eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyKolejny cios lobby paliwowego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 203

  • 101. Data: 2023-04-13 14:20:25
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.04.2023 09:28, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Prątek rurę wydechową ma gdzie indziej i lokalnie nie dymi

    Przeniesienie emisji CO2 z pojazdów spalinowych na elektrownie może
    przesunąć problem emisji gazów cieplarnianych z jednego sektora
    (transport) na inny (energetyka), zamiast rzeczywiście zmniejszać ogólną
    emisyjność w tym momencie, ale elektrownie są centralnymi źródłami
    emisji, które można łatwiej kontrolować i monitorować w porównaniu do
    tysięcy indywidualnych pojazdów.

    W miarę jak technologie energetyki odnawialnej, takie jak energia
    słoneczna, wiatrowa, czy jądrowa, będą coraz bardziej powszechne,
    elektrownie mogą przestawiać się na bardziej ekologiczne źródła energii,
    co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 na dłuższą metę.

    Po trzecie, przeniesienie emisji na elektrownie może być bardziej
    ekonomicznie efektywne. Elektrownie mogą korzystać z zaawansowanych
    technologii oczyszczania spalin, które mogą skutkować niższymi kosztami
    redukcji emisji w porównaniu do modyfikowania tysięcy indywidualnych
    pojazdów.

    > Pomysł elektryka wywodzi się z krajów, gdzie rzeczywiście możemy pisać o zysku z
    nieprodukowania CO2 ale nie w Polsce. Od tego trzeba było zacząć a nie od ściemniania
    i manipulacji, że pratki nie produkują CO2 bo produkują ale w elektrowni.

    Spójrz na to jak na inwestycję. W początkowym okresie w krajach takich
    jak Polska, faktycznie możemy spodziewać się większych kosztów niż
    korzyści - w początkowym okresie.

    > Mały mikropromil robi to za pomocą PV w dzień słoneczny. Ten promil jest podbijany
    w dyskusji

    Moglibyśmy ten "mikropromil" nazwać wizją celu. Wtedy będzie to miało
    większy sens.

    > Latem są stratą. Jeśli weźmiemy sezon grzewczy w Polsce jako 6 miesięcy to oznacza
    że od października do marca spalinowe samochody NIE UŻYWAJĄ więcej energii do
    ogrzewania a prątki TAK.
    >
    > Nie zdeterminujesz tego stwierdzenia na korzyść prątka :]

    Jeżeli sprawność silnika diesla wynosi 40%, a reszta idzie w ciepło to
    auto palące 6 litrów na 100km przekształci ponad 3 litry oleju w ciepło.
    1 litr to ~10kWh, czyli da to ponad 30kWh strat na każde 100km.

    "Przyglądając się ogrzewaniu samochodów elektrycznych, które nie były
    wyposażone w pompy ciepła -- trzeba wspomnieć, że pobierało ono od 1 do 2
    kW. Należy tutaj nadmienić, że mówimy o pracy stałej, a nie rozgrzewaniu
    kabiny samochodu, kiedy ten stał na mrozie przez całą noc. Wówczas
    wartości są znacznie wyższe i sięgają między 3 a 4 kW."

    Czyli podczas jazdy rozgrzanym elektrykiem w zimie, dodatkowe zużycie
    energii na ogrzewanie będzie wynosić ok 1,5kWh na każdą godzinę jazdy.

    Elektrykiem można jechać ponad 6h ogrzewając kabinę w zimie, gdzie
    samochód spalinowy zużywa tyle samo energii na każdy litr oleju
    napędowego 365 dni w roku.

    > W spalinowym jest to na zasadzie "rekuperacji'

    Jak pokazałem wyżej - bardzo nieefektywnej rekuperacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 102. Data: 2023-04-13 14:20:58
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 13.04.2023 09:28, LordBluzg(R)?? wrote:> Prątek rurę wydechową ma
    gdzie indziej i lokalnie nie dymi
    Przeniesienie emisji CO2 z pojazdów spalinowych na elektrownie może
    przesunąć problem emisji gazów cieplarnianych z jednego sektora
    (transport) na inny (energetyka), zamiast rzeczywiście zmniejszać ogólną
    emisyjność w tym momencie, ale elektrownie są centralnymi źródłami
    emisji, które można łatwiej kontrolować i monitorować w porównaniu do
    tysięcy indywidualnych pojazdów.

    W miarę jak technologie energetyki odnawialnej, takie jak energia
    słoneczna, wiatrowa, czy jądrowa, będą coraz bardziej powszechne,
    elektrownie mogą przestawiać się na bardziej ekologiczne źródła energii,
    co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 na dłuższą metę.

    Po trzecie, przeniesienie emisji na elektrownie może być bardziej
    ekonomicznie efektywne. Elektrownie mogą korzystać z zaawansowanych
    technologii oczyszczania spalin, które mogą skutkować niższymi kosztami
    redukcji emisji w porównaniu do modyfikowania tysięcy indywidualnych
    pojazdów.

    > Pomysł elektryka wywodzi się z krajów, gdzie rzeczywiście możemy
    pisać o zysku z nieprodukowania CO2 ale nie w Polsce. Od tego trzeba
    było zacząć a nie od ściemniania i manipulacji, że pratki nie produkują
    CO2 bo produkują ale w elektrowni.

    Spójrz na to jak na inwestycję. W początkowym okresie w krajach takich
    jak Polska, faktycznie możemy spodziewać się większych kosztów niż
    korzyści - w początkowym okresie.

    > Mały mikropromil robi to za pomocą PV w dzień słoneczny. Ten promil
    jest podbijany w dyskusji
    Moglibyśmy ten "mikropromil" nazwać wizją celu. Wtedy będzie to miało
    większy sens.

    > Latem są stratą. Jeśli weźmiemy sezon grzewczy w Polsce jako 6
    miesięcy to oznacza że od października do marca spalinowe samochody NIE
    UŻYWAJĄ więcej energii do ogrzewania a prątki TAK.
    >
    > Nie zdeterminujesz tego stwierdzenia na korzyść prątka :]

    Jeżeli sprawność silnika diesla wynosi 40%, a reszta idzie w ciepło to
    auto palące 6 litrów na 100km przekształci ponad 3 litry oleju w ciepło.
    1 litr to ~10kWh, czyli da to ponad 30kWh strat na każde 100km.

    "Przyglądając się ogrzewaniu samochodów elektrycznych, które nie były
    wyposażone w pompy ciepła -- trzeba wspomnieć, że pobierało ono od 1 do 2
    kW. Należy tutaj nadmienić, że mówimy o pracy stałej, a nie rozgrzewaniu
    kabiny samochodu, kiedy ten stał na mrozie przez całą noc. Wówczas
    wartości są znacznie wyższe i sięgają między 3 a 4 kW."

    Czyli podczas jazdy rozgrzanym elektrykiem w zimie, dodatkowe zużycie
    energii na ogrzewanie będzie wynosić ok 1,5kWh na każdą godzinę jazdy.

    Elektrykiem można jechać ponad 6h ogrzewając kabinę w zimie, gdzie
    samochód spalinowy zużywa tyle samo energii na każdy litr oleju
    napędowego 365 dni w roku.

    > W spalinowym jest to na zasadzie "rekuperacji'

    Jak pokazałem wyżej - bardzo nieefektywnej rekuperacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz


  • 103. Data: 2023-04-13 16:08:12
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 13:16:11 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F,
    > Thursday, April 13, 2023, 12:36:49 PM, you wrote:
    >>>>> Właśnie o to więcej chodzi, ponieważ energia elektryczna w Polsce jest
    >>>>> już OBARCZONA stratą 60% z powodu sprawności kotła węglowego w
    >>>>> elektrowni, który ma sprawność 40%. To, że silnik elektryczny ma wysoką
    >>>>> sprawność to dziecko wie ale prątkowcy ciągle zapominają, że uzyskana
    >>>>> energia z sieci, do ładowania akumulatora przeszła przemianę z cieplnej
    >>>>> na elektryczną ze stratą 60% (i to też nadwyrężyłem bo powinno być 70%
    >>>>> strat).
    >>> Nie słuchaj idioty - sprawność netto współczesnych elektrowni, np.
    >>> dwóch nowych zestawów w Elektrowni Opole, to 45.5% - silnik spalinowy
    >>> może osiągnąć zbliżoną sprawność jedynie w optymalnym zakresie obrotów
    >>> i obciążenia. W mieście, jak średnio osiągnie 1/3 z tego, to należy
    >>> się cieszyć.
    >> Hybryda?
    >
    > Mało która hybryda pracuje na stałym obciążeniu. Ale rzeczywiście -
    > może spalać mniej niż goły spalinowy.
    >
    >>> Na dokładkę elektrownia spala węgiel, który nie wymaga
    >>> kosztownego energetycznie przetwarzania.
    >> Oj .... a ile prądu zuzywa kopalnia?
    >> A ile huta i fabryki robiące wyposażenie dla kopalni?
    >
    > Rafinerie nie potrzebują wyposażenia?

    Na oko znacznie mniej niz kopalnia.

    >> A sama elektrownia?
    >> Młyny węglowe, wentylatory,
    >
    > Sprawność netto!

    Czyli taka na gotowo?
    Na pewno tyle?
    to całosć, czy z tych dwóch nowych bloków?

    P.S. A ogrzewa miasto, czy nie ?

    Google donosi, ze troche ogrzewa ... i podniosla ceny o 100% :-(

    >>> Paliwa płynne są uzyskiwane w
    >>> procesie destylacji, która marnuje mnóstwo energii.
    >> Czy takie mnóstwo ... grzac mozna produktami odpadowymi,
    >> gazem, a moze i węglem ...
    >
    > Gaz jest potrzebny, Polska zużywa najwięcej LPG w Europie.

    Ale to może byc gaz ziemny, lub inne swinstwa z ropy.

    >>> Koszty energetyczne dystrybucji sa również niemałe.
    >> A wegla to nie ?
    >> Skad E Opole bierze węgiel?
    >
    > Ze Ślaska. Niedaleko.

    70-120km w linii prostej.
    No owszem - blizej niz z Płocka, czy nawet z Kuwejtu :-)

    >> A prąd to sie dystrybuuje bez kosztów?
    > Sieć dystrybucji istnieje.

    Ale straty ma, dbac trzeba.

    > Sam kiedyś podawałeś, że dla samochodów to
    > będzie bodaj 4% obecnego zużycia. Wzrost nieistotny.

    To chyba były jakies poczatkowe wyliczenia.
    Bo teraz licze, ze na 30km dziennie (11kkm/rok),
    potrzeba 6kWh/dobę, czyli srednio 250W.
    Ale razy 15mln pojazdow to juz 3.75GW.
    I to chyba bez uwzględnienia sprawnosci baterii i sieci.

    a to juz tak ze 12% niedawnej szczytowej produkcji.
    Nadal nie tak dużo.
    Teraz podobno mamy ~60GW zainstalowanych, w tym 20 OZE,
    ale siec niekoniecznie na tyle przygotowana.

    Z drugiej strony - jak bedzie z OZE, to moze dystans dla transmisji
    będzie mniejszy.

    >>>>> Sumując, CO2 powstałe ze spalenia węgla jest większe niż przy współczesnym
    samochodzie spalinowym.
    >>> Kłamstwo.
    >> Hm ... ale wegla zuzywa EOp na GWh prądu?
    >
    > Nie chce mi się szukać - masz czas i chęć - sam poszukaj.

