-
101. Data: 2023-04-13 14:20:25
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 13.04.2023 09:28, LordBluzg(R)?? wrote:
> Prątek rurę wydechową ma gdzie indziej i lokalnie nie dymi
Przeniesienie emisji CO2 z pojazdów spalinowych na elektrownie może
przesunąć problem emisji gazów cieplarnianych z jednego sektora
(transport) na inny (energetyka), zamiast rzeczywiście zmniejszać ogólną
emisyjność w tym momencie, ale elektrownie są centralnymi źródłami
emisji, które można łatwiej kontrolować i monitorować w porównaniu do
tysięcy indywidualnych pojazdów.
W miarę jak technologie energetyki odnawialnej, takie jak energia
słoneczna, wiatrowa, czy jądrowa, będą coraz bardziej powszechne,
elektrownie mogą przestawiać się na bardziej ekologiczne źródła energii,
co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 na dłuższą metę.
Po trzecie, przeniesienie emisji na elektrownie może być bardziej
ekonomicznie efektywne. Elektrownie mogą korzystać z zaawansowanych
technologii oczyszczania spalin, które mogą skutkować niższymi kosztami
redukcji emisji w porównaniu do modyfikowania tysięcy indywidualnych
pojazdów.
> Pomysł elektryka wywodzi się z krajów, gdzie rzeczywiście możemy pisać o zysku z
nieprodukowania CO2 ale nie w Polsce. Od tego trzeba było zacząć a nie od ściemniania
i manipulacji, że pratki nie produkują CO2 bo produkują ale w elektrowni.
Spójrz na to jak na inwestycję. W początkowym okresie w krajach takich
jak Polska, faktycznie możemy spodziewać się większych kosztów niż
korzyści - w początkowym okresie.
> Mały mikropromil robi to za pomocą PV w dzień słoneczny. Ten promil jest podbijany
w dyskusji
Moglibyśmy ten "mikropromil" nazwać wizją celu. Wtedy będzie to miało
większy sens.
> Latem są stratą. Jeśli weźmiemy sezon grzewczy w Polsce jako 6 miesięcy to oznacza
że od października do marca spalinowe samochody NIE UŻYWAJĄ więcej energii do
ogrzewania a prątki TAK.
>
> Nie zdeterminujesz tego stwierdzenia na korzyść prątka :]
Jeżeli sprawność silnika diesla wynosi 40%, a reszta idzie w ciepło to
auto palące 6 litrów na 100km przekształci ponad 3 litry oleju w ciepło.
1 litr to ~10kWh, czyli da to ponad 30kWh strat na każde 100km.
"Przyglądając się ogrzewaniu samochodów elektrycznych, które nie były
wyposażone w pompy ciepła -- trzeba wspomnieć, że pobierało ono od 1 do 2
kW. Należy tutaj nadmienić, że mówimy o pracy stałej, a nie rozgrzewaniu
kabiny samochodu, kiedy ten stał na mrozie przez całą noc. Wówczas
wartości są znacznie wyższe i sięgają między 3 a 4 kW."
Czyli podczas jazdy rozgrzanym elektrykiem w zimie, dodatkowe zużycie
energii na ogrzewanie będzie wynosić ok 1,5kWh na każdą godzinę jazdy.
Elektrykiem można jechać ponad 6h ogrzewając kabinę w zimie, gdzie
samochód spalinowy zużywa tyle samo energii na każdy litr oleju
napędowego 365 dni w roku.
> W spalinowym jest to na zasadzie "rekuperacji'
Jak pokazałem wyżej - bardzo nieefektywnej rekuperacji.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
102. Data: 2023-04-13 14:20:58
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
On 13.04.2023 09:28, LordBluzg(R)?? wrote:> Prątek rurę wydechową ma
gdzie indziej i lokalnie nie dymi
Przeniesienie emisji CO2 z pojazdów spalinowych na elektrownie może
przesunąć problem emisji gazów cieplarnianych z jednego sektora
(transport) na inny (energetyka), zamiast rzeczywiście zmniejszać ogólną
emisyjność w tym momencie, ale elektrownie są centralnymi źródłami
emisji, które można łatwiej kontrolować i monitorować w porównaniu do
tysięcy indywidualnych pojazdów.
