  • 11. Data: 2022-10-10 20:50:30
    Temat: Re: Kopia dysku
    Od: Longin <l...@y...com>

    W dniu 10.10.2022 o 12:51, jacek pozniak pisze:
> [...]
    >
    > Jest on już stary i chciałbym się zabezpieczyć na wypadek awarii, tak aby
    > mieć możliwość szybkiego przywrócenia funkcjonalności, bez potrzeby
    > instalacji wszystkiego od początku.
    >

    > Jeśli wykonam dd -if /dev/sda -of /dev/sdc
    >
    > gdzie, /dev/sdc to pendrive, oczywiście większy od /dev/sda,
    >
    > to czy uzyskam pełen obraz, tak aby potem:
    >
    > 1. Startuję Linuxa z jakiegoś CD/USB.
    > 2. Montuję moją wcześniej wykonaną kopię na /dev/sdc
    > 2. Robię na nowy dysk dd -if /dev/sdc -of /dev/sda
    > 3. Wyciągam bootowalnego Linuxa i sdc.
    > 4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.

    Za pomocą gnome-disk-utility możesz zapisać obraz całego dysku albo
    tylko wybranych partycji na innym nośniku i w razie potrzeby przywrócić.
    A do tego gnome-disk-utility pozwala na wygodne montowanie takiego
    obrazu *.img

  • 12. Data: 2022-10-10 21:11:29
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.10.2022 o 19:35, Kaczin pisze:

> [...]
    ne-dyski-hdd-4476?string=u%C5%BCywane

    > Czy ty, leśny dziadku, zrozumiałeś o co pyta OP?

    Drogi staruszku, to o co pyta OP, przerabiałem milion razy i
    zdecydowałem się na _sugestię_ wyprzedzającą o epokę jego pomysł.

    Miliony razy robiłem kopie całego dysku i generalnie do niczego się
    nigdy nie przydały, zajmując miejsce i leżakujące pendrajwy czy wypalone
    płyty, chyba że zaczął padać dysk i trzeba było odtworzyć poprzedni
    system...na nowym dysku, co często bywało upierdliwe.

    Generalnie zakup dysku i w tym przypadku jest istotny ale "mój" pomysł
    wyprzedza ewentualną awarię czy to mechaniczną czy softwarową :] i
    przede wszystkim jest w miejscu sprawdzony, odpalony a co najważniejsze
    dobrze zabezpieczony jak i obecny czas potrzebny na realizację całego
    pomysłu zostaje zaoszczędzony dokładnie na TEN MOMENT kiedy coś się
    spierdoli i trzeba w 5 min odpalić maszynkę a czasu brakuje :]

    Teraz rozumiesz?

    Odpowiedzi w tym wątku padło kilka i nawet się z niektórymi zgadzam.
    Piszę, jak ja bym postąpił, co z resztą robię od dłuższego już czasu i
    zawsze jakiś dysk, nawet kilka (bo miałem kaprysy na różne OeSy, leżą
    sobie na półce gotowe do podpięcia :]

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 13. Data: 2022-10-10 21:33:52
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > sda to partycja czy caly naped?
    napęd

    > Jesli chcesz partycje kopiowac, to nie montujesz.
    Nie, no jasne, nieścisle napisałem.

    > Ogolnie takie cuda robilem - i kopiowanie calych napedow, i calych
    > partycji. Dzialaja, ale:
    > -na czas kopiowania nalezy linuxa zatrzymac, zeby nie bylo zapisów na
    > partycje
    > -pendrive ... on ma chyba nieco inna strukturę, niz HDD ...
    > tzn jakies masterbooty itp.
    >
    > -a teraz modne UEFI ... chyba lepiej partycjami
    >
    > -stary kernel na nowym sprzecie ... moze nie ruszyc.
    No właśnie, ciekawe, chyba muszę zrobić próbę.

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 14. Data: 2022-10-10 21:37:36
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    heby wrote:

    > Jeśli chcesz przywracać system do starszej wersji to ok. Jesli chcesz
    > tak przenieśc na inny dysk - nie zadziała. Współczesne systemy oczekują
    > wpisów z poprawnymi UUIDami dysku. Po to są do tego duże narzędzia.
    Chcę przywrócić do starej wersji;

    Scenariusz jest taki:
    1. Zawodzi dysk lub płyta.
    2. Idę do sklepu komputerowego i kupuję dysk (i plytę, np.)
    3. robię dd sdc na sda.
    4. mam wszystko odtworzone.