    Chyba nie bedzie łatwo, bo sie PGE nie chwali.


    https://bip.opolskie.pl/2021/12/pge-gornictwo-i-ener
    getyka-konwencjonalna-s-a-w-belchatowie-instalacja-s
    palania-paliw-na-terenie-oddzialu-elektrownia-opole-
    w-opolu-zmiana-pozwolenia-zintegrowanego-decyzja-pos
    t/

    "instalacja spalania o mocy 7653 MW" (elektrycznej ma 3342MW - 44%)
    zuzycie wegla 8.63 mln ton
    biomasy 363 tys ton
    zuzycie energii elektycznej 1698 GWh/rok (srednio 193MW)

    P.S. w kominach predkosc ponad 100km/h ?

    J.


  • 104. Data: 2023-04-13 16:14:15
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 12:53:59 +0200, LordBluzg®🇵🇱 wrote:
    > W dniu 13.04.2023 o 12:43, Jacek pisze:
    >> W dniu Thu, 13 Apr 2023 10:02:41 +0200, użytkownik LordBluzg®🇵🇱
    napisał:
    >>
    >>> Nie ostatni komin ale moment gdzie produkcja energii elektrycznej nie
    >>> pochodząca ze spalania węgla podniesie się do poziomu 50%. Czyli dawno
    >>> temu trzeba było inwestować ale Polska w dupie miała klimat a nagonki na
    >>> 'zielonych' były codziennością.
    >>
    >> No to jesteś durniem dalej.
    >
    > Bynajmniej. Za to ty, cały czas jesteś debilem w dyskusji.
    >
    > Zero dowodów, zero faktów, zero realii. Pierdolenie kotka za pomocą
    > młotka :]
    >
    >> Obie te rzeczy oraz inne o których nie wspomnę
    >> należy robić równolegle.
    >
    > Sregle. Są inne dostępne możliwości a to, że mamy od 8 lat rząd, który
    > zabronił wiatraków i nie rozbudował infrastruktury do przesyłu,

    Wiatraków tak nie całkiem zabronił.
    A ktos ma wiatrak w pobliżu? duzy jest hałas?
    Bo moze dobrze zrobił ... to tak, jak z ekranami dzwiekowymi przy
    drogach.
    Szum od drogi potrafi byc spory. Niby mozna by stawiać ekrany tylko
    tam, gdzie są potrzebne ... ale znajac predkosc inwestycji u nas w
    kraju, to moze lepiej jak powstają razem z drogą, bo potem sie
    obywatel nie doprosi ..

    > zmieniając nagle prawo w dziedzinie PV (czyli ujebał) to nie było moim
    > pomysłem. Doskonale wiedzieli co się odjaniepawla i zamiast działać, to

    Czesc zmian w PV to unijne dyrektywy.

    > zaczęli zabraniać i komplikować. Nagle im odjebało z atomem ale to
    > czysty populizm bo Atom pisze się inaczej :
    > "ElektrowniaAtomowaBudujeSięPiętnaścieLat" i jest to jeden wyraz :]

    Tylko widzisz - nagle problemem są ceny emisji CO2 (ktore rzad
    sprzedaje i zarabia).
    A jakby atomówke zaczac 15 lat temu, to juz by stała :-)

    >> Powody są oczywiste. Co do jednego możemy się
    >> zgodzić - należało zacząć dużo wcześniej. I radzę zmienić optykę. Na
    >> Polsce świat się nie kończy.
    >
    > Chuj mnie reszta świata obchodzi, dokładnie tak samo jak świat obchodzi
    > Polska. Skoro jednak tak pierdolisz, to kup sobie teleskop i patrz na
    > Chiny i się martw o nie. Ja się martwię o swoje, gdzie sprowadzanie
    > prątków do Polski, pogarsza emisję CO2.

    A co ci emisja CO2 przeszkadza ? :-)

    J.


  • 105. Data: 2023-04-13 17:24:34
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.04.2023 o 00:02, LordBluzg(R)?? pisze:

    > No  nie. Musi jechać a kW się marnuje. OK, możesz to oddać/pobrać ale
    > wtedy oszukujesz bo lecisz z węgla :]

    Wspominałeś o jeżdżeniu "za darmo" a nie ekologii.