W miarę jak technologie energetyki odnawialnej, takie jak energia
słoneczna, wiatrowa, czy jądrowa, będą coraz bardziej powszechne,
elektrownie mogą przestawiać się na bardziej ekologiczne źródła energii,
co przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 na dłuższą metę.
Po trzecie, przeniesienie emisji na elektrownie może być bardziej
ekonomicznie efektywne. Elektrownie mogą korzystać z zaawansowanych
technologii oczyszczania spalin, które mogą skutkować niższymi kosztami
redukcji emisji w porównaniu do modyfikowania tysięcy indywidualnych
pojazdów.
> Pomysł elektryka wywodzi się z krajów, gdzie rzeczywiście możemy
pisać o zysku z nieprodukowania CO2 ale nie w Polsce. Od tego trzeba
było zacząć a nie od ściemniania i manipulacji, że pratki nie produkują
CO2 bo produkują ale w elektrowni.
Spójrz na to jak na inwestycję. W początkowym okresie w krajach takich
jak Polska, faktycznie możemy spodziewać się większych kosztów niż
korzyści - w początkowym okresie.
> Mały mikropromil robi to za pomocą PV w dzień słoneczny. Ten promil
jest podbijany w dyskusji
Moglibyśmy ten "mikropromil" nazwać wizją celu. Wtedy będzie to miało
większy sens.
> Latem są stratą. Jeśli weźmiemy sezon grzewczy w Polsce jako 6
miesięcy to oznacza że od października do marca spalinowe samochody NIE
UŻYWAJĄ więcej energii do ogrzewania a prątki TAK.
>
> Nie zdeterminujesz tego stwierdzenia na korzyść prątka :]
Jeżeli sprawność silnika diesla wynosi 40%, a reszta idzie w ciepło to
auto palące 6 litrów na 100km przekształci ponad 3 litry oleju w ciepło.
1 litr to ~10kWh, czyli da to ponad 30kWh strat na każde 100km.
"Przyglądając się ogrzewaniu samochodów elektrycznych, które nie były
wyposażone w pompy ciepła -- trzeba wspomnieć, że pobierało ono od 1 do 2
kW. Należy tutaj nadmienić, że mówimy o pracy stałej, a nie rozgrzewaniu
kabiny samochodu, kiedy ten stał na mrozie przez całą noc. Wówczas
wartości są znacznie wyższe i sięgają między 3 a 4 kW."
Czyli podczas jazdy rozgrzanym elektrykiem w zimie, dodatkowe zużycie
energii na ogrzewanie będzie wynosić ok 1,5kWh na każdą godzinę jazdy.
Elektrykiem można jechać ponad 6h ogrzewając kabinę w zimie, gdzie
samochód spalinowy zużywa tyle samo energii na każdy litr oleju
napędowego 365 dni w roku.
> W spalinowym jest to na zasadzie "rekuperacji'
Jak pokazałem wyżej - bardzo nieefektywnej rekuperacji.
--
Pozdrawiam,
Mateusz Bogusz
-
103. Data: 2023-04-13 16:08:12
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 13 Apr 2023 13:16:11 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello J.F,
> Thursday, April 13, 2023, 12:36:49 PM, you wrote:
>>>>> Właśnie o to więcej chodzi, ponieważ energia elektryczna w Polsce jest
>>>>> już OBARCZONA stratą 60% z powodu sprawności kotła węglowego w
>>>>> elektrowni, który ma sprawność 40%. To, że silnik elektryczny ma wysoką
>>>>> sprawność to dziecko wie ale prątkowcy ciągle zapominają, że uzyskana
>>>>> energia z sieci, do ładowania akumulatora przeszła przemianę z cieplnej
>>>>> na elektryczną ze stratą 60% (i to też nadwyrężyłem bo powinno być 70%
>>>>> strat).
