-
71. Data: 2020-02-29 11:41:20
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>
On Sat, 29 Feb 2020 08:53:09 +0100, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> Na stare Spectrum wciąż powstają nowe gry, tak samo jak na C64...
Na przykład tu jest duży zbiór: ;-)
https://www.connosoft.com/csscgc2020/
--
Artur Stachura
-
72. Data: 2020-02-29 11:51:38
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 29 Feb 2020 08:53:09 +0100, Atlantis napisał(a):
> On 25.02.2020 09:59, J.F. wrote:
>> Tylko po co? Zeby sobie stare gry uruchomic, czy zeby dzieciom
>> pokazac, jakie kiedys byly komputery ?
>
> Jedni robią to z powodu nostalgii, inni w celach edukacyjnych.
> Ja sam od jakiegoś czasu w wolnych chwilach pracuję nad komputerkami
> własnej konstrukcji, opartymi na 6502 oraz MCY7880. Ten drugi w
> zamierzeniach ma właśnie działać pod CP/M. Celem tych projektów było
> nauczenie się czegoś bardziej niskopoziomowego z techniki
> mikroprocesorowej. Wiem, że mógłbym to zrobić na AVR, ARM albo x86, ale
> tak jest ciekawiej. ;)
Uzyj Z80, albo 8085.
A nie, przepraszam za zla rade - uzyj ARM.
J.
-
73. Data: 2020-02-29 16:28:02
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: RadoslawF <r...@g...com>
W dniu 2020-02-29 o 09:07, Atlantis pisze:
>> Wiem że nie jest na sto procent zgodna z oryginałem ale jest.
>
> Jest lepsza. I nie mówię tu o braku folii czy gumowych klawiszy, ale np.
> o sensownie rozmieszczonych klawiszach kursorów. Zresztą, gdyby miał
> pisać coś w Basicu spectrum bezpośrednio na tym urządzeniu, od razu
> włączyłbym tryb wpisywania komend w normalny sposób. ;)
Nie wiem czy włączyłbym ten tryb. Wiem że działająca klawiatura
sprawia że rozpatruje sens nabycia urządzenia.
Była kiedyś komercyjna wersja bez klawiatury, olałem,
z tego co zauważyłem nie tylko ja.
>> I nie wiadomo czy ktoś kiedyś coś na to napisze w ilości zachęcającej
>> do kupienia tego sprzętu.
>
> Pierwsze gry na to urządzenie już powstają. Egzemplarze z pierwszego
> Kickstartera sprzedały się na pniu. Autorzy przygotowują teraz drugą
> serię, a zainteresowanie jest spore. Jest szansa, że to urządzenie
> stanie się czymś więcej, niż tylko ciekawostką - jak w przypadku tych
> licencjonowanych linukoswych komputerów do emulacji, zamkniętych w
> obudowach "mini konsolek retro", na których próbuje zarabiać parę firm...
Wiem ze powstają, wiem że będzie kolejna transza produkcji.
Ale ile powstanie i jak dobrych czy ciekawych to zobaczymy.
No i problem ceny. Były już komercyjne wersje ulepszonych ZX Spectrum,
nie przyjęły się (SamCoupe), i nie powstało na tyle
ciekawego softu aby warto było go szukać i używać.
>> Emulowana jest tu i tam. Ja tam rasistą nie jestem więc
>> nie dostrzegam wyższości FPGA nad płytką z ARM.
>> Wada armigi to brak klawiatury i emulacja tylko OCS.
>
> FPGA to nie emulacja. W emulowanym systemie procesor musi cały czas
> przelatywać przez cały program, sprawdzając wszystkie zależności i
> reagując na nie w sposób, który odpowiada oryginalnemu hardware'owi. Nic
> nie dzieje się równolegle i aby mieć takie wrażenie trzeba dysponować
> wielokrotnie szybszym sprzętem, niż emulowany. Nawet w przypadku
> Raspberry Pi często wychodzą problemy z zależnościami czasowymi...
> W FPGA mamy wielkie "pole bramek", pomiędzy którymi połączenia są
> ustalane w sposób programowy. Sygnały jednak rozchodzą się równolegle,
> tak samo jak w oryginalnym sprzęcie. Ewentualne problemy łatwiej
> namierzyć i naprawić.
>
> FPGA to najbliższ rzecz do stosowania oryginalnego hardware'u, jaką
> można osiągnąć bez stosowania oryginalnego hardware'u. ;) Szkoda, że
> zaawansowane układy są ciągle tak drogie, bo mogłyby rozwiązać problem
> uruchamiania starszych tytułów na nowych konsolach. Z emulacją Xboxa 360
> na XB One nie poradził sobie nawet Microsoft, posiadający całą dokumentację.
Skoro najbliższa ale nie stosująca oryginalnych kości to jednak emulacja.
Tym bardziej że pamiętam o tym co emulujemy zależy od "wsadu"
czyli oprogramowania a nie zastosowanych zamienników kości.
I jak napisałem nikt mnie nie przekonał że emulacja na FPGA jest
lepsza od emulacji na czymś innym.
Pozdrawiam
-
74. Data: 2020-02-29 21:33:23
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: Atlantis <m...@w...pl>
On 29.02.2020 11:51, J.F. wrote:
> Uzyj Z80, albo 8085.
Najciekawszym aspektem tego projektu jest właśnie to, że zastosowałem w
nim jedyny polski mikroprocesor, jaki był produkowany seryjnie. ;)
> A nie, przepraszam za zla rade - uzyj ARM.
Aha. ARM w wersji MCU stosowałem już w wielu projektach. ARM w wersji
CPU (choćby stare StrongARM albo AT91SAM9) są bardzo ciężkie
projektowaniu PCB. Przy tych częstotliwościach magistrali drobne niuanse
prowadzenia ścieżek zaczynają mieć znaczenie i ciężko jest cokolwiek
zrobić bez czterech warstw. O samodzielnym robieniu płytek też można
zapomnieć. Jasne, mógłbym zamówić w Chinach płytkę do komputera na
AT91SAM9, który jakąś dekadę temu został opisany w EP. Tylko gdzie tu
zabawa? ;)
-
75. Data: 2020-02-29 22:03:06
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 28 Feb 2020 06:53:06 +0100, Czarek napisał(a):
> W dniu 28.02.2020 o 06:46, J.F. pisze:
>> Dnia Thu, 27 Feb 2020 23:59:33 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):
>>> Pan Adam napisał:
>>>> Ja się kilka lat temu zdziwiłem, że skaner OKI nie chce przyjmować do
>>>> skanowania niektórych rzeczy. Okazało się, że w firmware są zaszyte
>>>> algorytmy, które blokują skanowanie np. banknotów.
>>>> Mój stary Epson o tym nie wie i może skanować.
>>>
>>> Kiedyś drażniłem ludzi w ten sposób, że do swoich PDF-ów wmontowywałem
>>> gdzieś tego euriona. Potem drukarki nie chciały tego drukować, więc
>>> krzyczeli, że zepsute.
>>
>> Wow.
>> Rozpoznac banknot ... nie takie trywialne.
>
> To nie rozpoznaje banknotów tylko znak graficzny, który na niektórych
> się znajduje
> https://pl.wikipedia.org/wiki/EURion
> https://www.dobreprogramy.pl/Monczkin/Konstelacja-Or
iona-a-podrabianie-banknotow,63949.html
> https://www.bankier.pl/wiadomosc/O-tym-zabezpieczeni
u-banknotu-milcza-banki-centralne-7509292.html
Takie jaja ... ale nawet wykrycie tych 5 kolek to nie takie proste ...
J.
-
76. Data: 2020-02-29 22:09:10
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: Czarek <c...@n...fm>
W dniu 29.02.2020 o 22:03, J.F. pisze:
> Dnia Fri, 28 Feb 2020 06:53:06 +0100, Czarek napisał(a):
>>
>> To nie rozpoznaje banknotów tylko znak graficzny, który na niektórych
>> się znajduje
>> https://pl.wikipedia.org/wiki/EURion
>> https://www.dobreprogramy.pl/Monczkin/Konstelacja-Or
iona-a-podrabianie-banknotow,63949.html
>> https://www.bankier.pl/wiadomosc/O-tym-zabezpieczeni
u-banknotu-milcza-banki-centralne-7509292.html
>
> Takie jaja ... ale nawet wykrycie tych 5 kolek to nie takie proste ...
>
Podejrzewam, że gdyby program miał analizować cały obraz aby rozpoznać
jego zawartość, to byłby większy problem, a tak szuka tylko jakiegoś
zadanego elementu na jednorodnym tle.
--
Czarek
-
77. Data: 2020-02-29 22:13:37
Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 29 Feb 2020 21:33:23 +0100, Atlantis napisał(a):
> On 29.02.2020 11:51, J.F. wrote:
>> Uzyj Z80, albo 8085.
>
> Najciekawszym aspektem tego projektu jest właśnie to, że zastosowałem w
> nim jedyny polski mikroprocesor, jaki był produkowany seryjnie. ;)
Zycie sobie utrudniasz.
>> A nie, przepraszam za zla rade - uzyj ARM.
>
> Aha. ARM w wersji MCU stosowałem już w wielu projektach. ARM w wersji
> CPU (choćby stare StrongARM albo AT91SAM9) są bardzo ciężkie
> projektowaniu PCB. Przy tych częstotliwościach magistrali drobne niuanse
> prowadzenia ścieżek zaczynają mieć znaczenie i ciężko jest cokolwiek
> zrobić bez czterech warstw. O samodzielnym robieniu płytek też można
> zapomnieć. Jasne, mógłbym zamówić w Chinach płytkę do komputera na
> AT91SAM9, który jakąś dekadę temu został opisany w EP. Tylko gdzie tu
> zabawa? ;)
Ale czegos pozytecznego sie nauczysz :-)
J.