eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyKolejny cios lobby paliwowegoRe: Kolejny cios lobby paliwowego
  • Data: 2023-04-10 21:37:41
    Temat: Re: Kolejny cios lobby paliwowego
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 10.04.2023 o 20:10, LordBluzg(R)?? pisze:

    > Sądzę że ktoś powinien to dokładnie policzyć, jak jest "teraz". Ok,
    > zgodzę się, że produkcja CO2 spadnie, jeśli odejdziemy od węgla przy
    > produkcji prądu. Obecnie chyba albo jest po równo dla "klimatu"
    > spalinowce vs prątki albo z przewagą dla prątków (produkcja baterii).
    >

    Wystarczyło poszukać :)

    https://wysokienapiecie.pl/1696-ile-emituje-samochod
    -na-prad-z-wegla/

    ' Przekładając to na dzisiejsze polskie realia wychodzi nam, że 1 km w
    dziecku Elona Muska oznacza emisję dokładnie 155 g CO2. Z jednej strony
    to więcej niż wyznaczony przez UE na 2015 r. średni poziom 130 g/km dla
    wszystkich nowych samochodów osobowych. Z drugiej strony z pewnością
    mniej, niż emitują jeżdżące dziś po polskich drogach auta, których
    średnia wieku oscyluje wokół 15 lat.

    Sytuacja natomiast wygląda gorzej w realiach 2026 r., bo w 2021 r. nowe
    samochody osobowe w UE mają emitować już średnio tylko 95 g CO2/km. Bez
    zmian w polskiej energetyce nasz ,,elektryk" będzie zatem emitował sporo
    więcej niż ,,spalinówka" z przyszłej dekady. Co prawda w ciągu 10 lat
    technologia samochodów na pewno pójdzie naprzód, ale sprawność
    transformacji energii w aucie na prąd jest już bardzo wysoka, a sam
    układ napędowy tak prosty, że niewiele się da się w nim poprawić. Postęp
    nastąpi głównie w dziedzinie baterii, co dla naszych rachunków jest mało
    znaczące. Z taką czy inną baterią, elektryczne auto na 1 kWh dalej
    będzie w stanie przejechać ok. 6 km. Do dalszych rozważań powinniśmy
    zatem założyć pewne transformacje rodzimej energetyki.

    Na początek wariant zachowawczy - w 2026 r. ciągle produkujemy 85 proc.
    prądu z węgla. Jeżeli wywindujemy średnią sprawność polskich elektrowni
    do 40 proc., to przy zachowaniu obecnej proporcji węgla kamiennego i
    brunatnego oraz spadku strat przesyłu i dystrybucji do 5 proc.,
    pokonanie kilometra elektrycznym autem będzie się wiązało z emisją 135 g
    CO2. Jeżeli udział węgla spadnie do 80 proc. (przy zachowaniu proporcji
    kamienny/brunatny) - mamy 127 g, a przy 75 proc. - 119 g."

    Reszta w linku (wykresy i wyliczenia)
    Teraz jeśli dodać "ślad węglowy" z produkcji baterii to wynik jest prosty.

    Prątki w Polsce dają więcej CO2 niż spalinowce :]
    CBDU i tak należy prątkowcom w Polce przedstawiać realia :]

    Dziękuję za uwagę :)

    Aha, Jacuś-WYPIERDALA :] za debilizm i megabałwanizm :]

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: