  • From: Mark <t...@a...w.pl>
    Subject: Re: Który RAID jest najbezpieczniejszy?
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Sender: Mark <>
    Date: Thu, 23 Apr 2009 09:40:51 +0200

    Dnia Wed, 22 Apr 2009 07:42:34 -0700 (PDT), edek napisał(a):

    > Witam,
    >
    > będę kupować serwer IBM. Ma służyć głównie jako archiwum. Mam dylemat,
    > czy warto iść w większy serwer z RAID 6, czy może RAID 1 wystarczy
    > jako bezpieczne repozytorium danych?
    >
    > Ono nie musi byc dostępne 24/7, tj. w przypadku awarii możemy pozwolić
    > sobie na parę godzin przerwy na odbudowywanie RAID 1, ale może są
    > jakieś inne przeciwskanzania? Jakieś opinie praktyków?
    >
    > Proszę o opinie, z góry dzięki

    Przede wszystkim nie napisales o jaka pojemnosc chodzi - bo moze sie okazac
    ze koszt RAID1 bedzie wiekszy niz RAID6 z uwagi na ilosc dyskow.
    Moja osobista opinia:
    Najbezpieczniejszy - RAID6, choc na ogol najdrozszy. Zalety - az dwa dyski
    moga pasc, ma baterie podtrzymujaca, naprawde wysoko wydajny.
    Wady - Cena. Cena kontrolera RAID 6, to raz, cena baterii (bo na ogol jest
    to opcja - tak sie nacialem wlasnie z HP), cena dyskow - bo "tracisz"
    pojemnosc az dwoch z nich

    Drugi w rankingu - RAID5. Dobry kompromis, nizsze koszty kontrolera (mowimy
    caly czas o sprzetowych), "traci" sie tylko jeden dysk a jednoczesnie duze
    bezpieczenstwo danych.

    Ostatni - RAID1. IMO majacy zastosowanie glownie w malych firmach, czyli w
    ukladzie dwoch dyskow,. jesli stosujesz wiecej dyskow to moim zdaniem nie ma
    sensu pchac sie w RAID1 bo "traci" sie az polowe pojemnosci sumy dyskow

    Musisz sobie przeanalizowac dokladnie jak bardzo wazne sa te dane i jakie
    koszty mozna poniesc i wtedy zastanowic sie nad wyborem RAIDu.
    Nie wiem co to za dane, jak sa istotne itp, - ale ja osoboscie, jelsi
    mialoby to byc archiwum kilka TB - sklanial bym sie ku 5, a jesli to
    super_wazne_dane i mialbym wiekszy budzet - to na 6.

    --
    Mark