  • Data: 2009-04-23 09:26:36
    Temat: Re: Który RAID jest najbezpieczniejszy?
    Od: Mark <t...@a...w.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 23 Apr 2009 01:56:20 -0700 (PDT), edek napisał(a):

    > Koszty serwerów, które mają kontrolery RAID6 są spore, np. IBM x3650 z
    > RAID5/6 to ok 18 tys zł. Sporo jak na 1,5 TB przestrzeni dyskowej ;)
    > Nie aż tak sporo, jesli chodzi o koszt świętego spokoju.

    Ano spore - kazdy kontroler RAID6 obsluzy 5, ale nie kazdy RAID5 obsluzy
    6-tke.. do tego dodatkowa bateria (lepiej sie upewnic czy jest, w HP juz sie
    naciolem ze trzeba bylo dokupic osobno.. a bez niej nie utworzysz 6-tki)

    > Tym niemniej budżet mam napięty do granic możliwości i zastanawiam
    > się, czy nie da się tego zrobić jakoś taniej.

    Oczywiscie ze sie da zrobic taniej. Jesli serwer ma byc tylko i wylacznie
    archiwum na ktorym maja byc skladowane dane - to zastanawiales sie moze nad
    bardzo prostym rozwiazaniem jakim jest NAS ?
    Duuuzo tansze rozwiazanie - serwerek na max 4 HDD, RAID 0/1/5/10.
    Ostatnio klientowi zaproponowalismy w tym wlasnie celu cos takiego:
    http://support.intel.com/Products/Server/Storage-Sys
    tems/SS4200-E/SS4200-E-overview.htm
    i sobie chwali. I za te 18 tys. mozesz miec ich kilka w pelni wyposazonych:)
    Oczywiscie przy zalozeniu ze serwer sluzy tylko gromadzeniu danych - bo do
    innych zastosowan sie nie nadaje.

    Typu serwer 1U z 2x750GB
    > w RAID1 i do tego choćby zwykły backup po SFTP tego na jakimś innym
    > fizycznym kompie, choćby zwykłym PC. Najlepiej fizycznie oddalonym od
    > serwera.

    To zamiast zwyklego PC zdecydowanie polecam Ci NAS. O niebo lepsze
    rozwiazanie. I fizycznie oddalone, dostep tylko po sieci zreszta.

    --
    Mark