    > https://recoverit.wondershare.com/partition-recovery
    /free-partition-
    recovery-software.html

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 15. Data: 2022-10-10 21:41:54
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Longin wrote:

> [...]
    > tylko wybranych partycji na innym nośniku i w razie potrzeby przywrócić.
    > A do tego gnome-disk-utility pozwala na wygodne montowanie takiego
    Pewnie tak ale chcę użyć prostych narzędzi 'systemowych' aby nie musieć się
    doktoryzować w jakichś wyższopoziomowych i potem rozwiązywać różne dziwne
    problemy.
    Nawet nie wiem czy na moim systemie jest to gnome-disk-utility, jest to
    chyba ubuntu 10.coś_tam (nie wiem dokładnie, muszę sprawdzić)

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 16. Data: 2022-10-10 21:49:22
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    jacek pozniak wrote:

    brak: gnome-disk-utility

    nie wiem czy się da zainstalować.

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 17. Data: 2022-10-10 22:53:50
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    ne-dyski-hdd-4476?string=u%C5%BCywane

    > Drogi staruszku,

    Pytanie było retoryczne.

    --
    Kaczin

  • 18. Data: 2022-10-10 23:59:46
    Od: Longin <l...@y...com>

    W dniu 10.10.2022 o 21:49, jacek pozniak pisze:
    > jacek pozniak wrote:
    >
    > brak: gnome-disk-utility
    >
    > nie wiem czy się da zainstalować.

    ALT Linux Rescue to średniej wielkości [1] konsolowa dystrybucja LiveCD
    , która została zaprojektowana, aby pomóc administratorom diagnozować i
    naprawiać wiele rodzajów problemów z systemami, za które są lub czują
    się odpowiedzialni; więc jest wyposażony w narzędzia pomagające:

    * wykonać diagnostykę sprzętu
    * zmiana rozmiaru partycji
    * napraw bootloadery, partycje, systemy plików
    * odzyskać partycje i pliki usunięte przypadkowo
    * tworzenie kopii zapasowych i przywracanie na serwery sieciowe
    * zajmować się archiwami optycznymi, taśmowymi i plikowymi
    * zoptymalizuj użycie systemu plików
    * diagnozować problemy sieciowe i usługi zdalne
    * wyczyść partycje lub dyski z pozostałych informacji
    * dostęp do urządzeń z systemem Android, resetowanie haseł systemu
    Windows itp.
    * zbadać przypadki nieautoryzowanego dostępu /naruszenia bezpieczeństwa

    Wszystko to jest spakowane w wygodny hybrydowy plik obrazu ISO ,
    odpowiedni zarówno dla nośników CD/DVD, jak i pendrive'ów USB Flash [3] .

    Nośnik wynikowy powinien być startowy w większości popularnych systemów:

    * i586 zaczynające się mniej więcej od Intel Pentium III (256 MB RAM)
    lub odpowiednika,
    * x86_64 na dowolnym sprzęcie zgodnym z AMD64 z BIOS lub UEFI [4] ,
    * aarch64 na dowolnym sprzęcie zgodnym z ARMv8 z UEFI .

    Strona:
    https://en.altlinux.org/Rescue

    ISO:
    https://mirror.yandex.ru/altlinux-nightly/tested/reg
    ular-rescue-latest-x86_64.iso

  • 19. Data: 2022-10-11 09:27:57
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

> [...]
    > 2. Robię na nowy dysk dd -if /dev/sdc -of /dev/sda
    > 3. Wyciągam bootowalnego Linuxa i sdc.
    > 4. Cieszę się przywróceniem funkcjonalności.

    w przypadku pendrive kopiowałbym do pliku, mniejsze szanse że po przypadkowym
    włożeniu do
    kompa coś się automagicznie namiesza

    albo (tak jak to robię osobiście) w ogóle pominął wsadzanie tego godzinami przez usb
    (zapewne 2) na jakiś najtańszy flash który się wybrał producentowi i liczenie że po
    miesiącach dalej będzie dobrze z każdym bitem a skopiował raczej na dysk mechaniczny
    który
    teraz można kupić za kilka złotych (500GB z gwarancją za 26 pln na allegro),
    zweryfikujesz
    działanie od razu i odpada rzeźbienie pod presją czasu bo po prostu przepinasz i masz

  • 20. Data: 2022-10-11 09:49:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 10 Oct 2022 12:51:47 +0200, jacek pozniak
    <j...@f...pl> wrote:
    > Czy są jakieś haczyki?

    Osobiście jestem zwolennikiem robienia rsync'iem kopi struktury FS
    zamiast całego bloku dysku/partycji, ponieważ:
    - to się robi szybciej przy kolejnej iteracji bo tylko przenosza się
    różnice a nie całość
    - w przypadku konieczności wykonania operacji odwrotnej (czyli
    odtworzenia na jakimś nowym dysku) gdy pendrive był jest większy niż
    pierwotne źródło trzeba pamiętać ile bloków miało pierwotne źródło by
    nie kopiować obszaru pendrive'a poza zakresem pierwotnego fsa. dd
    musi wtedy dostać zakres kopiowania.

    --
    Marek