  • 11. Data: 2013-04-28 01:39:59
    Temat: Re: Krzywizna krzywej
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Naprawde?...

    Naprawdę. Na początek radzę przeczytać de'Boor-a, bo to łatwo dostępna
    książka.

    >Ze co?..

    Jeżeli ograniczyć się do płaszczyzny, to funkcja sklejana (jeżeli nie jest
    prostą lub okręgiem) ma z natury rzeczy zmienną krzywiznę. To znaczy że w
    niektórych miejscach ma krzywiznę większą, a w innych mniejszą. O jakości
    rozwiązania stanowią miejsca o największej krzywiźnie (chcemy by nawet
    największa krzywizna była możliwie niewielka). Oczywiście, z braku lepszego
    pomysłu można użyć funkcji sklejanej (pomijam wic że łamana to też spline, a
    nie spełnia on warunków zadania) - ale samo to że istnieją ciągłe pierwsza i
    druga pochodna (czyli krzywizna też jest ciągła) nie gwarantuje
    optymalności, a tym bardziej nie gwarantuje sam fakt że krzywą można
    narysować jakimiś kawałkami (bo w istocie tylko to oznacza słowo spline bez
    przymiotników).

    >Jakich czasow?...

    Czasów, ewentualnie długości łuków - przy stałej wartości prędkości ruchu po
    tej krzywej jako torze to jest to w istocie jedno i to samo. Po prostu
    punkty mogą układać się dowolnie i nikt nie gwarantuje że podróż (wzdłuż
    krzywej) od punktu k do punktu k+1 trwa tyle samo dla każdego k. Czyli po
    prostu - zapis krzywej w postaci parametrycznej x(k), y(k), gdzie k zmienną
    niezależną i jednocześnie dla całkowitych numerem kolejnym danych
    wejściowy - nie jest dobrym pomysłem.

    >Pzreparszam, ale to belkot totalny

    To że nie masz pojęcia o tym, że krzywą można opisać w naturalnych
    współrzędnych (poszukaj w Google), nie wymaga przeprosin z twojej strony.

  • 12. Data: 2013-04-28 01:50:56
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości grup
    com...

    >Owszem, ale sa tez "exponential splines". Ale to zupelnie inne zwierze

    W istocie rzeczy KAŻDA funkcja to spline, choć być może zdegenerowany do
    jednego segmentu.

    ;)

    >Oczywiscie zawsze mozna problem sformulowac jako zadanie wariacyjne z
    >ograniczeniami

    Oczywiście rozumiesz, że może być to nieco utrudnione w tym konkretnym
    przypadku?

    ;)

    Ale, ale - przecież to nie matematyka - jakieś pomysły na algorytmiczne
    (sieć neuronowa, fuzzy logic, ..., ... ) rozwiązanie?

    ;)

  • 13. Data: 2013-04-28 02:46:04
    Od: Edek <e...@g...com>

    Dnia Sat, 27 Apr 2013 10:48:45 -0700 po głębokim namyśle M.M. rzekł:

    > Ciekawe zadanko. Można podejść na wiele sposobów. Rozumiem że krzywa
    > łamana jest już dana.

    Bez sensu, sparowane styczne do sfer zmieniają topologię łamanej i to
    radykalnie gdy punkty są blisko. A gdy są daleko mamy jedynie
    "na koniec jakieś spline'y". Przykład:

    o o

    o o

    o o

    Na dodatek nic nie wiadomo o kosztach krzywizn i przebytej odległości,
    czyli zostaje czysty fuzzy logic, o sieciach się nie wypowiem ;)

    Co myślisz o takim podejściu: Dla każdej pary
    > połączonych punktów wyznaczamy odcinek prostopadły do środka łączącego
    > ich odcinka o długości proporcjonalnej do długości odcinka. Współczynnik
    > proporcjonalności im większy, tym krzywizna będzie większa. Potem
    > dodajemy sztuczne punkty leżące na końcu odcinków. Operację powtarzamy
    > kilka razy,
    > może 3 razy, może 5. Przy współczynniku proporcjonalności równym zero,
    > wszystkie nowe punkty będą leżały na odcinku. Im większy (dodatni)
    > współczynnik tym nowe punkty będą leżały dalej. Na koniec jakieś splajny
    > z uwzględnieniem nowych punktów.

    J.w., zacząłbym od sensownych założeń. Ale wygląda ok mając za
    podstawę udziwnionego domokrążcę, i tak trzeba dodać ukierunkowanie
    krzywizny i wektora a przez to punktów.

