eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaŁadowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć? › Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka
    możliwosć?
    Date: Fri, 10 Nov 2017 12:33:26 +0100

    W dniu 2017-11-09 o 20:43, a...@g...com pisze:
    > Dzięki za zainteresowanie tematem.
    >
    > Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
    > http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor25
    0/thor200-250wiringdiagram.pdf
    > - dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w
    planach.

    > Informacja o 80W znalazłem na stronie 21 w poniższej instrukcji w jednej
    linijce.(Battery charger arrangement output power: 80W at 5500 rpm) i to tyle.
    > http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor25
    0/thor250usermanual.pdf

    > Pomyślałem o wyjściach USB bo jest najłatwiej coś podłączyć i odłączyć, jest
    najlżejszą opcją i najtańszą.
    > Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre aplikację
    potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej godzinie, do tego urządzenie
    do monitorowania temperatury głowicy, obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować
    wyjść w powerbanku.

    > Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie wspominając
    o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc nad mgłami.

    > Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
    > ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
    > Napięcie zasilania 12 V
    > Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
    > Długość kabla ok. 170 cm)
    >
    > http://allegro.pl/show_item.php?item=6904939450&snap
    shot=MjAxNy0xMS0wNFQxODozMjozOVo7YnV5ZXI7YmRkNTdjZDQ
    3Mjg4NmM2ODdmZWExMTU5MTIzYjViNjEyOGQ3NDgxZTVhYTNiY2E
    yODZjMjFmOGYzNmY5ZGM1Yg==

    > Odnośnie oświetlenia pod USB mam takie 3 szt. i na prawdę bardzo dobrze świecą:
    (jak za tą cenę)
    > https://www.aliexpress.com/item/1800-Lumen-T6-L2-fis
    hing-Bike-Bicycle-LED-Light-Flashlight-Waterproof-Br
    ightness-5V2A-USB-Interface-Headlight/32215095114.ht
    ml?spm=a2g0s.9042311.0.0.WCrf3y

    > Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez powerbank w
    sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich warunkach staram się nie latać a
    powerbank na stałe podłączyć pod usb :)

    > Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć prąd jak z
    USB ale bez ładowarek samochodowych.

    > Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i zrobić
    pomiary na poszczególnych obrotach.

    > Pozdrawiam,
    > Kamil

    Rozumiem, że jak silnik stanie to w zasadzie nie potrzebujesz dużego
    zapasu energii - czyli, że power-bank wystarczy i dlatego zastanawiasz,
    się czy da się w ogóle bez akumulatora, bo to waży.

    Kluczowe jest ustalenie, czy wtedy gdy obroty są minimalne/użyteczne to
    z regulatora można uzyskać wystarczającą moc. Jeśli da się uzyskać
    wystarczającą to akumulator nie jest potrzebny.
    Ale nawet jak nie da się uzyskać wystarczającej mocy to można też
    kombinować tak, że podłącza się tu tylko urządzenia którym przerwy w
    zasilaniu nie przeszkadzają. Jak moją Automapę odłączę od zasilania to
    po jakichś 2h mi napisze na ekranie, że bateria się wyczerpuje i mam
    podłączyć zasilanie. Przypuszczam, że jakbym jej podłączył zasilanie,
    które czasem ma te 5V, a czasem mu brakuje to po prostu czasem by się
    doładowywała, a czasem nie i generalnie nie byłoby problemu, ale
    eksperymentów czy jak zasilanie siądzie do 3V i potem wstanie do 5V to
    czy na pewno znów się doładowuje nie robiłem. Jakby oświetlenie
    przygasało, gdy obroty mniejsze to też chyba świat się nie zawali.

    Gniazdko USB 5V/2A to jest 10W. Zakładając 4 takie obciążone maksymalnie
    mamy 40W. Ale czy faktycznie pobierasz z tych USB maksimum - nie sądzę.
    Musisz wiedzieć ile faktycznie potrzebujesz.

    Regulator na wejście dostaje impulsy z magneta a na wyjściu spodziewa
    się jakiegoś w miarę stałego napięcia z akumulatora. Nawet między
    impulsami z magneta to napięcie tam jest i jakby go nie było to
    regulator może mieć jakieś problemy z ogarnięciem się co jest grane.
    Dlatego jakby rezygnować z akumulatora to trzeba zamiast podłączyć
    kondensator elektrolityczny, który zapewni wystarczająco stałe napięcie
    w przerwach między impulsami z magneta.

    Aby wyliczyć jego wartość to trzeba by znać:
    - minimalną częstotliwość impulsów z magneta (nie znam ani minimalnych
    obrotów silnika, ani jak się ma liczba impulsów z magneta do obrotów
    silnika.
    - maksymalne podłączone obciążenie.

    Strzelam, że minimum to będzie jakiś 5000uF, ale przypuszczam, że przyda
    się więcej. Kondensator powinien być na co najmniej 30V. Czyli np:
    https://www.tme.eu/pl/details/sd1v478m1835mbb/konden
    satory-elektrolityczne-tht-85c/samwha/

    Zamiast ładowarek samochodowych można zrobić coś podobnego samemu, ale
    nie wyjdzie ani taniej, ani specjalnie lżejsze. Jakby mieć ładowarkę,
    która ma wtyczkę i samą elektronikę nie we wtyczce, a na drugim końcu
    kabelka to można się pozbyć tej wtyczki zyskując większą pewność
    kontaktu bo te samochodowe to według mnie porażka, no ale to
    konsekwencja wykorzystania gniazda zapalniczki.
    P.G.