    From: WildS <f...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Kretynizmy... (było DPF)
    Date: Sat, 4 Apr 2015 21:42:38 +0200 (CEST)
    <mfdtt5$jqi$2@node1.news.atman.pl>
    <551a99f5$0$8380$65785112@news.neostrada.pl>
    <mfebol$3un$1@node1.news.atman.pl>
    <o...@l...harvard.local>
    <mfen4f$gtm$1@node1.news.atman.pl>
    <551baac3$0$15669$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <551bdc89$0$15678$65785112@news.neostrada.pl>
    <551e55ae$0$2188$65785112@news.neostrada.pl>
    <551e6bcb$0$2199$65785112@news.neostrada.pl>
    <551e713b$0$15666$65785112@news.neostrada.pl>
    <mfmnti$s0i$1@node1.news.atman.pl>

    On 2015-04-03, RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

    > Bardzo rzadko.
    > Nawet w zapchanej automatami Ameryce (USA) ciągniki siodłowe
    > mają manualne skrzynie biegów.
    > Jak ktoś nie wierzy to zapraszam do obejrzenia cyklu "Na lodowym
    > szlaku", automat to dopiero w pickupie był, wszystkie ciągniki
    > były na manualach.

    Obecnie w Europie ciągniki siodłowe to bardzo często automaty. Z tym, że
    są to skrzynie nie tyle automatyczne co zautomatyzowane. W firmie, dla
    której jeżdżę już od 4-5 lat biorą praktycznie same automaty.

    Bujdy, że się nie da (z powodu zbyt dużych sił) to chyba pogląd panujący
    w Ameryce ale tam to się "nie da" zsynchronizowanej a co dopiero
    automatycznej ;). Jednak mimo wszystko pojawiają się tam też automaty
    (np. i-shift w Volvo) i pewnie kwestią czasu będzie zaadoptowanie tych
    rozwiązań przez ich rynek. Z czasem stare (ale wciąż dobre) 30 letnie
    trucki zostaną wyparte tam przez nowoczesność. Trochę im jednak mimo
    wszystko zazdroszczę tych "staroci". Ciężarówka robiona w latach 80
    nadal tam działa robiąc w ciągu swojego życia kilkukrotnie więcej
    kilometrów niż europejskie ciężarówki.
    Nasze niestety są obliczone na jazdę po autostradach, te 5 lat leasingu,
    jeszcze może drugie tyle u dziadtransów a potem z 1,5miliona na liczniku
    do Afryki albo innego trzeciego świata transportu.

    Ja sobie automat w ciężarówce bardzo chwalę. Przede wszystkim wolna ręka
    w momentach gdy najbardziej potrzebna - czyli np. kręcenie po rondkach
    gdzie trzeba ostro mielić biegami z przerzucaniem pomiędzy dolną a górną
    skrzynią włącznie. Do tego wolna noga. Jak dla mnie plusy przeważąją.
    Minusy to takie, że czasami auto nieodpowiedni bieg dobierze gdy się na
    krótkim odcinku zmienia nachylenie ale część automatów ma też tryb
    ręczny albo przyciski do zmieny biegów o 1 w górę/dół więc nie jest tak
    źle.

    Szczerze, to nieraz z 25 tonami na pace z pod świateł ruszam lepiej
    niż grzyby osobówkami ze swoimi manualami, w których po zapalaniu
    zielonego szukają sprzęgła i biegów ;) A ja tylko puszczam hamulec i
    wciskam gaz.

    W autobusach z kolei z tego co mi wiadomo pojawiają się skrzynie
    automatycze z przekładnią hydrokinetyczną. Większy komfort zapewne bo
    nie szarpie przy zmianie biegu.

    --
    WildS