    --
    Edek

  • 14. Data: 2013-04-28 20:47:51
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sat, 27 Apr 2013 10:58:29 -0500, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > A o splajnach Panowie slyszeli?...

    A wlasnie, splajny. Poszukuje jakichs splajnow z ciagla druga
    pochodną, w których oscylacie miedzy wezlami mozna jakos kontrolowac
    (tlumic) i wymusic dolne ograniczenie y(x) > yMin na przedziale x.
    Znam exponential tension splines, ale one nie daja sie ograniczyc od
    dolu.

    RW

  • 15. Data: 2013-04-28 21:18:27
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 28 Apr 2013 19:47:51 +0100, Roman W
    <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    >(tlumic) i wymusic dolne ograniczenie y(x) > yMin na przedziale x.
    >Znam exponential tension splines, ale one nie daja sie ograniczyc od

    Jak na moje oko, OP ogranical tylko od gory

    A.L.

  • 16. Data: 2013-04-28 23:58:00
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-04-27 22:41, A.L. pisze:

    > Owszem, ale sa tez "exponential splines". Ale to zupelnie inne zwierze
    > :)

    http://www.mathnet.or.kr/Video/etc/dongseo/1006_Lee.
    pdf
    brrr;-)

    > No to co? Przeciez tam chodzi o minimalizacje maksymalnej lrzywizny.
    > Na caalej krywej

    Tak. I używamy nie do końca odpowiednich funkcji do przybliżenia
    tej drogi. Bez trudu można wygenerować sobie parę przypadków,
    gdzie optymalną na pewno droga zawiera łuki kół.
    Splainami można je jedynie aproksymować (choć z bardzo przyzwoitą
    dokładnością).

    Można tu podziałać siłowo, zrobić splajny, będziemy mieć nieliniowe
    ograniczenie na długość, nieliniowe (!) ograniczenie w każdym pukcie
    (krzywizna krzywaj parametrycznej (x(s),y(s))to potworek w rodzaju
    (x''y'-y''x')/(x'^2+y'^2)^(3/2))

    To się powinno dać prościej zrobić.

    > Poza tym, splajny maja pewne wlasnosci "wariacyjne", w szczegolnosci
    > parametr zwany "tension" (napiecie). Znane sa procedury konstruujace
    > splajny z ograniczeniem na owo "napiecie". Nie jest to dokladnie
    > krzywizna, ale byc moze blisko.

    O takiej kontroli krzywizny nie pomyślałem...

    > Trudno powiedziec jak sie nie wie po
    > co to wszystko Procedura jest opisana na przykald tu

    Głownie ten brak kontroli prędkości martwi i dziwi.

    > Renka, R.J., (1987), "Interpolatory tension splines with automatic
    > selection of tension factors", SIAM Journal of Scientific and
    > Statistical Computing,
    > Volume 8, p. 393-415.
    >
    > Dostepny na przykald tutaj
    >
    > http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.
    1.1.76.3808

    Poleciało na półkę do poczytania;)

    > Oczywiscie zawsze mozna problem sformulowac jako zadanie wariacyjne z
    > ograniczeniami

    pzdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2013-04-29 00:38:33
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Sun, 28 Apr 2013 14:18:27 -0500, A.L. <a...@a...com> wrote:
    > Jak na moje oko, OP ogranical tylko od gory

    Przepraszam, ale nie rozumiem odpowiedzi.

    RW

  • 18. Data: 2013-04-29 04:25:17
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 28 Apr 2013 23:58:00 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

    >G?ownie ten brak kontroli pr?dko?ci martwi i dziwi.

    Jakiej "predkosci"?

    A.L.

  • 19. Data: 2013-04-29 04:26:57
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 28 Apr 2013 23:38:33 +0100, Roman W
    <b...@g...pl> wrote:

    >Przepraszam, ale nie rozumiem odpowiedzi.
    >
    >RW

    OP: "Krzywa ta jednak ma mieć minimalną krzywiznę w sensie normy
    maksimum, tj. dla najlepszej krzywej krzywizna nawet w najgorszym
    miejscu (na ostrym zakręcie) jest możliwie mała. Tak mała, że po
    prostu mniejsza być nie może, bo nie."

    A.L.

  • 20. Data: 2013-04-29 10:21:45
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    .net...
    > A wlasnie, splajny. Poszukuje jakichs splajnow z ciagla druga pochodną, w
    > których oscylacie miedzy wezlami mozna jakos kontrolowac (tlumic) i
    > wymusic dolne ograniczenie y(x) > yMin na przedziale x.

    A spróbuj może splajnów Czebywszewa.