    > To zależy. Energii ze słońca nie dostaniesz w hurcie. Cena jest
    > uzależniona od pogody, szczególnie zimą,

    1000kWh z 1kW piku z paneli to jest średnioroczny uzysk, w jednym roku
    lepszy w innym groszy.

    > kiedy prątek zużywa 20% na
    > mrozie bez jazdy/marnuje/przepada, na parkingu. Tak sam z siebie :)
    > Nocusz.

    Nie wiem czy akurat 20% czy 10%, ale zimą ze spalinówkami też nie jest
    różowo, krótkie dojazdy w mieście i niedogrzany silnik zwiększają
    spalanie nawet o 30-40% i więcej.

    > Na dodatek, ropsko ma funkcję ogrzewania "za darmo"  w okresie
    > grzewczym, czyli PÓŁ ROKU w Polsce...bo to silnik cieplny i "odpadem"
    > jest ogrzewanie.

    W trasie tak, ale w mieście już nie. Mam 1.9TDI i doskonale wiem jak to
    wygląda. Przez pierwsze 5-10 kilometrów zimą, kiedy ogrzewanie jest
    najbardziej pożądane gówno z niego jest.

    > Kupując ropsko w hurcie masz taniej :)...granica się przesuwa.

    Już pomijając, że nie jest tak łatwo kupić legalnie większą ilość
    paliwa, to ile taniej to będzie, 5-10%? Większość kosztów paliw to
    podatki i nikt tu prezentu nie zrobi.

    > Możesz
    > też dolać kąponętuw :D:D:D co wzbogaci i wydłuży. PV nie majo jednak
    > superfotonów :D

    Komponenty i dodatki nie są za darmo, z 50kzł ubywa literków i granica
    się przesuwa.

    > Nastepną razą, licz uczciwie :/

    Chcesz uczciwie, to policz koszt, już nie mówię że atestowanych, ale
    jakichś porządnych zbiorników do przechowywania paliw.
    Bo tak samo jak można ON przechowywać w mauzerach po 100PLN/1000litrów,
    w ogródku za garażem, tak fotowoltaikę można zrobić "po kosztach" i mieć
    10kW za 30-35tys. PLN-ów.


  • 106. Data: 2023-04-13 17:30:08
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 13.04.2023 o 06:42, Shrek pisze:

    > I tu jest całe kłamstwo. Energia trafia do wszystkiego elektrycznego w
    > domu (bo to i tak miałeś wcześniej) w drugiej kolejności do samochodu
    > jeśli akurat masz podłączony (ale większość ludzi jest wtedy w pracy) i
    > do sieci.
    >
    > Potem wracasz z pracy i jesteś zasilany miksem w którym wieczorem i w
    > nocy fotowoltaiki to jest akurat mało, więc masz węglowóz.

    Ale tu piszemy o tankowaniu za darmo po wcześniejszym zainwestowaniu
    góry szmalu w PV a nie o ekologi.
    Ja doskonale wiem z czego bierze się w Polsce prąd, zresztą inne kraje
    też nie wypadają lepiej.


  • 107. Data: 2023-04-13 18:05:59
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 13 Apr 2023 17:30:08 +0200, nadir wrote:
    > W dniu 13.04.2023 o 06:42, Shrek pisze:
    >
    >> I tu jest całe kłamstwo. Energia trafia do wszystkiego elektrycznego w
    >> domu (bo to i tak miałeś wcześniej) w drugiej kolejności do samochodu
    >> jeśli akurat masz podłączony (ale większość ludzi jest wtedy w pracy) i
    >> do sieci.
    >>
    >> Potem wracasz z pracy i jesteś zasilany miksem w którym wieczorem i w
    >> nocy fotowoltaiki to jest akurat mało, więc masz węglowóz.
    >
    > Ale tu piszemy o tankowaniu za darmo po wcześniejszym zainwestowaniu
    > góry szmalu w PV a nie o ekologi.
    > Ja doskonale wiem z czego bierze się w Polsce prąd, zresztą inne kraje
    > też nie wypadają lepiej.

