  • 41. Data: 2020-02-27 13:50:32
    Temat: Re: Konsola "Rambo" i kartridże z Atari 2600
    Od: yabba <...@...pl>

    licznikiem taśmy!), co był do spektra używany - ale tutaj wątpię w życie głowicy po
    20 latach w piwnicy, a i pewnie na kasetach była tylko biała cisza/szum...

    ltazarstudios.playzxtapes

    > Wow, dajcie spokój, żeby na spektrusia ściągać programy z internetu?
    > Czego to ludzie nie wymyślą, bajka :)

    Gdzieś na Youtubie jest filmik jak Spectrum ma dorobiony Ethernet i
    odtwarza pliki wideo. Odtwarzane przez niego filmy wyglądały na pierwszy
    rzut oka jak zrobione w art-ASCII.

    yabba

  • 42. Data: 2020-02-27 14:08:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 27 lutego 2020 13:55:02 UTC+1 użytkownik yabba napisał:

> [...]
    > >

    > Gdzieś na Youtubie jest filmik jak Spectrum ma dorobiony Ethernet i
    > odtwarza pliki wideo. Odtwarzane przez niego filmy wyglądały na pierwszy

    To już pewnie tak zrobione, że w interfejscie siedzi też procesor, który te filmy
    dekoduje i zapisuje je do pamięci ekranu spectruma.
    Więc to nie tyle spectrum odtwarza, co ULA wyświetla to, co zupełnie inny proc - nie
    Z80 - wrzuci jej do pamięci ekranu - a Z80 pewnie w HALT, żeby nie przeszkadzał.
    No i ascii-art pewnie dlatego, że w obrębie kwadratu 8*8 pikseli mogą być tylko 2
    kolory.

  • 43. Data: 2020-02-27 14:10:25
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 26/02/2020 13:18, Adam wrote:

    ltazarstudios.playzxtapes

    > Tylko trzeba uważać, żeby nie podać zbyt wysokiego sygnału.
    > Można uszkodzić układ ULA.

    Bez przesady. Standardowym wyposarzeniem Spectrumny sprzedawanej w PL
    był MK232P, który podłączało się wyjściem słuchawkowynm, bezpośrednio
    podłączonego do końcówki mocy tegoż to MK232P.

    c.

  • 44. Data: 2020-02-27 14:17:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    yabba napisał:

    > Gdzieś na Youtubie jest filmik jak Spectrum ma dorobiony Ethernet
    > i odtwarza pliki wideo. Odtwarzane przez niego filmy wyglądały na
    > pierwszy rzut oka jak zrobione w art-ASCII.

    Jest biblioteka aalib, która zadziwiająco dobrze renderuje obrazy
    w asciiart. Korzysta z niej między innymi VLC uruchomione w sesji
    ssh. Można przypuszczać, że to Spectrum z Ethernetem służy właśnie
    za terminal.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2020-02-27 14:31:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > No i ascii-art pewnie dlatego, że w obrębie kwadratu 8*8 pikseli
    > mogą być tylko 2 kolory.

    Rejestry wczesnopecetowej karty CGA dało się jakoś tak ustawić,
    że pracowała w trybie tekstowym z 50 wierszami po 160 znaków.
    Matryca znaków miała wtedy rozmiar 1*2 piksele. Wypełniało się
    cały obraz znakiem, który miał górny piksel zapalony, a dolny
    zgaszony. A potem już tylko manipukowało atrybutami -- w trybie
    tekstowym znak i tło mogły mieć AŻ 16 kolorów. Więc w praktyce
    był to tryb graficzny 160x100@16.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2020-02-27 14:44:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Ona mianowicie nie była wyposażona w żaden port komunikacyjny.
    >Kupiłem worek czarnych przyssawek do joysticków, wywierciłem w nich
    >otwory, w które wsadziłem fototranzystory. Takie przyssawki
    >przyssałem do monitora, a z drugiej strony fototranzystory były
    >podpięte pod listwę klawiatury od kasy.
    >Napisałem program, który na monitorze wyświetlał białe kwadraty pod
    >odpowiednimi diodami, w ten sposób emulując naciskanie klawiatury.
    >Zamiast siedzenia dwóch godzin i głupiego programowania kasy (jeden
    >znak to kod z dwóch cyfr), to można było "przyssać" kasę na 20 minut

    Ale czemu tak ?
    Tzn rozumiem, ze kasa nie miala zadnego portu i ze trzeba sie bylo pod
    klawiature podpiac, ale nie bylo z peceta jakiegos lepszego wyjscia ?

