  • 31. Data: 2020-04-28 11:39:25
    Temat: Re: LED i ściemniacz
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-27 o 19:02, kilokitu pisze:
    > Jest jeszcze "trzecia możliwość"... zła instalacja elektryczna. A dokładniej to za
    duże pojemności międzyprzewodowe. W instalacjach "bezpuszkowych" każdy wyłącznik
    świateł nie jest na kablu "po drodze" od skrzynki bezpiecznikowej do żarówki tylko ma
    swój kabel od skrzynki ze złączkami do wyłącznika. Kabel do żarówki też jest
    poprowadzony od skrzynki ze złączkami. Taki układ kabli powoduje, że przy wyłączonym
    wyłączniku pozostaje pojemność międzyprzewodowa pomiędzy żyłami kabla do wyłącznika.
    Ta pojemność, w zależności od konstrukcji kabla może wynosić nawet prawie 100pF na
    metr długości kabla. Taka pojemność wystarczy żeby led ściemnialny minimalnie
    świecił, a led nieściemnialny co jakiś czaś "mrugnął". LED nieściemnialny ma na
    wejściu prostownik i kondensator elektrolityczny... potem jest przetwornica i diody
    LED. Ta minimalna pojemność międzyprzewodowa wystarcza żeby po jakimś czasie
    naładować kondensator do takiej wartości napięcia żeby przetwornica ruszyła
    -powstanie błysk bo pobierany przez przetwornicę prąd zaraz kondensator rozładuje.
    > Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest podłączenie w żyrandolu równolegle z
    żarówką połączonego szeregowo kondensatora i rezystora. Kondensator powinien mieć
    minimalnie pojemność 10nF/1000V, a rezystor wystarczy gdy będzie miał 1k/0,5W.

    Próby u mnie robiłem na 2 mb OMYP 2 x 0,5 mm2.
    Tak więc w tym przypadku nie to jet problemem.

    Robert

  • 32. Data: 2020-04-28 12:34:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Jak widać nie napisano. To ten, na którym testowałem w domu. I tu
    > wiedziałem, że nie będzie, bo właczany przez naciśnięcie pokrętła (co
    > teoretycznie nie wyklucza zastosowania tam bistabilnego)
    > https://www.ospel.pl/sites/all/pliki/do_pobrania/ins
    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    > A ten docelowy u klienta to jakiś 6 letni Berker, do pracy chyba tylko z
    > żarowym. Bo LED'y minimalnie regulował i nieliniowo.
    >
    > Robert

    Swego czasu szukalem dobrego i znalazłem przyciskowo-obrotowy,
    "obrabiający" zbocze narastające lub opadające (tryb LT/LE), z dodatkową
    regulacją min/max oraz czasu timera - czyli po zadanym czasie płynnie
    wyłącza oświetlenie (time to bed):

    https://www.ospel.pl/sites/all/pliki/do_pobrania/ins
    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    U Ospela są to modele z oznaczeniem ŁP-8xL2, gdzie x to seria.

    Może komuś się przyda, gdyż to chyba najwszechstronniejsze urządzenia -
    zarówno LED, jak i żarówki oporowe.
    Programowalny.

    U siebie ustawiłem tak, że ściemnia do zera.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 33. Data: 2020-04-28 12:46:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-26 o 02:38, Andrzej W. pisze:

    > Już lepiej by było jakieś PTC dać.

    Zaczynam podejrzewać, że jest rynek na jakieś urządzenie 2 końcówkowe
    które działało by podobnie do PTC, ale przy pełnym napięciu wyłączało
    się skuteczniej od PTC (żeby nie marnować energii na grzanie).
    P.G.

  • 34. Data: 2020-04-28 14:15:17
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 12:34, Adam pisze:

> [...]
    > zarówno LED, jak i żarówki oporowe.
    > Programowalny.
    >
    > U siebie ustawiłem tak, że ściemnia do zera.