>>> Nie słuchaj idioty - sprawność netto współczesnych elektrowni, np.
>>> dwóch nowych zestawów w Elektrowni Opole, to 45.5% - silnik spalinowy
>>> może osiągnąć zbliżoną sprawność jedynie w optymalnym zakresie obrotów
>>> i obciążenia. W mieście, jak średnio osiągnie 1/3 z tego, to należy
>>> się cieszyć.
>> Hybryda?
>
> Mało która hybryda pracuje na stałym obciążeniu. Ale rzeczywiście -
> może spalać mniej niż goły spalinowy.
>
>>> Na dokładkę elektrownia spala węgiel, który nie wymaga
>>> kosztownego energetycznie przetwarzania.
>> Oj .... a ile prądu zuzywa kopalnia?
>> A ile huta i fabryki robiące wyposażenie dla kopalni?
>
> Rafinerie nie potrzebują wyposażenia?
Na oko znacznie mniej niz kopalnia.
>> A sama elektrownia?
>> Młyny węglowe, wentylatory,
>
> Sprawność netto!
Czyli taka na gotowo?
Na pewno tyle?
to całosć, czy z tych dwóch nowych bloków?
P.S. A ogrzewa miasto, czy nie ?
Google donosi, ze troche ogrzewa ... i podniosla ceny o 100% :-(
>>> Paliwa płynne są uzyskiwane w
>>> procesie destylacji, która marnuje mnóstwo energii.
>> Czy takie mnóstwo ... grzac mozna produktami odpadowymi,
>> gazem, a moze i węglem ...
>
> Gaz jest potrzebny, Polska zużywa najwięcej LPG w Europie.
Ale to może byc gaz ziemny, lub inne swinstwa z ropy.
>>> Koszty energetyczne dystrybucji sa również niemałe.
>> A wegla to nie ?
>> Skad E Opole bierze węgiel?
>
> Ze Ślaska. Niedaleko.
70-120km w linii prostej.
No owszem - blizej niz z Płocka, czy nawet z Kuwejtu :-)
>> A prąd to sie dystrybuuje bez kosztów?
> Sieć dystrybucji istnieje.
Ale straty ma, dbac trzeba.
> Sam kiedyś podawałeś, że dla samochodów to
> będzie bodaj 4% obecnego zużycia. Wzrost nieistotny.
To chyba były jakies poczatkowe wyliczenia.
Bo teraz licze, ze na 30km dziennie (11kkm/rok),
potrzeba 6kWh/dobę, czyli srednio 250W.
Ale razy 15mln pojazdow to juz 3.75GW.
I to chyba bez uwzględnienia sprawnosci baterii i sieci.
a to juz tak ze 12% niedawnej szczytowej produkcji.
Nadal nie tak dużo.
Teraz podobno mamy ~60GW zainstalowanych, w tym 20 OZE,
ale siec niekoniecznie na tyle przygotowana.
Z drugiej strony - jak bedzie z OZE, to moze dystans dla transmisji
będzie mniejszy.
>>>>> Sumując, CO2 powstałe ze spalenia węgla jest większe niż przy współczesnym
samochodzie spalinowym.
>>> Kłamstwo.
>> Hm ... ale wegla zuzywa EOp na GWh prądu?
>
> Nie chce mi się szukać - masz czas i chęć - sam poszukaj.
Chyba nie bedzie łatwo, bo sie PGE nie chwali.
https://bip.opolskie.pl/2021/12/pge-gornictwo-i-ener
getyka-konwencjonalna-s-a-w-belchatowie-instalacja-s
palania-paliw-na-terenie-oddzialu-elektrownia-opole-
w-opolu-zmiana-pozwolenia-zintegrowanego-decyzja-pos
t/
"instalacja spalania o mocy 7653 MW" (elektrycznej ma 3342MW - 44%)
zuzycie wegla 8.63 mln ton
biomasy 363 tys ton
zuzycie energii elektycznej 1698 GWh/rok (srednio 193MW)
P.S. w kominach predkosc ponad 100km/h ?
