  • 1. Data: 2013-05-06 21:01:30
    Temat: LLVM - coraz go wiecej i wyglada bardzo ciekawie
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Witam

    Coraz wiecej czytam tu i owdzie o LLVM. Stosowana przez Apple w XCode, uzywa
    jej Adobe w swoich produktach, nowe Delphi dla iOS i Androida na niej jest
    oparte, jest gcc w wersji zgodnej z LLVM, nawet jadro Linuksa juz prawie w
    calosci skompilowano pod LLVM a ponoc trwaja prace nad dystrybucja Debiana w
    calosci pracujaca pod LLVM.
    Czytam o tym projekcie/technologii i mam pytanko. Otoz komplet narzedzi to
    jak wiadomo front-end zlozony z kompilatora bajtkodu, optymalizator tegoz
    bajtkodu, oraz back-end(y) ktory na wlasciwej maszynie docelowej za pomoca
    JIT generuje wlasciwy kod maszynowy. Czyli jak zgaduje dystrybucja aplikacji
    polega na dystrybucji bajtkodu oraz tego back-endu, ktory przy pierwszym
    uruchomieniu kompiluje bajtkod. I moje pytanie: czy powstaly w wyniku
    kompilacji kod jest juz niezaleznym wykonywalnym plikiem i LLVM jest mu juz
    niepotrzebna czy caly czas ta LLVM siedzi w tle i bierze jakis udzial w
    dzialaniu aplikacji? Skoro LLVM ma w nazwie wirtualna maszyne to wyglada
    jakby byla ona potrzebna, ale na logike widze to tak jak opisalem wyzej.
    Jak to jest naprawde?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 2. Data: 2013-05-06 22:55:42
    Temat: Re: LLVM - coraz go wiecej i wyglada bardzo ciekawie
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 21:01:30 UTC+2 użytkownik R.e.m.e.K napisał:
    > Jak to jest naprawde?

    Tak na 100% to nie wiem, ale moje wyobrażenie jest takie, że to maszyna
    wirtualna podejmuje decyzję o skompilowaniu jakiegoś fragmentu kodu
    bajtowego do natywnego. Bez maszyny wirtualnej nie da się uruchamiać, no
    chyba że kompilator całą (lub niezbędne fragmenty) MV wkompiluje w kod
    natywny.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2013-05-07 00:35:15
    Od: Tomasz Sowa <t...@N...ttmath.org>

    On 2013.05.06 21:01, R.e.m.e.K wrote:

> [...]
    > calosci skompilowano pod LLVM a ponoc trwaja prace nad dystrybucja Debiana w

    FreeBSD już od pewnego czasu używa clang (do budowania base systemu jak
    i portów).

    > Czytam o tym projekcie/technologii i mam pytanko. Otoz komplet narzedzi to
    > jak wiadomo front-end zlozony z kompilatora bajtkodu, optymalizator tegoz
    > bajtkodu, oraz back-end(y)

    Odwrotnie. Najpierw jest frontend (do c nazywa sie clang), on to
    zamienia na wspólny "język" i na końcu jest backend (razem z
    optymalizatorem) tworzący kod maszynowy (sytuacja taka sama jak w gcc).

    > ktory na wlasciwej maszynie docelowej za pomoca
    > JIT generuje wlasciwy kod maszynowy.

    Jeśli mówimy o programowaniu w C lub C++ to llvm tworzy normalną binarkę
    (taką jak gcc).

    --
    Tomek

  • 4. Data: 2013-05-07 09:27:14
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Tak napisalem mniej wiecej, w kazdym razie o to mi chodzilo :-)

    > Jeśli mówimy o programowaniu w C lub C++ to llvm tworzy normalną binarkę
    > (taką jak gcc).

    No ale sam jezyk jest chyba niewazny? Wszak taka jest tego idea, ze
    front-end tworzy ten wspolny pseudokod, ktory juz jest identyczny (i zgodny
    z jakims tam assemblerem RISCowym) dla wszystkich jezykow kompilowanych, a
    dopiero wynik zalezy od back-end dla konkretnej platformy, tak?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 5. Data: 2013-05-07 14:44:33
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-06 21:01, R.e.m.e.K wrote:
> [...]
    > bajtkodu, oraz back-end(y) ktory na wlasciwej maszynie docelowej za pomoca

    Generalnie nie - LLVM to platforma do tworzenia kompilatorow. Kod
    maszynowy na dana platforme nie jest generowany w czasie wykonania,
    tylko kompilacji.

    Jest jedno ale... Google pracuje nad technologia "Native Client". W
    zalozeniach mialo to byc srodowisko bezpiecznego uruchamiania w
    przegladarce _natywnego_ (x86) kodu. Tyle, ze natywny kod nie jest
    przenosny, a popularnosc ARM wzrosla i pomysl z kodem x86 stal sie
    niewypalem. Stad pojawil sie nowy pomysl, ze "natywny" kod bedzie od tej
    pory kodem posrednim LLVM i bedzie kompilowany przez srodowisko w czasie
    wykonania.
    Ciekawe ile razy jeszcze Google bedzie wymyslal Jave od nowa...

    --
    Michal

  • 6. Data: 2013-05-07 14:49:46
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2013-05-07, Michal Kleczek <m...@k...org> wrote:
    [...]
    > Jest jedno ale... Google pracuje nad technologia "Native Client". W
    > zalozeniach mialo to byc srodowisko bezpiecznego uruchamiania w
    > przegladarce _natywnego_ (x86) kodu.

    To nie jest technologia, tylko środowisko, jak sam napisałeś. Kuchnia
    nie jest technologią produkcji obiadu.

> [...]
    > wykonania.
    > Ciekawe ile razy jeszcze Google bedzie wymyslal Jave od nowa...

    To akurat dobrze, gdy się przypomni, jak Google oberwał od Oracle za
    Javę na Androidzie. Java nie jest już platformą bezpieczną licencyjnie.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 7. Data: 2013-05-07 14:57:08
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Tue, 07 May 2013 14:44:33 +0200 po głębokim namyśle Michal Kleczek
    rzekł:

> [...]
    > wykonania.
    > Ciekawe ile razy jeszcze Google bedzie wymyslal Jave od nowa...

    Również CUDA przy kompilacji do PTX stosuje LLVM. Moje 3 grosze.

    --
    Edek

  • 8. Data: 2013-05-07 15:11:35
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-07 14:49, Stachu 'Dozzie' K. wrote:
    > On 2013-05-07, Michal Kleczek <m...@k...org> wrote:
    > [...]
    >
    > To nie jest technologia, tylko środowisko, jak sam napisałeś. Kuchnia
    > nie jest technologią produkcji obiadu.

    Dzieki za zwrocenie uwagi na brak precyzji.

    > To akurat dobrze, gdy się przypomni, jak Google oberwał od Oracle za
    > Javę na Androidzie. Java nie jest już platformą bezpieczną licencyjnie.

    No wlasnie chyba Google nic od Oracla w koncu nie oberwal... I od tej
    pory chyba Java juz jest bezpieczna...

    --
    Michal

  • 9. Data: 2013-05-08 07:51:11
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2013-05-07 15:11, Michal Kleczek pisze:
    [...]
    > No wlasnie chyba Google nic od Oracla w koncu nie oberwal... I od tej
    > pory chyba Java juz jest bezpieczna...

    Gdyby nie oberwał i była bezpieczna, to aplikacje androidowe byłyby
    w byte-code Javy, a nie lewą ręką do prawego ucha w imię zgodności
    z licencją.

    A z resztą - niech sobie wymyślają. Jeśli nie będą wymyślać, to nikt
    nie wpadnie na pomysł, że coś można inaczej, może lepiej. Warto za to
    zapłacić, również problemami z dużą liczbą platform.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 10. Data: 2013-05-08 12:07:48
    Od: Michal Kleczek <m...@k...org>

    On 2013-05-08 07:51, Paweł Kierski wrote:
    > [...]
    >
    > Gdyby nie oberwał i była bezpieczna, to aplikacje androidowe byłyby
    > w byte-code Javy, a nie lewą ręką do prawego ucha w imię zgodności
    > z licencją.

    No ale przeciez Google wymyslil uzycie Dalvika _zanim_ Oracle go pozwal.
    W miedzyczasie pojawilo sie OpenJDK. W tej chwili chyba nie ma juz
    zadnych przeciwskazan uzycia Javy?

    > A z resztą - niech sobie wymyślają. Jeśli nie będą wymyślać, to nikt
    > nie wpadnie na pomysł, że coś można inaczej, może lepiej. Warto za to
    > zapłacić, również problemami z dużą liczbą platform.

    Ja tylko nie widze, co tu jest innego i lepszego.

    --
    Michal