    No to jest identyczny, który mam. I na 2x9 W LED'y świeca po wyłączeniu.
    LED'y masz? Jakiej mocy?

    Robert

  • 35. Data: 2020-04-28 14:47:08
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    > No to jest identyczny, który mam. I na 2x9 W LED'y świeca po wyłączeniu.
    > LED'y masz? Jakiej mocy?

    Ale ja go programowałem, aby ledy nie świeciły w stanie "wyłączonym".

    Próbowałem na dwóch typach ledów, oba typy zarówno z jak i bez żarówki
    standardowej.

    Aktualnie są 4 szt. ledy Toshiba E27 17W (806lm), ściemnialne + żarówka
    z własnym odbłyśnikiem jako oświetlenie punktowe.

    Jak ledy są mocno ściemnione, to żarówka już nic nie świeci.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 36. Data: 2020-04-28 14:56:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Apr 2020 13:09:39 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > To jest ten? Bo niby to ten Twój.
    > https://ekatalog.kontakt-simon.com.pl/download/403/M
    173v03%20-%20instrukcja%20..S9L.pdf

    Tak

    > Jaką moc LED'ów masz instalowaną?

    5x5W

    --
    Marek

  • 37. Data: 2020-04-28 14:59:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Apr 2020 13:37:33 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Te pierwsze raczej kiepsko reaguja na sciemniacz.

    Na nawet te sciemnialne kiepsko reagują w mocno ściemnione, np. mam
    5szt równolegle tej samej mocy sciemnialne i jak bardzo się ściemni
    (ale nie tak by zgasły) to każda żarzy się z inną intensywnością a
    jedna czy dwie zaczynają migać. Ale to żarówki z Castoramy, może
    markowe tak nie robią.

    --
    Marek

  • 38. Data: 2020-04-28 15:01:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Apr 2020 23:07:04 +0200, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > Mam kilka z napisem dimmable. Są dimmable ale nie off.

    Nie rozumiem, moje dimmable z Castoramy można tak ściemnić, że
    zgasną, choć na minimum świecenia świecą nierówno a jedna czy dwie
    zaczyna migać.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2020-04-28 15:04:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 14:47, Adam pisze:

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    > Ale ja go programowałem, aby ledy nie świeciły w stanie "wyłączonym".

    Ale tego się nie programuje. Programuje się min i max świecenie. Po
    przyciśnięciu jakie by nie były ustawienia ma być ciemno.

> [...]
    >
    > Aktualnie są 4 szt. ledy Toshiba E27 17W (806lm), ściemnialne + żarówka
    > z własnym odbłyśnikiem jako oświetlenie punktowe.

    A sama jedna LED'a?Bo u mnie 4 LED'y 9 W świeca po wył.

    [...]

    Robert

  • 40. Data: 2020-04-28 17:23:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    > Ale tego się nie programuje. Programuje się min i max świecenie. Po
    > przyciśnięciu jakie by nie były ustawienia ma być ciemno.

    Fabryczne nastawy były tak "na oko" od 20% do 70%.
    Dlatego ustawiłem, aby startowało od zera i jechało do ok. 90%.

    Żarówki filamentowe, więc widać dokładnie. Przy ściemnianiu/rozjaśnianiu
    idzie płynnie, bez skoków.

    https://www.ibood.com/diy-pl/pl/product-specs/45533/
    171063/6x-lampa-led-toshiba-z-moliwoci-przyciemniani
    a.html

    > A sama jedna LED'a?Bo u mnie 4 LED'y 9 W świeca po wył.

    Próbowałem na 1szt, 2 szt, i 5 szt. Oraz z żarówką tradycyjną. Bez
    różnicy, działa prawidłowo.
    Próbowałem jeszcze na jakichś philipsach, czy coś w tym rodzaju -
    podobnie. Tyle, że philipsy mają mleczny klosz, dlatego zostawiłem toshibę.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam