  • Data: 2017-04-17 23:12:09
    Temat: Re: Laserowe lutowanie
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    V.L.Pinkley wrote:

    > Gdzie niby taka zgrzewarka może znaleźć zastosowanie poza
    > produkcją lamp czy łączeniem baterii?

    Przy produkcji trwałych urządzeń elektronicznych. M.in.
    układy scalone w komputerze sterującym Saturnem V były
    zgrzane z płytką drukowaną (str. 9):

    http://tcf.pages.tcnj.edu/files/2013/12/Apollo-Guida
    nce-Computer-2009.pdf

    BTW, chyba pierwsze normalne SMD na świecie, sprzed 60 lat. :-)

    > Niby da się łączyć THT na pająka zgrzewarką, ale tak właściwie po co?

    Bo cyna ma bardzo słabe właściwości mechaniczne i po pewnej liczbie
    cykli termicznych luty po prostu pękają. W sporej części starych
    telewizorów można to było zaobserwować, robiły się przerwy wokół
    pinów elementów mocy, zwłaszcza transformatorów:

    http://media.ffclub.ru/up169207-_______2.jpg

    Ponadto, przy przekroczeniu temperatury topnienia (w wyniku
    przeciążenia lub awarii) elementy mogą się odlutować, a stopiona
    cyna kapać i robić zwarcia w niespodziewanych miejscach.
    Zgrzewy i luty twarde tych wad nie mają.

    > Ale to bardzo pracochłonne jest, ktoś musi za to zapłacić.

    Ja bym w kilku miejscach chętnie zapłacił, ale nie ma sprzętu.

    Pozdrawiam, Piotr