  • 71. Data: 2012-01-12 22:12:57
    Temat: Re: LED 230V
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    L501 aneryS napisał:

    > Nie rozumiem twoich uszczypliwości. Podaję to, co się zdarzyło (prawda,
    > ze dość dawno o tym czytałem (nie w tabloidach), ale na pewno nie był
    > to 1 kwietnia, aka prima aprilis). To prawda, że kury sabo latają, ale
    > latają. Trenując właściwie tę zdolność mogą ją polepszyć (a np. kulturyści,
    > dźwigacze (np. Pudzian) i ich siła?). Nie rozumiem, co w tym dziwacznego,
    > tym bardziej nie rozumiem, czemu piszesz tak sarkastycznie.

    E tam od razu uszczypliwości. Moje pierwsze skojarzenie, to właśnie pan
    Józek -- http://www.wat.tv/video/grzegorz-halama-pan-jozek-1w
    71j_2is6v_.html
    A teraz bardziej poważnie. O tym, że kury *potrafią* latać, to ja wiem.
    Najbardziej, to rasa zielononóżek kuropatwianych. Problem jednak w tym, by
    one *chciały* latać. Trudno im wytłumaczyć, że powinny. Pudzian wie, że
    musi ćwiczyć, a taka kura tego typu ambicje ma w steku. I kto ją do tego
    przekona? No, może panu Józkowi by się udało.

    > Dobra, skoro ty o poczcie polskiej, to ja o RFC1149 :P Hint: Google :)
    > (internet przez gołębie pocztowe).

    Takie rzeczy, to ja bez gugla potrafie znaleźć.

    Jarek

    --
    Czy lenistwo na łokcie się mierzy?
    Skąd wiadomo, że Jurek to Jerzy?

  • 72. Data: 2012-01-12 22:16:09
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-01-12 21:32, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nieco offtopicznie.
    > Czy istnieją/są do kupienia lampki LED o CRI co najmniej 90%? Producenci
    > zwykle nie podają tego parametru, co w praktyce oznacza, że jest on
    > fatalny. Trochę szukałem, ale nie znalazłem ani jednej takiej lampki.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Paweł
    Większe szanse na lepsze CRI masz kupując lampkę "wielokorową" RGB
    (przeważnie z pilotem IR w komplecie) w której ustawisz sobie biały
    (oraz wyregulujesz temperaturę barwową) w postaci mieszania RGB a nie B+Y.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 73. Data: 2012-01-12 22:48:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2012-01-12 23:16, BartekK pisze:

    > Większe szanse na lepsze CRI masz kupując lampkę "wielokorową" RGB
    > (przeważnie z pilotem IR w komplecie) w której ustawisz sobie biały
    > (oraz wyregulujesz temperaturę barwową) w postaci mieszania RGB a nie B+Y.

    Ale to i tak tylko nieco ponad 80%, czyli ledwo "dostatecznie".

    PP

  • 74. Data: 2012-01-12 23:43:04
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2012-01-12 23:48, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Ale to i tak tylko nieco ponad 80%, czyli ledwo "dostatecznie".
    Różnie może być, zależy na ile to R G i B selektywne w danej diodzie,
    zresztą przy chińczyku - raczej i tak będzie wielka (nie)powtarzalność
    parametrów między egzemplarzami.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 75. Data: 2012-01-12 23:47:30
    Od: BartekK <s...@N...org>

> [...]
    > trafić. Nie, samego migotania 100 Hz nie widzę, ale widzę efekt
    > stroboskopowy wywołany podobnymi częstotliwościami. Nie potrzeba do
    > tego 'wirujących części maszyn', wystarczy ruszyć głową, albo nawet
    > przemieść wzrokiem z lewa na prawą. To samo jest z cyferkami pokazującymi
    > ceny benzyny na mijanych stacjach (sam już nie wiem co wkurza bardziej
    > -- treść czy forma). Albo z tylnymi diodowymi światłami pozycyjnymi
    > niektórych samochodów. Za coś takiego powinni niedopuszczać do ruchu,
    > tak jak za przekroczenie norm emisji tlenków azotu, tlenku węgla czy
    A co z wszelkimi współczesnymi samochodami, gdzie cała deska rozdzielcza
    jest na ledach... migoczących jak świetlik z czkawką? Jakiś gieniusz
    wymyślił im też PWM, z tym że maks-pwm = jakieś 50%, miga idealnie,
    widać patrząc kątem oka, albo próbując zrobić zdjęcie (nawet patrząc
    przez podgląd, choćby robiąc fotkę komórką, widać interferencje i płynne
    przygasanie i rozświetlanie ledowego podświetlenia i kontrolek).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 76. Data: 2012-01-13 00:53:51
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 13.01.2012 00:47, BartekK pisze:
> [...]
    > jest na ledach... migoczących jak świetlik z czkawką? Jakiś gieniusz
    > wymyślił im też PWM, z tym że maks-pwm = jakieś 50%, miga idealnie,
    Ale imo problemem nie jest wypełnienie tego PWM co częstotliwość. Kilka
    kHz i nie ma problemu. A niektórzy nie wiedzieć czemu dają
    kilkadziesiąt-kilkaset.

