  • Data: 2020-06-05 00:59:49
    Temat: Re: LEDki oświetleniowe...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Piotr Gałka" rb80p9$9d0$1$P...@n...chmurka.net

    >> Wtedy nie było wydajnych LEDek? ;)

    > Nie było.

    Postawiłem emotkę -- wydajne pojawiły się niedawno, co chyba oczywiste.

    > Nie pamiętam nawet aby były zwykłe czerwone, albo nie wiedziałem, że są.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dioda_elektroluminesce
    ncyjna
    Do produkcji weszła w latach sześćdziesiątych

    Od kiedy pamiętam -- były. Nawet były białe ;) -- choć
    przez chwilę, zanim spaliły się... ;) LEDek spaliłem
    dużo -- zanim pojąłem, o co pełza. Pamiętam pierwszy
    spalony tranzystor -- opłakiwałem go jak zmarłego człowieka...

    > Szacowanie. Mówi Ci to coś.

    Tak -- **każdy** znany mi osobiście elektronik
    oszacowałby w tym wypadku na ~23 W. Są proste
    metody bardzo skutecznego szacowania! Analfabeta
    czyta: sy, zy cy, zy, eeeęeł, siiś, cy, i, a...
    Nieanalfabeta czyta: 'szczęścia'!

    Kiedyś na wystawie zapytałem o coś i 'falownik' określiłem
    (przewrotnie -- wiedziałem, co mam przed sobą) mianem
    'sterownik', czym rozłościłem mego interlokutora do
    tego stopnia, że kategorycznie przerwał rozmowę!

    Do dziś przyznaję mu rację!
    Tak też moja mata nie przyjmowała moich kolorów -- ,,różowych''... ;)

    Znacznie lepsze jest -- 'niecałe'.

    > Za długo się rozpisałem

    O pupie Maryni!

    Potrzebny jest zasilacz -- można zbudować własny lub zmodyfikować zastany.

    > Zapomnij o 7 diodach w szereg. Obniżysz napięcie o:
    > - jeśli każda 0,7V to razem 4.9V,
    > - ale wtedy LEDy faktycznie zgasną - prąd będzie minimalny więc,

    Ależ daliśmy 7x7 -- łącznie 0.7 V.

    > Nie wiem ile dokładnie wynosi spadek napięcia na jasno świecącej białej

    Coś w ogóle wiesz o diodach?
    Ja akurat wiem niewiele, ale nie udaję, że wiem.

    > Elektronika zna pojęcie ujemnej rezystancji.

    Zaś przemysł meblowy zna pojęcie 'krzesła elektrycznego'.
    Jest też 'ruch oporu', który potrafił nie moderować, ale akcelerować... ;)

    --