  • 41. Data: 2010-08-09 12:18:08
    Temat: Re: Koszt jazdy na światłach - mnie wyszło 240zł/rok - szok
    Od: "Gwidon" <g...@N...gazeta.pl>

    Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał(a):

    > Upewnił się że można. Tylko mu źle wyszło to upewnienie. Człowiek *jest*
    > omylny i dlatego są wypadki.

    Wypadki są i będą. Przez włączone światła zamiast patrzeć uważnie, myśli, że
    "samo się zobaczy". Skutków chyba nie muszę wyjaśniać, a może jednak?

    > [nonsensowna gadka w trzecią stronę ciach]
    >
    > ROTFL!
    >
    > Ręce opadają... Analfabetyzm funkcjonalny?

    A co w tym śmiesznego? Nie umiesz czytać tekstu bardziej formalnego niż na
    grupie pl.misc.sanochody? To do szkoły!

    > Jeszcze raz, wyraźniej:
    >
    > Twój kierunkowskaz tobie samemu nic nie daje. Twoje światłą mijania
    > tobie samemu nic nie dają. Jedno i drugie jest dla innych uczestników
    > ruchu, nie dla ciebie.
    >
    > \SK

    No to jeszcze raz, wyraźniej:
    &#8222;Światło mijania&#8221; oznacza światło używane do
    oświetlenia drogi z przodu pojazdu
[...]
    , niepowodujące
    olśnienia ani dyskomfortu dla kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka i dla
    innych użytkowników drogi.

  • 42. Data: 2010-08-09 12:19:54
    Od: "Gwidon" <g...@N...gazeta.pl>

    Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał(a):

    > Wywal z samochodu wzmocnienia drzwi, strefy zgniotu itd -- będzie sporo
    > lżejszy i będzie zauważalnie mniej palił. Idziesz na to?

    Różnica jest taka, że to co wymieniłeś nikomu nie szkodzi, a światła tak.
    Włącz sobie ogrzewanie tylnej szyby bez przerwy, nikomu nie szkodzi, a może
    pomóc. Idziesz na to?

  • 43. Data: 2010-08-09 12:22:05
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Gwidon wrote:
    > Znalazłem dziś program, który oblicza ile tracimy na niepotrzebnym zużyciu
    > paliwa przez nakaz jazdy na światłach w dzień.
    > Mnie wyszło 240 zł rocznie, a wam?
    >
    > http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip

    A skąd założenie że ten program działa w ogóle z sensem?

    Proste szacowanie:

    moc zużywana przez oświetlenie w dzień: 130W (2x55W mijania 4x5W
    pozycyjne przód i tył). Średnia moc podczas bardzo łagodnej jazdy to
    10KW. Czyli 1.3% zużytego paliwa. I w dzień i w nocy i w słońcu i w
    czasie deszczu i zimowej szarówki. Przyjmijmy że 50% czasu to jest jazda
    w dobrych warunkach pogodowych w dzień. Jak masz 30000 km/rocznie (to
    więcej niż średnia -- dla Polski jest raczej 15000km/rok) przebiegu, to
    15000 km/rocznie to "światła w dzień". Przyjmijmy spalanie 10l/100km
    (tyle, że zwykle samochody co tyle palą mają większy średni pobór mocy
    niż 10kW, więc procent energii zużyty na światła jest mniejszy -- ale
    szacujemy "najgorszy realny przypadek" więc niech będzie) czyli 1500l
    zużyte na jazdę w dzień rocznie a z tego 1.3% czyli 19.5l idzie na
    zasilenie świateł -- w ciągu roku. Czyli ok 93zł -- to wychodzi dużo,
    dużo mniej niż to co ten program "wymyśla".

    W dodatku to szacowanie nie uwzględnia, że kiedy np. stoisz w korku "na
    biegu jałowym" to światła nic nie dodają -- energia i tak byłaby
    zmarnowana (zużywana jest na podtrzymanie pracy silnika).

    Średni przypadek jeździ 2x mniej -- czyli zgrubnie licząc 40zł.

    pzdr
    \SK

  • 44. Data: 2010-08-09 12:44:06
    Od: "Gwidon" <g...@W...gazeta.pl>

> [...]

    > zasilenie świateł -- w ciągu roku. Czyli ok 93zł -- to wychodzi dużo,
    > dużo mniej niż to co ten program "wymyśla".

    A co ma do rzeczy ile który samochód pali? Jaki procent, człowieku? Idź na
    lekcje logiki i fizyki. Światła mają jednakową moc niezależnie do tego ile
    pali samochód, w którym są zamontowane.
    ROTFL

    > W dodatku to szacowanie nie uwzględnia, że kiedy np. stoisz w korku "na
    > biegu jałowym" to światła nic nie dodają -- energia i tak byłaby
    > zmarnowana (zużywana jest na podtrzymanie pracy silnika).

    Zmarnowana? A to ciekawe. A jak niby ta energia się marnuje? Co się z nią dzieje?
    Zaraz padnę ze śmiechu.

  • 45. Data: 2010-08-09 13:24:13
    Od: " " <d...@W...gazeta.pl>

    Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl> napisał
    (a):

    > A skąd założenie że ten program działa w ogóle z sensem?

    Ja także, szacunkowo dla moich miesięcznych wydatków na paliwo,
    czasu użytkowania i porównania mocy pobieranej przez żarówki
    ca. 0,12 kW w stosunku do całej mocy silnika, uzyskałem
    rezultat na poziomie 5-8 zł/rok. Może kalkulator uwzględnia
    koszt żarówek? Z doświadczenia przepalenie zdarza się raz na
    ok. 3 lata i wtedy wymiana kompletu kosztuje ok. 100 zł.
    Ale to może się zdarzyć zawsze i raczej używanie świateł
    wydłuża żywotność żarówek halogenowych.

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 46. Data: 2010-08-09 13:49:25
    Od: paranoix <p...@o...pl>

    W dniu 2010-08-06 21:58, Gwidon pisze:
    > Znalazłem dziś program, który oblicza ile tracimy na niepotrzebnym zużyciu
    > paliwa przez nakaz jazdy na światłach w dzień.

    Ciekawe czy twórcy programu uwzględnili, że:
    - od października do marca i tak był obowiązek jazdy na światłach
    - w nocy również jeździło się na światłach przed i po zmianie przepisów
    W związku z tym licząc "koszt" świateł, należy brać pod uwagę wyłącznie
    miesiące letnie oraz odjąć od tego co najmniej 30% na jazdy nocą.

    Zbyszek

  • 47. Data: 2010-08-09 13:51:59
    Od: "Gwidon" <g...@W...gazeta.pl>

    <d...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > ok. 3 lata i wtedy wymiana kompletu kosztuje ok. 100 zł.
    > Ale to może się zdarzyć zawsze i raczej używanie świateł

    Uzyskałeś, czy tylko ci się tak wydaje? No to może pochwal się, jak uzyskałeś
    takie wyniki.

  • 48. Data: 2010-08-09 14:22:34
    Od: " e^x/dx" <d...@W...gazeta.pl>

    > Uzyskałeś, czy tylko ci się tak wydaje? No to może pochwal się, jak
    uzyskałeś
    > takie wyniki.

    No to akurat jest proste. Bierzesz dwa przypadki i porównujesz.
    Jaka jest średnia moc, którą używasz, moc żarówek, koszt paliwa.
    Wszystko obliczasz dla konkretnego przedziału
    czasowego i masz wynik. Założyłem, że dla mojego auta przy jego
    średnio wykorzystywanej mocy na poziomie 40% (44kW) i mocy zarówek
    0,12 kW (bardzo znacząca wielkość :-) wyszło tyle ile podałem.
    Niestety, nie mam w komputerze licznika chwilowego zuzycia paliwa.
    Może ktoś ma i zrobiłby test o ile przyrasta zużycie przez porównanie
    na postoju przez 10 min. dla włączonych i wyłączonych świateł?

    Pozdrawiam,
    e^x/dx

  • 49. Data: 2010-08-09 14:25:54
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    W dniu 2010-08-07 22:03, Gwidon pisze:

    > Od kiedy jest nakaz uzywania klimatyzacji?

    Jest nakaz używania zdrowego rozsądku... chcesz oszczędzać - wyłącz klimę,
    zaoszczędzisz więcej niż jazda z wyłączonymi światłami (mózgiem).

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    =-=-=-=-+

  • 50. Data: 2010-08-09 14:26:00
    Od: "Gwidon" <g...@W...gazeta.pl>

    e^x/dx <d...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > Może ktoś ma i zrobiłby test o ile przyrasta zużycie przez porównanie
    > na postoju przez 10 min. dla włączonych i wyłączonych świateł?

    Nie rozumiem co ma do rzeczy moc, którą "zużywasz" (notabene, mocy się nie
    zużywa, najwyżej energię)?
    Światła mają stałą moc i do ich zasilenia jest potrzebna stała ilość energii.
    A energia w samochodzie bierze się tylko z paliwa.
    Uważasz zatem, że żarówka 55W w czołgu będzie zużywała mniej energii niż w
    maluchu?