  • 1. Data: 2014-02-28 23:40:08
    Temat: Komputer nie startuje po wyjęciu dodatkowego dysku
    Od: kazio101 <k...@o...eu>

    Kiedyś był jeden dysk, tradycyjny, z talerzami. Dołożyłem SSD i na nim
    od nowa zainstalowałem Windows 7 (taki system był na pierwszym dysku).
    Dzisiaj wyjąłem stary dysk (bez systemu - partycja startowa 120GB jest
    niewidoczna dla systemu). Nie używam jej, ale chciałem na niej
    zainstalować system w innym kompie. Widoczne są dwie pozostałe partycje
    na tym starym dysku i używam ich do zapisu plików.
    Po wyjęciu tego dysku, bez systemu Windows nie startuje. Zachowuje się
    jakby nie miał skąd ładować systemu (komunikat - naciśnij klawisz). W
    Biosie wszystko w porządku, ustawione bootowanie z dysku SSD który ma
    system.
    Computer Management pokazuje tą starą partycją startową na pierwszym
    dysku: Healhy (System, Active, Primary Partition).
    Partycja z Windows 7 na SSD: Healhy (Boot, Page File, Crash Dump,
    Primary Partition).
    Nie pamiętam co robiłem z partycją startową na starym dysku po
    zainstalowaniu systemu na SSD, może coś kombinowałem w Computer Management.
    Co się dzieje i jak to naprawić aby system startował z SSD bez tego
    starego dysku?

  • 2. Data: 2014-03-01 11:17:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Feb 2014, kazio101 wrote:

    > Kiedyś był jeden dysk, tradycyjny, z talerzami. Dołożyłem SSD i na nim od
    > nowa zainstalowałem Windows 7 (taki system był na pierwszym dysku). Dzisiaj
    > wyjąłem stary dysk (bez systemu - partycja startowa 120GB

    I tu się wyłożyłeś.
    Założenie, że partycja startowa to jest ta sama partycja, co partycja
    systemowa, jest w przypadku Windows błędne.
    Może być inaczej i w przypadku "drugiego systemu" na drugim dysku
    niezmiernie łatwo sobie tak namieszać.
    Na jednym dysku też się da (namieszać), tak BTW, kwestia przełączania
    która partycja jest "active".

    > jest niewidoczna
    > dla systemu). Nie używam jej, ale chciałem na niej zainstalować system
    > w innym kompie. Widoczne są dwie pozostałe partycje na tym starym dysku
    > i używam ich do zapisu plików.

    Ściśle rzecz biorąc, należy Ci się złośliwa odpowiedź: "pewnie zasilacz".
    Bo to NTG :>, bez związku z "problemem ze sprzętem".
    Ale niech będzie.

    > Po wyjęciu tego dysku, bez systemu Windows nie startuje. Zachowuje się jakby
    > nie miał skąd ładować systemu

    Bo tak właśnie jest.
    Skutek nieostrożnej instalacji Windows na komputerze, na którym już
    jest/był inny Windows.
    Partycja bootująca i partycja systemowa to mogą być dwie różne partycje,
    zaś "userfriendly" instalator Windows nie raczy o tym ostrzegać.
    Jak się nie ma pojęcia i *uważnie* nie sprawdzi, który dysk jest
    bootujący, która partycja aktywna i na który dysk robimy instalację,
    to tak właśnie się kończy - partycja bootująca gdzieś, system gdzie
    indziej.
    Najbezpieczniej jest na czas instalacji "drugiego" pierwszy
    prymitywnie i bezpardonowo odłączyć, Windows wtedy z konieczności
    zrobi "wszystko w jednym" :) (boot i system).

    Co do ewentualnego naprawienia, to odeślę na właściwą grupę
    (z kategorii .sys.).
    Możesz dla porządku napisać, jaka "literka" jest przypisana do
    partycji systemowej. Jak "D:", to problem widzę (partycję bootującą
    trzeba dać "gdzieś", ona ma zawsze "C:" i już).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-03-01 11:22:49
    Od: mr misio <m...@g...pl>

    a ja to bym najpierw zrobil tak

    wyjal dysk

    ten dysk co zostanie wpial w plyte w to gniazdko sata, z ktorego "wyjeto
    dysk".

    jak nie pomoze to mozna gotfrydowa magie zaczac odprawiac :D

  • 4. Data: 2014-03-01 12:04:49
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Gotfryd Smolik news" napisał:

    > Partycja bootująca i partycja systemowa to mogą być dwie różne partycje,

    "R: Tape loading error" ;->
    Dla uściślenia: partycja *systemowa* to (wbrew nazwie) nie jest ta, na
    której jest zainstalowany *system* i gdzie znajduje się katalog Windows. Wg
    pokręconej logiki Microsoftu nosi ona nazwę: partycja *rozruchowa*.
    Natomiast ta, którą Ty nazywasz bootującą i która zawiera m. in. pliki
    NTDETECT.COM, ntldr i boot.ini, potrzebne do *rozruchu* jest (wg tej samej
    logiki) partycją *systemową*. Wiem, że bez sensu, ale nie ja to wymyśliłem
    ;->
    http://windows.microsoft.com/pl-pl/windows/what-are-
    system-boot-partitions#1TC=windows-7

    JoteR

  • 5. Data: 2014-03-02 00:30:21
    Od: kazio101 <g...@p...fm>

    On 01/03/2014 10:17, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > partycji systemowej. Jak "D:", to problem widzę (partycję bootującą
    > trzeba dać "gdzieś", ona ma zawsze "C:" i już).

    Do partycji na SSD na której instalowałem ten Windows 7 jest literka C.
    Dla partycji z poprzedniego dysku (który chcę wyjąć) nie ma literki.
    Jest ona niewidoczna w Eksploratorze plików.
    A jaka to grupa z kat. sys bo nie widzę nic o Win 7?

    Pozdrawiam
    kazio101

  • 6. Data: 2014-03-02 00:32:22
    Od: kazio101 <g...@p...fm>

    On 01/03/2014 10:22, mr misio wrote:
> [...]
    > dysk".
    >
    > jak nie pomoze to mozna gotfrydowa magie zaczac odprawiac :D

    Zrobiłem to. Nie pomogło. Ten sam komunikat o braku systemu operacyjnego.

  • 7. Data: 2014-03-02 01:34:46
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2014-03-02 00:30, kazio101 pisze:

    > A jaka to grupa z kat. sys bo nie widzę nic o Win 7?

    winnt

  • 8. Data: 2014-03-02 21:52:09
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    kazio101 wrote:

    > Co się dzieje i jak to naprawić aby system startował z SSD bez tego
    > starego dysku?

    Zainstalować Windows jeszcze raz na tym dysku, który jest. W trakcie
    instalacji powinien wykryć istniejący system i wybierzesz opcję naprawy
    systemu. Ustawienia, zainstalowane programy pozostaną tak, jak je
    ostatnio widziałeś.