  • 21. Data: 2015-11-03 10:49:05
    Temat: Re: Komputer daje się włączyć raz na kilkanaście prób wciśnięcie przycisku power
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-11-03 o 07:27, Piotr Rezmer pisze:

    > A czy jest możliwość że zasilacz impulsowy da niewygładzone napięcie
    > wyjściowe? Np. piła o dość dużej amplitudzie? Miernik pokaże wartość
    > uśrednioną, która może być bardzo bliska znamionowej.

    Nie wiem, nie mam oscyloskopu.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2015-11-03 17:21:28
    Od: " \(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RadoslawF" <radoslawfl@spam_wp.pl> napisał w
    news:n19vug$pec$1@node1.news.atman.pl ...
    :
[...]
    : >
[...]

    No właśnie z tym uśrednianiem jest kłopot. Trzeba więc dobrze wiedzieć *jak* to
    mierzyć, oraz to, *co* się tak naprawdę mierzy...

    Przy próbie mierzenia czasami bywa (a już szczególnie w przypadku zasilaczy
    impulsowych) że cyfry na wyświetlaczu miernika miotają się jak gówno w
    przerębli, i niewiele można z tego ich trzepotu wywnioskować. No i też nie
    zawsze da się zmierzyć niektóre "żyły" zasilające -- faktycznie pod standardowym
    obciążeniem. Przede wszystkim te, które "napędzają" płytę główną; trzeba by do
    tego mieć jakąś (bo ja wiem) przelotkę?

    Natomiast suflowane przeze mnie "podpięcie na krzyż", to w pełni "test prawdy",
    bo daje dość jednoznaczną odpowiedź, i to nie tylko czy padł zasilacz, ale czy
    też przypadkiem diabli wzięli płytę, czy nie jedno, ni drugie, ni trzecie...

    --

    Socjaliści, jak wiadomo, swój program kierują do tych, którzy czują się
    pokrzywdzeni, i wyzyskiwani. Kiedy więc socjaliści są u władzy - tak

  • 23. Data: 2015-11-04 13:20:19
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-11-03 o 17:21, (c)RaSz pisze:

> [...]
    > obciążeniem. Przede wszystkim te, które "napędzają" płytę główną; trzeba by do

    Nie spotkałem się z "miotaniem" cyferek na wyświetlaczu przy sprawdzaniu
    zasilacza komputerowego.
    A "żyły" zasilające płytę mierzy się "na szpileczkę". Da się. :-)
    Chodź przy prowadzeniu serwisu wolał bym zrobić sobie jednak przelotkę.

> [...]
    > też przypadkiem diabli wzięli płytę, czy nie jedno, ni drugie, ni trzecie...

    Trzeba mieć drugi kompletny komputer z możliwością zamiany zasilaczy.
    Pożyczenie od sąsiada ? a co zrobisz jak spalisz mu zasilacz lub płytę ?
    A miernik kupisz z 20 - 30 zł i przyda się jeszcze nie raz w domu.

    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2015-11-04 22:37:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-11-04 o 13:20, RadoslawF pisze:
> [...]
    > Pożyczenie od sąsiada ? a co zrobisz jak spalisz mu zasilacz lub płytę ?
    > A miernik kupisz z 20 - 30 zł i przyda się jeszcze nie raz w domu.

    Trochę już płyt głównych przeszło przez moje ręce. Zasilaczy też.

    Metoda "na zamianę" nie zawsze działa. Oprócz potencjalnej możliwości
    upalenia drugiej płyty, istnieją jeszcze inne czynniki.
    Przykładowo: swego czasu była płyta OIDP BE6-II-Plus Abita. Płyta ze
    złączami SCSI, stabilna jak skała. Działała nawet na dogorywających
    zasilaczach, na których inne płyty nie chciały wstać. Zresztą nawet
    postawiłem ze trzy serwery na tych płytach.

    Teraz mam coś podobnego: poleasingowe Delle 320 i 755. Jeden z kompów
    (OptiPlex 320) przy próbie uruchomienia zaświeca kontrolkę zasilania na
    pomarańczowo i nie startuje. Zasilacz nie trzyma parametrów. Ale ten sam
    zasilacz włożony do drugiego 320 staruje. Te same płyty główne 0MH651,
    elektrolity na oko zdrowe. Cuda jakieś?

    Oczywiście trefny zasilacz do utylizacji, bo nie będę się zastanawiał,
    czy za miesiąc druga płyta główna nie obrazi się na ten trefny.

    A co do sprawdzania - jeśli nie masz jakiegoś przyzwoitego miernika typu
    np. Metex z True RMS, to są w handlu testery wpinane w złącza zasilaczy
    ATX. Są też testery płyt głównych wpinane w PCI. Kosztuje to niewiele,
    ale chyba dla jednego testu nie ma sensu kupować.

    A jeśli już koniecznie "na zamianę", to testując na _nowym_ lub sprawnym
    zasilaczu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2015-11-04 23:05:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-11-04 o 22:37, Adam pisze:
> [...]
    > zasilaczach, na których inne płyty nie chciały wstać. Zresztą nawet
    > postawiłem ze trzy serwery na tych płytach.

    Errata: to była Aopen AX6B Plus.

    Miała jeszcze jedną ciekawą rzecz: sprzętową hibernację na specjalnej,
    dedykowanej partycji. Win 98 usypiało się w kilka sekund i wstawało
    jeszcze szybciej. Nawet dzisiejsze tablety wymiatała.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 26. Data: 2015-11-05 10:43:45
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marcin N <m...@o...pl> wrote:

    > Podejrzewam więc albo zasilacz, albo płytę główną.
    > Jak to radzicie zdiagnozować?

    Odepnij dyski itd. zostaw tylko płytę.

    Miałem taki objaw, jak miałem za słaby zasilacz. Dyski przy starcie, jak
    rozkręcają talerze, potrafią pociągnąć trochę prądu, na tyle że zasilacz
    może się od razu wyłączyć (tak że nawet nie zauważysz włączenia).

    Miałem tak też w jednym thin cliencie, jak dołożyłem do niego dysk. Tam
    pomogło dorzucenie dużego kondensatora na linię 12V przy dysku, ale w
    pececie, gdy masz możliwość wymiany zasilacza, to żadne rozwiązanie...

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 27. Data: 2015-11-05 22:27:05
    Od: Radosław Sokół <r...@g...one.pl>

    W dniu 03.11.2015 o 07:27, Piotr Rezmer pisze:
    > A czy jest możliwość że zasilacz impulsowy da niewygładzone napięcie wyjściowe? Np.
    piła o dość dużej amplitudzie? Miernik pokaże wartość uśrednioną, która może być
    bardzo bliska znamionowej.

    Wtedy ustawiasz miernik na tryb AC i w wielu przypadkach
    pokaże Ci, że nie masz spodziewanego zera tylko coś innego.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 28. Data: 2015-11-06 19:07:04
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2015-11-05 o 22:27, Radosław Sokół pisze:
> [...]
    >
    > Wtedy ustawiasz miernik na tryb AC i w wielu przypadkach
    > pokaże Ci, że nie masz spodziewanego zera tylko coś innego.

    Kolega na elektronice się nie zna, napięcie zmienne, to nie tylko
    przemienne o częstotliwości 50Hz jakie znamy z gniazdka. Miernik nie
    pokaże zmian napięcia na wyjściu zasilacza impulsowego, gdzie
    częstotliwość wypełniania to w kHz jest, do takich testów już oscyloskop
    jest potrzebny. A każdy zasilacz impulsowy ma na wyjściu napięcie
    _zmienne_ i zmienia się one z np 5,015V do 5.025V

    Piotrze, co znaczy dla Ciebie duża amplituda? Jak jest różna od
    specyfikacji, to albo tranzystor popsuty albo kondensator, być może
    jakaś dioda.