J.
-
104. Data: 2023-04-13 16:14:15
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 13 Apr 2023 12:53:59 +0200, LordBluzgÂŽí źíˇľí źíˇą wrote:
> W dniu 13.04.2023 o 12:43, Jacek pisze:
>> W dniu Thu, 13 Apr 2023 10:02:41 +0200, uĹźytkownik LordBluzgÂŽí źíˇľí źíˇą
napisaĹ:
>>
>>> Nie ostatni komin ale moment gdzie produkcja energii elektrycznej nie
>>> pochodzÄ ca ze spalania wÄgla podniesie siÄ do poziomu 50%. Czyli dawno
>>> temu trzeba byĹo inwestowaÄ ale Polska w dupie miaĹa klimat a nagonki na
>>> 'zielonych' byĹy codziennoĹciÄ .
>>
>> No to jesteĹ durniem dalej.
>
> Bynajmniej. Za to ty, caĹy czas jesteĹ debilem w dyskusji.
>
> Zero dowodĂłw, zero faktĂłw, zero realii. Pierdolenie kotka za pomocÄ
> mĹotka :]
>
>> Obie te rzeczy oraz inne o ktĂłrych nie wspomnÄ
>> naleĹźy robiÄ rĂłwnolegle.
>
> Sregle. SÄ inne dostÄpne moĹźliwoĹci a to, Ĺźe mamy od 8 lat rzÄ d, ktĂłry
> zabroniĹ wiatrakĂłw i nie rozbudowaĹ infrastruktury do przesyĹu,
WiatrakĂłw tak nie caĹkiem zabroniĹ.
A ktos ma wiatrak w pobliĹźu? duzy jest haĹas?
Bo moze dobrze zrobiĹ ... to tak, jak z ekranami dzwiekowymi przy
drogach.
Szum od drogi potrafi byc spory. Niby mozna by stawiaÄ ekrany tylko
tam, gdzie sÄ potrzebne ... ale znajac predkosc inwestycji u nas w
kraju, to moze lepiej jak powstajÄ razem z drogÄ , bo potem sie
obywatel nie doprosi ..
> zmieniajÄ c nagle prawo w dziedzinie PV (czyli ujebaĹ) to nie byĹo moim
> pomysĹem. Doskonale wiedzieli co siÄ odjaniepawla i zamiast dziaĹaÄ, to
Czesc zmian w PV to unijne dyrektywy.
> zaczÄli zabraniaÄ i komplikowaÄ. Nagle im odjebaĹo z atomem ale to
> czysty populizm bo Atom pisze siÄ inaczej :
> "ElektrowniaAtomowaBudujeSiÄPiÄtnaĹcieLat" i jest to jeden wyraz :]
Tylko widzisz - nagle problemem sÄ ceny emisji CO2 (ktore rzad
sprzedaje i zarabia).
A jakby atomĂłwke zaczac 15 lat temu, to juz by staĹa :-)
>> Powody sÄ oczywiste. Co do jednego moĹźemy siÄ
>> zgodziÄ - naleĹźaĹo zaczÄ Ä duĹźo wczeĹniej. I radzÄ zmieniÄ optykÄ. Na
>> Polsce Ĺwiat siÄ nie koĹczy.
>
> Chuj mnie reszta Ĺwiata obchodzi, dokĹadnie tak samo jak Ĺwiat obchodzi
> Polska. Skoro jednak tak pierdolisz, to kup sobie teleskop i patrz na
> Chiny i siÄ martw o nie. Ja siÄ martwiÄ o swoje, gdzie sprowadzanie
> prÄ tkĂłw do Polski, pogarsza emisjÄ CO2.
A co ci emisja CO2 przeszkadza ? :-)
J.
-
105. Data: 2023-04-13 17:24:34
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 13.04.2023 o 00:02, LordBluzg(R)?? pisze:
> No nie. Musi jechać a kW się marnuje. OK, możesz to oddać/pobrać ale
> wtedy oszukujesz bo lecisz z węgla :]
Wspominałeś o jeżdżeniu "za darmo" a nie ekologii.
> To zależy. Energii ze słońca nie dostaniesz w hurcie. Cena jest
> uzależniona od pogody, szczególnie zimą,
1000kWh z 1kW piku z paneli to jest średnioroczny uzysk, w jednym roku
lepszy w innym groszy.
> kiedy prątek zużywa 20% na
> mrozie bez jazdy/marnuje/przepada, na parkingu. Tak sam z siebie :)
> Nocusz.
Nie wiem czy akurat 20% czy 10%, ale zimą ze spalinówkami też nie jest
różowo, krótkie dojazdy w mieście i niedogrzany silnik zwiększają
spalanie nawet o 30-40% i więcej.
> Na dodatek, ropsko ma funkcję ogrzewania "za darmo" w okresie
> grzewczym, czyli PÓŁ ROKU w Polsce...bo to silnik cieplny i "odpadem"
> jest ogrzewanie.
W trasie tak, ale w mieście już nie. Mam 1.9TDI i doskonale wiem jak to
wygląda. Przez pierwsze 5-10 kilometrów zimą, kiedy ogrzewanie jest
najbardziej pożądane gówno z niego jest.
> Kupując ropsko w hurcie masz taniej :)...granica się przesuwa.
Już pomijając, że nie jest tak łatwo kupić legalnie większą ilość
paliwa, to ile taniej to będzie, 5-10%? Większość kosztów paliw to
podatki i nikt tu prezentu nie zrobi.
> Możesz
> też dolać kąponętuw :D:D:D co wzbogaci i wydłuży. PV nie majo jednak
> superfotonów :D
Komponenty i dodatki nie są za darmo, z 50kzł ubywa literków i granica
się przesuwa.
> Nastepną razą, licz uczciwie :/
Chcesz uczciwie, to policz koszt, już nie mówię że atestowanych, ale
jakichś porządnych zbiorników do przechowywania paliw.
Bo tak samo jak można ON przechowywać w mauzerach po 100PLN/1000litrów,
w ogródku za garażem, tak fotowoltaikę można zrobić "po kosztach" i mieć
10kW za 30-35tys. PLN-ów.
-
106. Data: 2023-04-13 17:30:08
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: nadir <n...@h...org>
W dniu 13.04.2023 o 06:42, Shrek pisze:
> I tu jest całe kłamstwo. Energia trafia do wszystkiego elektrycznego w
> domu (bo to i tak miałeś wcześniej) w drugiej kolejności do samochodu
> jeśli akurat masz podłączony (ale większość ludzi jest wtedy w pracy) i
> do sieci.
>
> Potem wracasz z pracy i jesteś zasilany miksem w którym wieczorem i w
> nocy fotowoltaiki to jest akurat mało, więc masz węglowóz.
Ale tu piszemy o tankowaniu za darmo po wcześniejszym zainwestowaniu
góry szmalu w PV a nie o ekologi.
Ja doskonale wiem z czego bierze się w Polsce prąd, zresztą inne kraje
też nie wypadają lepiej.
-
107. Data: 2023-04-13 18:05:59
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 13 Apr 2023 17:30:08 +0200, nadir wrote:
> W dniu 13.04.2023 o 06:42, Shrek pisze:
>
>> I tu jest całe kłamstwo. Energia trafia do wszystkiego elektrycznego w
>> domu (bo to i tak miałeś wcześniej) w drugiej kolejności do samochodu
>> jeśli akurat masz podłączony (ale większość ludzi jest wtedy w pracy) i
>> do sieci.
>>
>> Potem wracasz z pracy i jesteś zasilany miksem w którym wieczorem i w
>> nocy fotowoltaiki to jest akurat mało, więc masz węglowóz.
>
> Ale tu piszemy o tankowaniu za darmo po wcześniejszym zainwestowaniu
> góry szmalu w PV a nie o ekologi.