    Chocby Centronics.

    Monitory CRT migaly - nie bylo z tym problemu ?

    Dzis to by sie pewnie dorobilo naciskacze z serwomechanizmow :-)

    J.

  • 47. Data: 2020-02-27 14:57:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >
    > Monitory CRT migaly - nie bylo z tym problemu ?
    >
    > Dzis to by sie pewnie dorobilo naciskacze z serwomechanizmow :-)

    Niczego nie trzeba dorabiać -- robota się sadza, niech klepie.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2020-02-27 14:58:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

    >Jakiś grubaśny kabel tam był, ale co w środku -- tego nie wiem.
    >We wcześniejszych komputerach komunikacja z wszelkimi peryferiami
    >była dalekopisowa.

    Jestes pewien ?

    Numerkow nie pomne, ale Odra dalekopisy obslugiwala.
    Ale to chyba bardziej rozwinieta wersja, bo wielodostep to juz wyzszy
    poziom rozwoju.
    Wczesniejsze to przetwarzanie wsadowe.
    Chyba, ze o jakis bardzo pierwszych piszesz, gdy z dostepnych
    peryferiow jeszcze nie bylo, a najprosciej bylo dalekopis
    zaadaptowac.

    Tak swoja droga - w latach 80-tych mialem na laboratorium czytnik
    tasiemki perforowanej, ktory musial byc z lat poprzednich.
    Niewielka skrzyneczka, ze zlaczem "wojskowym", tzn wielopinowym,
    okraglym zakrecanym.

    Proste to bylo do bolu - silnik krecil caly czas gladką rolkę,
    elektromagnes dociskal tasme do rolki i powodowal przesuw,
    przetwarzania w srodku zadnego chyba nie bylo, tylko wzmacniacze,
    a sygnal strobu generowal fototranzystor czytajacy te male dziurki na
    srodku (nie calkiem) tasmy.
    Czyli tez asynchroniczne calkowicie.

    Do czego to moglo byc uzywane ?
    PDP/SM4 takie madre, czy jakis wojskowe komputery ?
    Bo chyba nie Odra ?

    J.

  • 49. Data: 2020-02-27 15:05:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 26 lutego 2020 13:40:51 UTC-6 użytkownik J.F. napisał:

    >Ja tez ale nie z powodu unikalnosci odry.
    >Raczej na zasadzie, dziala to nie ruszac a jak juz ruszac to jeszcze
    >dodac to i tamto i zintegrowac tamto i robi sie kwota duza a ze odra
    >jest pod nadzorem jakiegos niskiego szczebla to nie ma na to kasy i
    >odpowiedzialnosci a centrala ma to w nosie bo z jej punktu widzenia
    >wszystko dziala...

    Dokladnie.
    Ale to raczej oznacza, ze Odra jest jakos mocno wpieta w reszte
    systemu, i nie jest jakies tam liczenie obciazen.

    >Taki miks techniczno-organizacyjno-finansowo-kompetencyjny.

    J.

  • 50. Data: 2020-02-27 15:14:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.02.2020 14:08, Dawid Rutkowski wrote:

    > To już pewnie tak zrobione, że w interfejscie siedzi też procesor,
    > który te filmy dekoduje i zapisuje je do pamięci ekranu spectruma.

    Któryś z linuksowych odtwarzaczy wideo pozwalał na odpalenie wideo w
    okienku terminalowym, w formie ASCII artu. Jeśli można manipulować
    ilością kolumn i wierszy, to potem z górki. Interfejs nie musi niczego
    dekodować - po prostu odbiera znaki przesyłane po TCP, a komputer je
    sobie odbiera i zapisuje w pamięci ekranu.