    Jest Norwegia.
    Jest Francja i Kanada.


    A i u nas ...

    https://www.gramwzielone.pl/trendy/20139330/wczoraj-
    padl-rekord-produkcji-energii-oze-w-polsce
    https://swiatoze.pl/oze-w-polsce-w-2022-roku-podsumo
    wanie-rynku-odnawialnych-zrodel-energii-i-elektromob
    ilnosci/

    Na samochody elektryczne w zasadzie juz starcza z nadmiarem - patrząc,
    ile ich jest. Tylko trzeba ładować w dzien :-)

    Najlepiej byłoby miec dwie baterie - na jednej jezdzisz, druga sie w
    domu ładuje.
    Albo miejsce parkingowe pod pracą z daszkiem solarnym i gniazdkiem.
    Lub pracowac zdalnie ...



    J.


  • 108. Data: 2023-04-13 18:45:19
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.04.2023 o 07:17, Mateusz Bogusz pisze:

    > "W ogólnym przypadku, efektywność przekazywania energii z paliwa na koła
    > w samochodzie z silnikiem spalinowym może wynosić około 12% do 30%.
    > Oznacza to, że tylko część energii zawartej w paliwie jest rzeczywiście
    > używana do napędzania pojazdu, podczas gdy reszta jest tracona w postaci
    > cieplnej w wyniku procesów spalania, tarcia, strat mechanicznych itp."
    >
    > "W ogólnym przypadku, efektywność przekazywania energii z baterii na
    > koła w samochodzie elektrycznym jest znacznie wyższa niż w przypadku
    > samochodów spalinowych, i może wynosić od około 80% do 95% lub nawet
    > wyżej. Oznacza to, że większość energii zgromadzonej w baterii jest
    > używana do napędzania pojazdu, a straty w postaci cieplnej czy
    > mechanicznej są zazwyczaj znacznie mniejsze w porównaniu do samochodów
    > spalinowych."

    To porównanie miałoby sens, jakbyś porównywał moc na kołach z mocą na
    wale silnika spalinowego. Jeśli porównujesz energię ze spalonej benzyny
    do energii elektrycznej to musisz wziąć pod uwagę sprawność elekrowni,
    systemu przesyłowego oraz ładowania akumulatorów:P

    Zachowujmy chociaż pozory;)

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 109. Data: 2023-04-13 18:51:06
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.04.2023 o 17:30, nadir pisze:

    >> Potem wracasz z pracy i jesteś zasilany miksem w którym wieczorem i w
    >> nocy fotowoltaiki to jest akurat mało, więc masz węglowóz.
    >
    > Ale tu piszemy o tankowaniu za darmo po wcześniejszym zainwestowaniu
    > góry szmalu w PV a nie o ekologi.

    A to przepraszam - przyzwyczaiłem się że wszyscy pierdolą o rzekomej
    ekologi prądków. A co do ekonomii a nie ekologii, to ja przez całą
    dekadę (albo dwie) nie wydałem na dwa samochody i paliwo do nich tyle co
    na elektryka plus panele (musiałbym jeszcze dom zbudować za miastem i
    dalej dojeżdzać do pracy). Więc ten tego....

    > Ja doskonale wiem z czego bierze się w Polsce prąd, zresztą inne kraje
    > też nie wypadają lepiej.

    Bez przesady - francja wypada całkiem dobrze. Skandynawia chyba też.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!


  • 110. Data: 2023-04-13 18:52:41
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 13.04.2023 o 18:05, J.F pisze:

    > Na samochody elektryczne w zasadzie juz starcza z nadmiarem - patrząc,
    > ile ich jest. Tylko trzeba ładować w dzien :-)

    Czyli prądki działają dobrze bo jest ich mało a i tak należałoby zamiast
    nimi do pracy jeździć to w dzień ładować a jeździć w nocy;) Dość
    aoptymalne rozwiązanie:P


    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 21


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: