  • Data: 2010-11-03 14:46:01
    Temat: Re: "Laseroooptyka"
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> szukaj wiadomości tego autora

    Am 03.11.2010 14:42, schrieb Tornad:

    > Dzieki za ten link. Przegladnalem i... znowu zwatpilem. Zreszta ja nie chce
    > pobijac rekordow lacznosci, wystarczy mi zasieg 2-3 m.
    > Jesli masz jeszcze troche czasu i cierpliwosci to poradz jak to sobie prosto
    > zmajstrowac dla czestotliwosci powiedzmy nie 80 MHz lecz docelowo 8 slownie
    > osiem MHz.
    > Wiem, ze taka diode swiecaca nalezy zasilac pradowo. Dla wprawy wykonalem
    > generator o czestosci okolo 100 kHz i amplitudzie okolo 4V pp.(prostakat),
    > zmajstrowalem do niego wtornik emiterowy i na oscyloskopie wszystko pieknie i
> [...]

    Robiłem kiedyś w ramach laborki transmisję FM (właściwie PWM) z nośną
    100kHz na diodzie LED. Funkcjonowało całkiem nieźle na odcinku 1m bez
    soczewek, z soczewkami napewno byłoby lepiej. Miałem zwykły wzmacniacz
    operacyjny na wyjściu plus tranzystor w układzie WE, ale równolegle do
    opornika bazy miałem kondensator, by szybko załączać drania. Wyłączanie
    było dość długie, dlatego testowaliśmy też układ push-pull. Było lepiej,
    ale laborkę odebrali nam na tym singlowym.
    Ja bym ci proponował źródło prądowe sterowane napięciem w układzie
    symetrycznym, czyli push-pull. Masz załatwione i pakowanie ładunku w
    diodę, jak i na odwrót. Układ znalazłem w Biblii, czyli Tietze-Schenk,
    Elektronika. Jak jeszcze nie masz, to polecam zakup. Jak zrobisz toto na
    w miarę szybkich wzmacniaczach operacyjnych, to 5-10MHz powinienieś
    osiągnąć. Spróbuj zrobić tak, by modulować nie od zera do full power,
    tylko w mniejszym zakresie, powiedzmy 20-80%.

    Waldek