> Ja doskonale wiem z czego bierze się w Polsce prąd, zresztą inne kraje
> też nie wypadają lepiej.
Jest Norwegia.
Jest Francja i Kanada.
A i u nas ...
https://www.gramwzielone.pl/trendy/20139330/wczoraj-
padl-rekord-produkcji-energii-oze-w-polsce
https://swiatoze.pl/oze-w-polsce-w-2022-roku-podsumo
wanie-rynku-odnawialnych-zrodel-energii-i-elektromob
ilnosci/
Na samochody elektryczne w zasadzie juz starcza z nadmiarem - patrząc,
ile ich jest. Tylko trzeba ładować w dzien :-)
Najlepiej byłoby miec dwie baterie - na jednej jezdzisz, druga sie w
domu ładuje.
Albo miejsce parkingowe pod pracą z daszkiem solarnym i gniazdkiem.
Lub pracowac zdalnie ...
J.
-
108. Data: 2023-04-13 18:45:19
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.04.2023 o 07:17, Mateusz Bogusz pisze:
> "W ogólnym przypadku, efektywność przekazywania energii z paliwa na koła
> w samochodzie z silnikiem spalinowym może wynosić około 12% do 30%.
> Oznacza to, że tylko część energii zawartej w paliwie jest rzeczywiście
> używana do napędzania pojazdu, podczas gdy reszta jest tracona w postaci
> cieplnej w wyniku procesów spalania, tarcia, strat mechanicznych itp."
>
> "W ogólnym przypadku, efektywność przekazywania energii z baterii na
> koła w samochodzie elektrycznym jest znacznie wyższa niż w przypadku
> samochodów spalinowych, i może wynosić od około 80% do 95% lub nawet
> wyżej. Oznacza to, że większość energii zgromadzonej w baterii jest
> używana do napędzania pojazdu, a straty w postaci cieplnej czy
> mechanicznej są zazwyczaj znacznie mniejsze w porównaniu do samochodów
> spalinowych."
To porównanie miałoby sens, jakbyś porównywał moc na kołach z mocą na
wale silnika spalinowego. Jeśli porównujesz energię ze spalonej benzyny
do energii elektrycznej to musisz wziąć pod uwagę sprawność elekrowni,
systemu przesyłowego oraz ładowania akumulatorów:P
Zachowujmy chociaż pozory;)
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
109. Data: 2023-04-13 18:51:06
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.04.2023 o 17:30, nadir pisze:
>> Potem wracasz z pracy i jesteś zasilany miksem w którym wieczorem i w
>> nocy fotowoltaiki to jest akurat mało, więc masz węglowóz.
>
> Ale tu piszemy o tankowaniu za darmo po wcześniejszym zainwestowaniu
> góry szmalu w PV a nie o ekologi.
A to przepraszam - przyzwyczaiłem się że wszyscy pierdolą o rzekomej
ekologi prądków. A co do ekonomii a nie ekologii, to ja przez całą
dekadę (albo dwie) nie wydałem na dwa samochody i paliwo do nich tyle co
na elektryka plus panele (musiałbym jeszcze dom zbudować za miastem i
dalej dojeżdzać do pracy). Więc ten tego....
> Ja doskonale wiem z czego bierze się w Polsce prąd, zresztą inne kraje
> też nie wypadają lepiej.
Bez przesady - francja wypada całkiem dobrze. Skandynawia chyba też.
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!
-
110. Data: 2023-04-13 18:52:41
Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
Od: Shrek <...@w...pl>
W dniu 13.04.2023 o 18:05, J.F pisze:
> Na samochody elektryczne w zasadzie juz starcza z nadmiarem - patrząc,
> ile ich jest. Tylko trzeba ładować w dzien :-)
Czyli prądki działają dobrze bo jest ich mało a i tak należałoby zamiast
nimi do pracy jeździć to w dzień ładować a jeździć w nocy;) Dość
aoptymalne rozwiązanie:P
--
Shrek
Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
PS - i konfederację!