  • 11. Data: 2009-08-15 08:32:52
    Temat: Re: Ładowanie baterii laptopa
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Adax pisze:
    > Proponuje^ max. 20%, je?eli, chcesz, aby bateria mia^(3)a swoj? 100% pojemno??.
    > Ja uwierzy^(3)em tym bzdurom (5%) i w dwóch laptopach 1 mc po zakupie mam kilka
    > procent zu?ycia baterii.

    Bo masz *wiarygodny* pomiar w ten sposób. Gdybyś nie rozła-
    dowywał baterii do tych 5% to byś miał tak samo zużytą ba-
    terię, ale byś o tym *nie wiedział*, bo elektronika baterii
    przeprowadza kalibrację i ocenę zużycia jedynie przy peł-
    nych cyklach rozładowania-ładowania.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 12. Data: 2009-08-15 09:44:03
    Od: "Zosia" <...@o...pl>

    Podsumowanie.

    Lenovo R61

    Zainstalowałam program BatteryBar v.3.1 kompilacja 60.
    Pokazuje:
    Dostępna pojemność 48 500 mWh z 51 590 mWh.
    Czas pracy (100%) 2.32 (godziny)
    Zużycie baterii 0,5% z 51 830 mWh.

    Czas pracy mnie zasmucił. Wiem, że jest to dosyć duży laptop
    i dobrze wyposażony, jednak tak słabego wyniku się nie spodziewałam.
    Nie sądzę, żeby BatteryBar źle pokazywał, bo starałam się dzisiaj
    zanotować czas i stan naładowania i też mi wyszło 2,5 godziny.
    A robiłam w tym czasie niewiele - zainstalowałam BatteryBar i
    zaktualizowałam SpyDoctora. To chyba nie są zbyt wymagające
    operacje.

    Do tej pory używałam Plan Zasilania : Zrównoważony.
    Teraz zmieniłam na Oszczędny i spodziewałam się, że wskazanie
    BatteryBar co do czasu pracy baterii się zmieni, ale pozuje nadal
    2.32 godziny.

    Tego laptopa mam od 13 miesięcy i właściwie prawie zawsze podczas
    używania jest podłączony do sieci.
    Natomiast gdy go wyłączam, odłączam również sieć (przede wszystkim
    dlatego, że zasilacz bardzo się grzeje).
    Bateria była ładowana w sumie kilka razy, raz z powodu rozładowania
    baterii laptop się wyłączył (zapomniałam, że nie podłączyłam go do sieci).

    Teraz będę go używała częściej bez zasilania z sieci i stąd moje pytanie
    o to co i jak wpływa na żywotność baterii.

    Przeczytałam artykuł http://www.grush.one.pl/article.php?id=baterie,
    ale przyznam się, że dla mnie nie jest łatwy. Jest tam kilka razy napisane
    to samo, tylko trochę inaczej.
    Jestem tym wszystkim skołowana. Może naiwnie, ale myślałam, że wskazówki
    na temat odpowiedniego użytkowania baterii będą prostsze, a przede wszystkim
    bardziej jednoznaczne.

  • 13. Data: 2009-08-15 10:11:52
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

> [...]
    > terię, ale byś o tym *nie wiedział*, bo elektronika baterii
    > przeprowadza kalibrację i ocenę zużycia jedynie przy peł-

    dlatego zaleca sie robienie co jakis czas resetu.
    pelne naladowanie,rozladowanie i ponowne naladowanie, dzieki temu
    elektronika sie kalibruje i wskazania sa blizsze prawdy.
    kazdy soft zarzadzajacy bateria w notebookach powinien miec taka opcje wiec
    wystarczy z niej skorzystac od czasu do czasu.

    --
    pzdr
    piotrek

  • 14. Data: 2009-08-15 10:15:24
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > W moim Lenovo T61 bateria padła całkowicie po 13 miesiącach. A notebook
    > był używany raczej z głową.

    moja obecna T61 po 18 mies pracy wskazuje jakies 80-85 % "pojemnosci",
    trzyma od 2-3 godz przy wlaczonym oszczedzaniu energi i troche rozjasnionym
    ekranie + najczesciej WiFi.
    wynik moze nie jest jakis super ale malo wdzieczne warunki do pracy ma moja
    bateria, 90% na zasialaczu, od czasu do czasu rozladowania do 60-70 % i
    znowu pod zasilacz.

    baterie w T60 padly po okolo 2,5- 3 latach uzytkownia ale to tak
    definitywnie padly czyli przestaly trzymac wogole, cykli ladowania mialy
    roznie od 300-450 jesli mnie pamiec nie myli

    --
    pzdr
    piotrek

  • 15. Data: 2009-08-15 11:19:04
    Od: "Zosia" <...@o...pl>

    > kazdy soft zarzadzajacy bateria w notebookach powinien miec taka opcje wiec
    wystarczy z niej skorzystac od czasu do czasu.

    Piszesz, że używasz Lenovo. Możesz napisać jak uruchomić taki soft?

  • 16. Data: 2009-08-15 14:33:37
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > Piszesz, że używasz Lenovo. Możesz napisać jak uruchomić taki soft?

    standardowy jaki byl z Lenovo, kliknij na ikonie bateri na pasku(tej
    zielonej ikonie od softu Lenovo a nie od standardowejwindowsowej) daj tryb
    zaawansowany i znajdziesz gdzies tam info o resecie :)

    --
    pzdr
    piotrek

  • 17. Data: 2009-08-15 17:38:42
    Temat: Re: Ładowanie baterii laptopa - do Adaxa
    Od: "Zosia" <...@o...pl>

    Adax, czy mógłbyś skomentować poniższe informacje, które podałam
    we wcześniejszej wiadomości, szczególnie wyniki programu BatteryBar?

  • 18. Data: 2009-08-16 16:11:50
    Od: "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie>

    "Zosia" <...@o...pl> napisał(a):

    Należy regularnie przeprowadzać kalibrację baterii. Jest to proces, w
    którym bateria jest rozładowywana do "zera", ładowana do pełna i ponownie
    rozładowywana i ładowana. Problem polega tylko na tym, że naprawdę dobrze
    może to zrobić tylko specjalna aplikacja - na przykład w HP Omnibookach
    była to dodatkowa zakładka w Zarządzaniu Energią, dodająca również wpis do
    Harmonogramu Zadań automatycznie uruchamiającą kalibrację co 3 miesiące.
    Metoda zastępcza, czyli doprowadzenie do dwukrotnego pełnego cyklu
    ładowanie-rozładowanie może nie działać za dobrze, zwłaszcza gdy już doszło
    do sytuacji kiedy wskazanie pojemności baterii jest nieprawdziwe.

    Najczęstsze objawy wymagające kalibracji to:
    - kiedy bateria jest naładowana do pełna ale wskaźnik pokazuje mniej niż
    100 proc
    - kiedy pojemność baterii w bardzo krótkim czasie spada o bardzo duży
    procent
    - kiedy laptop wyłącza się mimo iż wskaźnik pojemności baterii pokazuje
    nawet i jeszcze 50 proc, co oczywiście oznacza również, że ustawienia
    poziomu alarmowego i krytycznego baterii są bezużyteczne.

    Kiedy występuje co najmniej jeden z powyższych - albo nawet jeśli
    zaobserwujemy jedynie podejrzane zachowanie baterii - należy wykonać
    kalibrację baterii.
    Co istotne - jeśli się zaniedba regularnej kalibracji, zwłaszcza gdy używa
    się laptopa zasilanego z baterii na krótkie okresy, można doprowadzić do
    całkowitego uszkodzenia baterii.

    Problem jednak polega na tym, że niektórzy producenci laptopów narzędzie to
    lokują w BIOS, inni używają normalnej aplikacji windowsowej, a jeszcze inni
    do laptopa dołączają jedynie bezużyteczną często ulotkę "Jak dbać o baterię
    mojego laptopa"...
    W tym trzecim przypadku jedyną możliwością jest "kalibracja manualna", jak
    napisałem powyżej. Dla zainteresowanych sposób jej przeprowadzenia:
    1. Odłączamy zasilanie laptopa
    2. Przełączamy na schemat zasilania "Zasilanie prądem przemiennym" lub
    "Pełna moc" lub podobnie (w różnych systemach operacyjnych różnie się to
    nazywa)
    3. Czekamy aż laptop się wyłączy...
    4. podłączamy zasilanie zewnętrzne i ładujemy ponownie baterię
    5. W RAZIE POTRZEBY powtórzyć kroki 1-5 raz jeszcze (dla blondynek:
    powtarzamy proces tylko raz).

    Kalibrację powinno się przeprowadzać średnio raz na 30 cykli ładowania.

