  • Data: 2016-08-23 11:17:44
    Temat: Re: Kto potrafi wytłumaczyć paradoks
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan slawek napisał:

    > Cóż, jak mawiał ks. Tischner, jest trzeci rodzaj prawdy.
    >
    > Jeżeli jakiś cwaniaczek pisze "w Polsce ludzie nie lubią czytać" to
    > jaki kwalifikator został użyty? Dla ułatwienia przemyśl sobie (masz
    > na to parę dni, poszukaj, może Wikipedia, użyj Google) co oznacza
    > zdanie "są w Polsce ludzie, którzy nie lubią czytać".

    Mamy tu przpadek nieuctwa -- tym razem dotyczący gramatyki języka polskiego.
    W poddawanej wcześniejszej analize zdaniu liczba mnoga dotyczyła piewszej
    osoby. Tu odnosi się do trzeciej osoby, co czyni tę cwaną analogię całkiem
    nietrafioną. Zaznaczyć trzeba, że pierwsza osoba liczby mnogiej często
    potrafi sprawiać trudności w analizie logicznej, początkującym zwłaszcza.

    "Mamy w Polsce szesnaście województw" i "Mamy w lodówce cztery piwa" --
    te zdania z punktu widzenia gramatyki mają identyczną konstrukcję. Jednak
    sematycznie są zupełnie czym innym. Tak więc należy dobrze się zastnowić,
    kto co ma w przypadku "wypaczonego obrazu" albo "nieuctwa" -- bo znowu
    będziemy musieli oddać głos nieodżałowanemu Józefowi z Łopusznej.

    > I muszę cię zmartwić: jeżeli chodzi o czytanie ze zrozumieniem to
    > najwyraźniej masz z tym bardzo duże problemy. Bo nie potrafisz nawet
    > zrozumieć jaki jest temat dyskusji.

    To już jest niezrozumienie życia. Albo Usenetu (co wbrew pozorom nie jest
    tym samym, jak może niektórym się wydawać).

    Jarek

    --
    Bedym teroz opowiadoł, jak było naprowde z tymi mędrolami. Cystóm prowde
    bede godoł. Niby, jaki byk mioł interes, coby śklić?