    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <4333027760$20200212111249@squadack.com>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212140620.2d64e89e@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212155208.5f6cd88b@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212164832.7c600b22@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200212224320.095080e7@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200213004854.2d2e64e1@mateusz> <20200218124001.30a2aedd@mateusz>
    Date: Tue, 18 Feb 2020 14:41:30 +0100

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Po dalszych pracach wykopaliskowych udało mi się zlokalizować
    > pełniejszą wersję programu "ogonki" - tj. z oryginalną dokumentacją.
    > Poniżej wklejam część o której wspominałem (ta, co to zrobiła na mnie
    > wrażenie wiele lat temu).
    >
    > W 1991, nieodżałowany Andrzej Gróbel pisał tak:

    On był Górbiel jednak.

    > Jeśli kto interesuje się archeologią, to tutaj link pod którym udało mi
    > się odnaleźć ten znakomity zasób:
    >
    > https://web.archive.org/web/20050225123103/http://og
    onki.webpark.pl/

    Ja przy pracach wykopaliskowych związanych z tym wątkiem dotarłem do
    warstwy zawierającej pakiet "polonica" w wersji oryginalnej. Czyli
    jest archiwum ARJ podzielone na 5 kawałków wielkości dyskietki 360 kB.
    Po rozpakowaniu wylazły z wnętrza 244 pliki o dacie 28 grudnia 1993.
    Więc jest to późny neolit, właściwie schyłek epoki, w której jakieś
    polonizowanie było potrzebne. Ale pamiętam skąd toto u mnie się wzięło.
    Dostałem od księgowej, a księgowi to mocno zachowawcze środowisko.

    Jest opis POCZYTAJ.DOC, w którym piszą, że można tym sobie obrobić
    klawiaturę, monitor oraz drukarkę. Do wszystkiego dedykowane pliki
    EXE, część rezydentnych. Rezydentne zapewne do tego, by móc obsłużyć
    te drukarki, które nie mają możliwości wymiany całego zestawu 256
    znaków (jak ten nieszczęzny epson fx-800). I chyba też po to, aby
    móc definicje odświeżać w przypadku wyłączenia drukarki.

    Jest też obsługa drukarek laserowych. I tak na przykład plik HP-4L.EXE
    ma długość 3202 bajty -- domyślam się, że po prostu wysyła sekwencję
    wyboru jednego z wbudowanych fontów. Jak pamiętam, to określa się
    stopień pisma, jego gęstość (znaki na cal) i stronę kodową. Wbudowane
    fonty mają litery łacińskie ze wszystkimi przyległościami, cyrylicę
    oraz grekę. W Tbilisi już by musieli załadować swoje literki z pliku,
    co też specjalnie kłopotliwe nie jest. Krojów kilkanaście, a może
    więcej, bardzo dobrze dopracowene. Tyle że nigdy nie ma okazji ich
    oglądać. Ja się tym pobawiłem raz, z okazji poznawania nowej drukarki
    laserowej. Fajnie było, wszystko ładnie i po polsku. Ale akurat czasy
    "wierszowego" podejścia do drukowania się kończyły.

    PCL to w sumie niezły język opisu strony -- najlepszy dowód, że w
    niezmienionej formie używany jest do dzisiaj, w zasadzie w każdej
    niepostscriptowej drukarce HP.

    To tyle z badań in vitro, bo na in vivo w tej chwili nie mam warunków.
    W razie czego mogę przekazać obiekt do badań w zaprzyjaźnionym
    laboratorium.

    Jarek

    --
    Na kolanach przez dni i tygodnie