    Na stronach HP i Dell jest narzędzie do kalibracji uruchamiane z dyskietki,
    ale nie wiem, czy będzie działało w przypadku innych marek laptopów -
    informacje w Sieci mówią, że tak, ale są to zazwyczaj niepotwierdzone
    plotki. Link do stron:
    http://www.hp.com/sbso/wireless/tools-battery-test.h
    tml
    http://support.us.dell.com/support/downloads/downloa
    d.aspx?c=us&l=en&s=gen&releaseid=R20614&formatcnt=1&
    libid=0&fileid=20466

    Za to na pewno nie załatwia problemów porada mówiąca, że nie można
    rozładowywać zupełnie baterii litowo-jonowych, a jeśli się jej nie używa to
    przechowywać ją w lodówce naładowaną do 40 proc. Owszem, przedłuża to jej
    żywotność, ale nie zapobiega rozkalibrowaniu. Mówi się również, że
    doprowadzenie do głębokiego rozładowania (na przykład kalibrując ręcznie)
    baterii Li-Ion zmniejsza jej pojemność. Znów: owszem, zgadza się. Ale jeśli
    wspomniana bateria pozwala po pół roku od zakupu na 15-minutową pracę to
    wybór między utratą MOŻE 1 proc pojemności a czasem pracy baterii 2-3
    godziny jest raczej prosty. Zresztą elektronika wbudowana w baterię ponoć
    ma głębokiemu rozładowaniu zapobiegać...

    No i na koniec: bateria Li-Ion w ciągu roku może utracić nawet do 10 proc
    pojemności i jest to normalne. A czasem nawet i więcej (ponad 20 proc),
    jeśli temperatura otoczenia w czasie pracy przekracza 40 stopni - o co, o
    ironio, w przypadku laptopów raczej nietrudno.

    Wnioski: jeśli ktoś kupił laptopa aby go używać również w trybie zasilania
    bateryjnego to nie ma co sobie zawracać głowy różnymi poradami
    zwiększającymi żywotność baterii, a jedynie zadbać o regularną kalibrację.
    Bo po dwóch - trzech latach bateria i tak nadaje się jedynie do wymiany,
    niezależnie od tego jak bardzo na nią chuchaliśmy i dmuchaliśmy...

  • 19. Data: 2009-08-16 18:06:27
    Od: "Zosia" <...@o...pl>

    Bardzo, bardzo Ci dziękuję.

    Właściwie to takiej kalibracji w ogóle nie robiłam. Taka konieczność
    była zupełnie poza moją świadomością.
    Będę teraz robiła, ale chyba pozostaje mi tylko wariant "ręczny".
    Na szczęście jestem brunetką, więc chyba sobie poradzę.

    Jeszcze raz bardzo Ci dziękuję za wyjaśnienia i rady.

  • 20. Data: 2009-08-16 22:24:54
    Od: "Adax" <A...@o...pl>

    Użytkownik "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie> napisał w wiadomości
    pl...
> [...]
    > bateria i tak nadaje się jedynie do wymiany, niezależnie od tego jak
    > bardzo na nią chuchaliśmy i dmuchaliśmy...

    O rety! Ile tu teorii! I Kolega tak zawsze postępuje z bateriami? Tzn. dla
    Ciebie bateria jest ważniejsza niż praca na laptopie? Człowieku, nie
    teoretyzuj, nie pisz tasiemców, tylko krótko powiedz dziewczynie o co
    chodzi. Ponadto pochwal się, że robisz z bateriami tak, jak piszesz i masz
    rzeczywiste czasy pracy na bateri b. długie. Wg moich spostrzeżeń, gdybym
    tak co kilka miesięcy "męczył" baterie, to albo "chodowałbym" tylko baterie
    (bez podłączenia do laptopa ;) , albo byłbym teoretykiem.

    Przecież mówiłem, że swoją wiedzę opieram na faktach: 3 laptopy. Efekt:
    Laptop 2,5-letni na oryginalnej baterii ciągnie 2 h! Jak zacząlem bawić się
    w formowanie baterii DELLa to straciłem wyraźnie na pojemności baterii i
    wcale nie chodzi mi o wskaźniki programów, ale weryfikuję metody
    rzeczywistym czasem parcy na baterii. Zadzwonię do DELLa w tej sprawie i mam
    nadzieję, że pogadam z praktykiem... Oczywiście chciałbym pracować zawsze do
    5%, ale póki co już przy 20% podłączam ładowanie.

    Nie chcę się więcej przekomarzać, bo nie jestem expertem, ale wiem, że to
    formowanie baterii o której piszesz (do 5%)spowodowało u mnie, że straciłem
    kilka procent żywotności, jak również odczułem wyraźnie krótszy czas pracy,
    więc o jakim błędzie mówisz? Chyba, że uważasz, że rzeczywisty czas pracy na
    tej baterii też był obarczony błędem? hihihihi śmieję się, bo "kocham"
    teoretyków, bo niestety po tym co tu przedstawiłeś, takim Cię uważam. A od
    teorii do praktyki daleka droga...