    Michoo

  • 77. Data: 2012-01-13 01:18:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan BartekK napisał:

> [...]
    > przez podgląd, choćby robiąc fotkę komórką, widać interferencje i płynne
    > przygasanie i rozświetlanie ledowego podświetlenia i kontrolek).

    Pamiętam taki kalkulator Texasa, z czasów wyświetlaczy w technice LED,
    który miał przemiatanie nie po kolejnych cyfrach, tak jak w innych
    modelach, tylko po klejnych segmentach. Gdy się szybko przenosiło
    wzrok (na przykład przy wprowadzaniu liczb z kartki), to przed oczami
    latały bezładnie rozrzucone segmenty nijak nie składające się w cyferki.
    Jak on mnie wkurzał, to przechodzi ludkie pojęcie. Do dziś nie wiem,
    co strzeliło do głowy projektantowi tego ustrojstwa (że się szybciej
    nie dało przemiatać, to rozumiem).

    --
    Jarek

  • 78. Data: 2012-01-13 08:27:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Friday, January 13, 2012, 1:53:51 AM, you wrote:

    > Ale imo problemem nie jest wypełnienie tego PWM co częstotliwość. Kilka
    > kHz i nie ma problemu. A niektórzy nie wiedzieć czemu dają
    > kilkadziesiąt-kilkaset.

    Ależ wiedzieć czemu. Chodzi o zakłócenia. Im wyższa częstotliwość, tym
    trudniej z nimi walczyć.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 79. Data: 2012-01-13 08:28:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

    Friday, January 13, 2012, 2:18:02 AM, you wrote:

> [...]
    > Jak on mnie wkurzał, to przechodzi ludkie pojęcie. Do dziś nie wiem,
    > co strzeliło do głowy projektantowi tego ustrojstwa (że się szybciej

    Każdy stary kalkulator LED tak miał. Nie dalo się szybciej przemiatać,
    bo wszystko robił jeden układ sekwencyjny, który musiał pracować
    synchronicznie z "rdzeniem" kalkulatora.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 80. Data: 2012-01-13 08:54:32
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Zrobiłem małą symulację. Obwód jest tutaj:
    > http://www.fotoload.pl/index.php?id=73845e3f58d1db39
    ee3bd1b7cb54f427150

    > A tutaj fft prądu sieci (odniesiony do wartości RMS prądu):
    > http://www.fotoload.pl/index.php?id=b35bd68e50790977
    dd241959c09587b3150

    Szacowałem przy założeniu żeby LEDy nie mrugały - co według mnie oznacza
    znacznie krótsze szpile doładowujące.
    Jeśli LEDy mają brać DC 0,1A to w 10ms na 22uF napięcie spadnie o
    0.1*0.01/22u = 45V - to daje ponad 1V spadku na każdym LEDzie (oczywiście
    jak trochę spadnie to prąd znacznie spadnie i U spadnie mniej, ale to już
    oznacza mruganie).
    Kiedyś dawno mierzyłem ch-ki LEDów (wtedy jeszcze nie było niebieskich, czy
    białych).
    Czerwona przy 2V miała 10mA, a przy 1,57V miała 0.001mA (poniżej 1uA nie
    mierzyłem).
    Sądzę, że spadek o 1V da na każdej diodzie obniżenie jasności o 99% (lub
    więcej) a więc mruganie.

    Zakładałem, że prąd w LEDach nie powinien spadać więcej niż powiedzmy do 50%
    w każdym cyklu.
    Należałoby w szereg z diodami dać jakiś R i dobrać odpowiednie C.

    Jak masz chwilę to dobierz tak elementy, aby uzyskać takie mniej więcej
    parametry (no i żeby w R-ach nie traciło się więcej niż 10..20% energii).
    Ciekawe ile wyjdzie dla 100kHz.
    P.G.