  • 1. Data: 2023-10-10 23:08:45
    Temat: Konwertery Modbus TCP (Ethernet) / RTU (RS485)
    Od: M M <m...@g...com>

    Na alle... mają przykładowo USR-DR404, używał ktoś? Potrzebuję robić komunikację
    Modbus RTU z kilkoma urządzeniami na dość długim kablu RS485 (kilkadziesiąt metrów) -
    falowniki PV, liczniki energii, moje własne moduły I/O.
    Na razie w tej roli działa u mnie MikroTik KNOT - tani nie jest ale ma spore
    możliwości, niby działa ale jednak coś sknocili ;) - jak drugi bajt CRC-16 w
    odpowiedzi RTU jest zerowy to po konwersji na TCP brakuje ostatniego bajtu (np.
    odczyt 2 rejestrów zwraca 3 a nie 4 bajty, mniej znaczące bity drugiego z tych
    rejestrów są gubione, libmodbus zgłasza timeout bo nie może doczekać tego brakującego
    bajtu, choć np. CAS Modbus Scanner wyświetla jakby nigdy nic odczytane wartości
    zerując to czego brakuje i nie zgłasza żadnych błędów). Zgłoszone do supportu MT,
    mam nadzieję że szybko poprawią, ale na wszelki wypadek szukam jakiejś sensownej
    alternatywy. Wcześniej przez 20 lat działała dedykowana maszynka (Pentium Pro
    200MHz, 128MB RAM, 50W) która komunikowała się z urządzeniami przez port COM. No ale
    w trosce o klimat (wspomaganej wysokimi rachunkami od grupy Obajtka) maszynka
    fizyczna zastąpiona VM na serwerze (Xeon E-2236, 128GB RAM i też 50W :) który robi
    też dużo innych rzeczy i komunikuje się przez sieć.

  • 2. Data: 2023-10-10 23:42:18
    Temat: Re: Konwertery Modbus TCP (Ethernet) / RTU (RS485)
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Nie taniej byłodo xeona wsadzić przejściówkę
    USB/RS232C lub RS485?
    Czy ten xeon daleko gdzieś?
    A co zrobiłeś z pentiumpro?
    Zawsze chciałem mieć...

  • 3. Data: 2023-10-11 00:33:25
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 10 października 2023 o 23:42:20 UTC+2 Dawid Rutkowski napisał(a):
    > Nie taniej byłodo xeona wsadzić przejściówkę
    > USB/RS232C lub RS485?
    > Czy ten xeon daleko gdzieś?
    W małej serwerowni w piwnicy gdzie hałas wiatraczków nie przeszkadza, dochodzi LAN
    (10Gb światłowodem) ale nie dochodzi RS485, na upartego dałoby się doprowadzić ale
    nie wiem czy da się prosto dać dostęp do portu COM dla konkretnej VM pod XCP-NG.
    Może to i lepiej bo ilość urządzeń na magistrali wzrosła a prędkość 9600 nie, może
    podzielić na 2 krótsze magistrale z 2 konwerterami (dom i garaż). Wcześniej było
    sporo więcej sprzętów w szafie rack, ale ceny energii zweryfikowały wcześniejsze
    pomysły - z drugiej strony wirtualizacja pomogła.
    > A co zrobiłeś z pentiumpro?
    > Zawsze chciałem mieć...
    Jeszcze mam, taki kolekcjoner przydasiów ze mnie że szkoda wyrzucać - duże pudło,
    jakiś markowy HP, do samego końca działał na tym od lat nie dotykany Linux 2.4.x co
    mu się uptime przekręcał co 497 dni :)
    Z jeszcze starszych zabytków mam PC XT z HDD 30MB, 8088 8MHz, też markowy Sanyo,
    jeszcze kilka lat temu udało mi się nawet włożyć kartę sieciową (16-bit ISA w slocie
    8-bit wymagała drobnych poprawek packet drivera, prawdziwej 8-bit nie udało się już
    nigdzie znaleźć) i podłączyć do Internetu spod DOSa (ping, telnet, FTP). Karta
    graficzna ATI z 64KB pamięci co potrafi emulować CGA lub Herculesa, monitor mono
    bursztynowy niestety się nie zachował, zrobiłem przejściówkę na której udało się w
    trybie CGA podłączyć Commodore 1084S. Klawiatura kontaktronowa solidna i ciężka,
    mogłaby służyć do samoobrony - tylko kiedyś pies odgryzł wtyczkę DIN 5-pin, ale udało
    się rozpoznać przewody jak ma być podłączona i działa (klawiatura XT miała inny
    protokół transmisji, nowsza AT nawet mimo pasującej wtyczki DIN nie zadziała).