eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.internet.polipKonsultacje UKE 6 kwietniaRe: Konsultacje UKE 6 kwietnia
  • Data: 2011-04-07 15:49:29
    Temat: Re: Konsultacje UKE 6 kwietnia
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W uzgodnieniu z p. Prezes, załączam kopię podsumowania wczorajszego
    spotkania. Część ustaleń i uproszczeń może pomóc nam wszystkim w
    przygotowaniu sprawozdań w tym dość krótkim czasie. Tekst dostępny jest na
    stronie Izby - www.kike.pl.

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak

    * * *

    Temat: SIIS: raportowanie po spotkaniu z UKE w dn. 6.04.2011 r.

    W dniu wczorajszym, 6.04.2011 r. miało miejsce w W-wie spotkanie
    zorganizowane przez UKE z ISP. Dotyczyło ono obowiązkowych raportów do SIIS,
    jakie operatorzy mają aktualnie obowiązek przesłać do UKE w ciągu 30 dni od
    daty otrzymania wezwania.

    Spotkanie trwało przeszło 2.5 godz. i miało charakter ciekawej i
    merytorycznej dyskusji o raportowaniu i rynku.

    Mając świadomość najważniejszych zagadnień oraz ograniczeń sprawozdania z
    tak długiej rozmowy, zamieszczam kluczowe ustalenia, które powinny pomóc w
    sprawnym zaraportowaniu infrastruktury sieci ethernetowych, obfitujących z
    uwagi na charakter technologii w mnogość węzłów dostępowych zlokalizowanych
    nie tylko w każdym budynku, ale często jest ich wręcz kilka per budynek.

    Ustaliliśmy, iż:

    1. Agregacja.

    ISP ETTH może zaraportować węzły agregujące (np. na poziomie osiedla, czy
    wsi), jako agregująco-dostępowe wpisując w rubryce zasięg - adresy
    wszystkich budynków objętych siecią. Rozwiązanie takie pozwala na uniknięcie
    rozpisywania w osobnych liniach arkuszy weryfikatora każdego budynku,
    skrzynki, czy węzła z osobna pod warunkiem ujęcia wszystkich adresów w polu
    zasięg. Operacja taka redukuje liczbę wierszy arkuszy. Zarówno UKE, jak i
    KIKE proszą przy tym wspólnie, by agregacji dokonywać rozsądnie i w realnym
    zakresie, a więc by unikać definiowania np. 1 węzła dla Warszawy, czy
    powiatu. Jeśli to możliwe - UKE oczywiście chętnie uzyska informacje jak
    najdokładniejsze, a więc jeśli ktoś może/zamierza wykonać pełną
    inwentaryzację do poziomu każdego węzła budynkowego - tym lepiej. Jeśli
    jednak z uwagi na krótki czas jest to niemożliwe - można dokonać rozsądnych
    agregacji, pod warunkiem kompletnego rozpisania zasięgu takiego
    zagregowanego węzła.

    2. Współrzędne, nr działek, etc.

    Zgodnie z ustaleniami - operator ma obowiązek wskazać fakultatywnie: adres
    lub współrzędne lub nr. działki. Wystarczy podać jedną z tych wartości
    pozwalającą na lokalizację węzła lub infrastruktury. Przykład - w mieście
    wystarczy podać adres węzła, ale np. dla masztu na polu, na którym nie ma
    adresu, trzeba podać współrzędne lub nr działki. Etc. Oczywiście jeśli ktoś
    zechce podać wszystkie wartości - tym lepiej.

    3. Ilość interfejsów, przepustowość.

    Oczywiście określamy całkowitą dostępną ilość portów, przy czym
    "zaalokowane" to takie, do których przypięci są klienci. "Niezaalokowane",
    to te wolne oraz wykrozystywane np. do monitoringu, czy połaczeń w sieci.
    Przykład 50x1G.
    Jako "przepustowość" - określamy wartość kontraktu, jeśli jest on niższy,
    niż wartość portu - np. realizowany vlanami.

    4. Transmisja, a infrastruktura.

    Jeśli dzierżawimy od podmiotów trzecich transmisję między własnymi
    zasobami - definiujemy ją wyłącznie jako transmisję między węzłami A-B, a
    nie raportujemy linii/infrastruktury.
    Infrastrukturę co do zasady określamy w relacjach A-B.
    W zakarsie infrastruktury - nie można raportować w 1 pozycji drzewa, czy
    gwiazdy.

    5. Sieci WiFi.

    Określamy lokalizację bazy i jej zasięg (z uwagi na radio - można poprzestać
    na nazwach miejscowości). Nie raportujemy lokalizacji CPE.

    6. Forma dostępu do danych i ich bezpieczeństwa.

    Wedle informacji - każdy operator będzie miał dostęp do swoich danych. Dane
    globalnie mają być dostępne w formie zagregowanej. Niezależnie od dyskusji
    na ten temat ustaliliśmy, że jeśli dane mają pomagać w określaniu
    właściciela infrastruktury, od którego można ją ew. dzierżawić/zakupić -
    Prezes UKE przed udostępnieniem danych, powinien informować o wniosku o
    dostęp do danych o danej infrastrukturze jej właściciela i uzyskiwać zgodę
    na przekazanie danych. Ew. ISP powinien móc określić w SIPS - które zasoby
    chce/może udostępniać podmiotom trzecim i otrzymywać do zatwierdzenia z
    systemu informacje dot. zapytań o jego infrastrukturę - co odciążyłoby od
    pośrednictwa Prezesa UKE. Temat wymaga jednak dalszych prac.

    7. Problem raportowania "spontanicznej" infrastruktury.

    Jest faktem, iż w całym kraju i na wszystkich poziomach wielkości ISP
    istnieją połączenia i elementy sieci, które nie zawsze uzyskały komplet
    zgłoszeń/pozwoleń/przydziałów częstotliwości, etc. Z natury rzeczy zasoby te
    powinny zostać zarówno zalegalizowane, jak i zaraportowane. Formalnie
    nadrzędnym celem inwentaryzacji jest pozyskanie informacji o posiadanej
    przez ISP infrastrukturze i w tym zakresie KIKE nie może doradzać, jak
    raportować takie zasoby. Mając świadomość takiego faktu, zaproponowaliśmy
    jednak podjęcie rozmów o ew. abolicji w tym zakresie. Bo jakkolwiek
    radiolinię można po prostu zgłosić, to dla inwestycji doziemnych - procedury
    w tym zakresie są znacznie bardziej złożone. Zagadnienie jest bardzo trudne,
    jednak wielu przedsiębiorców musi się z nim zmierzyć w ramach
    inwentaryzacji. Strona publiczna ma świadomość tego faktu. Stąd zamiast
    omijać temat i absolutnie go nie usprawiedliwiając, ale mając na celu
    wsparcie inwentaryzacji i wtym zakresie - pojawił się pomysł na popracowanie
    nad jakąś formą prawnej abolicji w tym zakresie.
    Podsumowując tą część. Możliwe jest uproszczenie raportów do poziomu
    lokalnych (rozsądnych) agregacji oraz odstąpienie od oznaczania każdej
    lokalizacji równocześnie adresem, współrzędnymi i ewidencją gruntów. To
    znaczne uproszczenie i oszczędność czasu, szczególnie dla sieci na
    obszarach, gdzie brak jest cyfrowych ewidencji gruntów. UKE ma jednak
    nadzieję, na stopniowe zwiększanie dokładności przekazywanych danych w
    przyszłości, a powyższe uproszczenia są możliwe z uwagi na świadomość czasu,
    w jakim przyszło nam opracowywać wymagane dane.

    KIKE mając świadomość w/w obowiązku i celowości jednolitych inwentaryzacji
    lokalnych sieci zaproponowało, by UKE rozważyło przygotowanie aplikacji do
    paszportyzacji sieci dla małych operatorów. Aplikacja byłaby dobrym i
    użytecznym narzędziem dla lokalnych ISP (nie posiadających najczęściej
    żadnych systemów paszportyzacji) oraz gwarantowała i usprawniała przyszłe
    procesy raportowania danych o infrastrukturze i usługach. Dla operatorów -
    narzędzie tego typu pozwoliłoby w powtarzalny sposób opisywać zasoby
    włąsnych sieci ułatwiając nie tylko raportowanie do UKE, ale i
    współdziałanie oraz wycenę sieci.

    * * *

    W zakresie raportów wynikających z PT, a nie Megaustawy - poprosiliśmy UKE o
    doprecyzowanie zasad raportowania i wykorzystywania raportów o planowanych
    instalacjach. CO do zasady UKE podaje, iż celem jest zestawienie prognoz
    inwestycyjnych na danych rok z raportowanymi po tym roku inwestycjami. KIKE
    przekazała wątpliwości przedsiębiorców nt. wrażliwości tych danych. Nic
    więcej w tym zakresie nie udało się uprościć.

    * * *

    Mimo, iż na branżowych forach i grupach dyskusyjnych temat jest gorący i
    towarzyszy mu mnóstwo pytań, wczoraj w W-wie na spotkaniu obecna była
    wyłącznie kilkuuosobowa ekipa z GRAP KIKE. Zaskoczenie organizatorów tak
    niską frekwencją pozostaje nam podzielić. Przewidywano bowiem obecność
    conajmniej 50-60 osób. Zaś organizatorów z UKE wspierali specjaliście z
    Instytutu Łączności, wspierający inwentaryzację od strony technicznej. Można
    więc było na prawdę pytać i o zasady globalne, i o sposób wypełnienia
    dosłownie każdego pola ankiet uzyskując odpowiedzi z pierwszej ręki. Szkoda,
    że nawet tak gorące zagadnienia nie zachęcają do rozmów na żywo. A opisane
    wyżej wyjaśnienia wskazują, że zdecydowanie warto było na to spotkanie
    przybyć.

    Mamy nadzieję, iż powyższe informacje pomogą w sprawniejszym, terminowym i
    pełniejszym wypełnieniu raportów.

    W imieniu GRAP KIKE,

    Piotr Marciniak





Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: