  • 61. Data: 2020-04-23 16:45:10
    Temat: Re: Kolejny Seagate...
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2020-04-23 15:10, Kamil pisze:

    > XP uruchamiał Ci się parę minut? Niewiarygodne.

    U mnie Windows XP uruchamia się ok. 2 do 2,5 minuty do momentu
    pojawienia się ekranu logowania. Dysk talerzowy. Z tego też względu
    komputera nie wyłączam, ani ne hibernuję, tylko usypiam. Pamięć cały
    czas jest na podtrzymaniu zasilania i wtedy ekran logowania pojawia się
    po ok. 20 sekundach od wciśnięcia przycisku zasilania. Ale pamiętam
    spotkania z kompami, w których ktoś w BIOS-ie przełączył AHCI na Legacy
    i komputer potrafił się 5 minut uruchamiać.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 62. Data: 2020-04-23 17:02:33
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > "Trybun" 5ea16b4e$0$17341$6...@n...neostrada.pl

    > IMO dyski NVMe nie są znacząco droższe
    > niż SATA na M.2 -- może nawet są tańsze.
    >
    > Problemem jest płyta -- trzeba mieć M.2 podpiętą via PCIe.

    I to jest istotna informacja, gdyż samo "M.2" oznacza tylko złącze.
    Żeby było ciekawiej, to M.2 ma wiele wersji, m.in. KEY B, Key M, Key B&M
    itd - jest tego całe stado.
    To jeśli chodzi o mechanikę.

    Od strony elektrycznej M.2 może być złączem SATA lub PCI-e w jakiejś-tam
    generacji.

    Od strony "obudowy" mogą być dyski 2280, 2230, 2242 itd.

    To nie temat dla przysłowiowych "blądynek" ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 63. Data: 2020-04-23 17:28:07
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Olaf Frikiov Skiorvensen" e...@4...com

    > On całe lata pisze to samo w takim samym
    > stylu, ja sądzą, że wszedł w tryb read-only

    write-only?

    Chyba niestety tak.

    > i nie przyswaja żadnej wiedzy,

    Chyba tak.

    > w dodatku usiłuje zachować równowagę zaprzeczając
    > jakiejkolwiek wiedzy i negując naukę.

    Co to za nauka? ;) Załóżmy, że

    - żona Trybuna zleca Trybunowi kupno kozaków i sukienki
    - syn Trybuna zleca Trybunowi kupno sandałów i koszuli

    Buty można kupić tylko w mieście B, ale nie można tam kupić ubrań,
    które można kupić tylko w mieście U oddalonym dość mocno od miasta B.

    Czy trzeba wielkiej wiedzy i nauki, by
    - nie obsłużyć najpierw w pełni zlecenia żony (bo żona zgłosiła
    swe żądanie przed synem) a dopiero później w pełni zlecenie syna,
    lecz
    - w mieście B kupić kozaki i sandały a mieście U kupić koszulę i sukienkę?...

    -=-

    Skoro Trybun pisze -- nie jest tak głupi, by nie rozumieć kolejkowania,
    buforowania itd... Nie może być też tak głupim, by nie rozumieć, że
    w talerzowym dysku głowica skacze jak szalona po całym dysku, podczas
    gdy w półprzewodnikowej pamięci nie ma mechanicznych elementów i skaczą
    jedynie ,,elektrony''. ;)

    Musi też zrozumieć, że jeśli ma malutki bagażnik (niezdolny do pomieszczenia
    wszystkiego: kozaków, sandałów, sukienki i koszuli) musi wozić zakupy do domu
    częściowo... Czyli musi pojechać do miasta B, kupić kozaki i wrócić z tymi
    kozakami do żony, po czy udać się do U lub ponownie do B...

    Jeśli bagażnik pozwoli -- można pojechać do B tylko raz i do U tylko raz.

    Co wówczas, gdy ani żonie, ani synowi nie można dać niepełnych zakupów
    a bagażnik zdoła pomieścić tylko dwa przedmioty -- trzeba najpierw
    obsłużyć jedną osobą w pełni, po czym kolejną...

    W życiu Trybun NA PEWNO nie ma takich dylematów.

    -=-

    Niemal każda pamięć ma swe własne bufory.
    Także dyski -- talerzowe/mechaniczne i półprzewodnikowe.

    -=-

    Trybunie -- jak często instalujesz programy?
    Ile czasu zajmuje to instalowanie?
    Ile czasu możesz w ten sposób zyskać?!
    Ile czasu tracisz na znalezienie/pozyskanie tych programów?

    Ale co wówczas, gdy Win apdejtuje się czy apgrejduje?
    Zarzuca dysk masą małych plików, zmuszając głowicę do
    skakania raz tu raz tam... Blokując dostęp do dysku
    potrzebnego do poprawnego funkcjonowania systemu?...
    Co wówczas, gdy jakiś antywirus skanuje cały dysk?

    Co wówczas, gdy nakazujemy czytanie raz z tej partycji raz tamtej?
    (SWAP tu; pliki systemowe tam; pliki z obrabianymi danymi jeszcze
    w innym miejscu... do tego masa usług pracujących w tle)

    -=-

    Czy samochodem rozwijającym maksymalną szybkość 230 km/h dojedziemy do
    sklepu szybciej niż samochodem rozwijającym maksymalną szybkość 130 km/h?
    Ktoś powie, że nie, bo obowiązują nas ograniczenia szybkości na drogach,
    a ktoś inny zauważy, że jeden z tych samochodów szybciej przyspiesza do
    dozwolonej (przepisami i ruchem/tłokiem) szybkości i być może szybciej
    hamuje a nawet lepiej trzyma się w zakrętach...

    -=-

    Chcąc zaoszczędzić czas -- trzeba IMO zainwestować nie
    w szybkie dyski, lecz w siebie. ;) (w zdrowe myślenie)

    -=-

    Ponad 30 lat temu pewien Marian (może ten z Media Expert?) poprosił mnie
    o pozwolenie na skorzystanie z szybkiego komputera normalnie pełniącego
    rolę sieciowego serwera, zanim ów komputer rozpocznie swą normalną pracę...
    Powodem były czasochłonne obliczenia -- szybki komputer miał dać wyniki
    wcześniej niż powolny...

    Nie zezwoliłem, bo nie do mnie należało udzielanie zezwoleń, ale i nie
    zabroniłem, choć zapytałem, czy nie lepiej zlecić powolnemu komputerowi
    nocną pracę i przyjść rano po gotowe wyniki?...

    IMO można było zlecić tę nocną i pracę, lecz jeśli z jakiegoś powodu
    słaby komputer by nie dał wyników, odpalić szybki...

    -=-

    Mnie i Acer dobrze służy, i Fujitsu-Siemens, choć oba te laptopy dzieli
    przepaść technologiczna... Ktoś inny zaś zapyta -- co można uzyskać
    z oszczędnościowego (brak linii PCIe do pełnej obsługi NVMe, tylko
    12 GiB RAMek, mały dysk SSD) laptopa, jakim jest Acer?...

    Dzielę 5 Mb/s (może teraz już 10 Mb/s) na dwa mieszkania, oglądam
    filmy, ciągnę programy -- jest OK, ale ktoś inny zauważa niedostatek,
    mając 100 MB/s... ;) (czyli ~Tb/s)

    -=-

    Uruchamiam system -- zyskuję 1 minutę.
    Lagowanie pochłania tylko ms -- ale że powtarza się tysiące (czy miliony) razy
    dziennie...
    Nadto -- czas uruchamiania nie wiąże mnie przed komputerem a lagowanie -- tak.

    Uruchomienie Libre z HDD to wyczyn!
    Podobnie obejrzenie PeDeeFu za pomocą Acrobatu, gdy ten znajduje się na HDD...
    Jeśli sto razy dziennie chcę odpalić Libre i 100 razy dziennie chcę zapisać
    coś do PDF a następnie to obejrzeć -- lagowanie może pochłonąć nie minutę
    czy kilka minut, ale znacznie więcej, przy okazji wybijając z myślenia...
    (zanim odpalę Libre z HDD, zapomnę, co miałem tam uczynić; gdy już odpalę
    PeDeeF Acrobatem z HDD, nie pamiętam, po co odpaliłem...)

    -=-

    Win można uśpić -- wybudzenie z HDD trwa chwilę.
    Można tez zahibernować -- z HDD trochę trwa...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 64. Data: 2020-04-23 17:39:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5ea1b433$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > Co wówczas, gdy nakazujemy czytanie raz z tej partycji raz tamtej?
    > (SWAP tu; pliki systemowe tam; pliki z obrabianymi danymi jeszcze
    > w innym miejscu... do tego masa usług pracujących w tle)

    Jeśli ktoś uważa, że wszystkie pliki systemowe są wczytywane do RAMki
    podczas startu systemu i nie są szarpane z dysku aż do końca pracy
    Win (gdy Win zapisuje ewentualne zmiany), to niestety myli się.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 65. Data: 2020-04-23 17:55:40
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    > "Adam" r7ro3v$kit$1$A...@n...chmurka.net

    > Wcześniej wysyłał chyba tylko na Pocztę, później (może i teraz) dawał
    > w niektórych sytuacjach/zakupach wybór pomiędzy Pocztą i paczkomatami,
    > ale chyba za jakiś czas będzie słał tylko na paczkomaty.
    >
    > Preferuję paczkomaty, ale Poczta poczyniła makabryczne inwestycje
    > w obsługę AleExpress, więc chyba nie odda tego rynku -- być może
    > Poczta ma (lub mieć będzie, lub mieć zamierza) własne paczkomaty.

    Ma, nawet w Białymstoku. Co prawda chyba jeden, ale... No i nie nazywa
    tego paczkomatem, bo to nazwa zastrzeżona, ale automatem pocztowym Smartbox.

    Swoją drogą znalezienie mapy z lokalizacją tych maszyn na stronach
    Poczty Polskiej to droga przez mękę. Trzeba użyć Google, a i potem dalej
    trzeba klikać -
    <https://www.envelo.pl/pomoc/pytania-i-odpowiedzi/au
    tomaty-paczkowe/>

    Jakiś mistrz to robił.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 66. Data: 2020-04-23 18:20:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krystek" 5ea1ba7d$0$17354$6...@n...neostrada.pl

    > Ma, nawet w Białymstoku. Co prawda chyba jeden, ale... No i nie nazywa tego
    paczkomatem, bo to nazwa zastrzeżona,
    > ale automatem pocztowym Smartbox.

    Pewnie na ulicy Warszawskiej -- na głównej poczcie.

    > Swoją drogą znalezienie mapy z lokalizacją tych maszyn na stronach Poczty Polskiej
    to droga przez mękę. Trzeba użyć Google, a i
> [...]

    Kierują mnie na:

    https://www.envelo.pl/auth/realms/envelo-www/protoco
    l/openid-connect/auth?response_type=code&client_id=p
    arcel&redirect_uri=https%3A%2F%2Fwww.envelo.pl%2Fpar
    cel%2Fsso%2Flogin&state=55ed26bb-72e9-41d6-8891-b6b7
    376e2e40&login=true&scope=openid

    a tam proponuja logowanie...

    > Jakiś mistrz to robił.

    Chyba tak...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 67. Data: 2020-04-23 19:35:00
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

> [...]
    arcel&redirect_uri=https%3A%2F%2Fwww.envelo.pl%2Fpar
    cel%2Fsso%2Flogin&state=55ed26bb-72e9-41d6-8891-b6b7

    Bo nie przeczytałeś opisu:

    Jak znaleźć najbliższy automat paczkowy?

    Wejdź na stronę www.envelo.pl/paczka-pocztowa/, znajdź Odbiór w punkcie
    w Cenniku i kliknij ikonkę location_on umieszczoną pod hasłem Znajdź na
    mapie. W okienku wpisz swój adres i odszukaj najbliższy automat paczkowy.

    ;)

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 68. Data: 2020-04-24 03:51:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Adam" r7sama$343$1$A...@n...chmurka.net

    > I to jest istotna informacja, gdyż samo "M.2" oznacza tylko złącze.
    > Żeby było ciekawiej, to M.2 ma wiele wersji, m.in. KEY B, Key M, Key B&M itd - jest
    tego całe stado.

    Owszem -- na PCIe może też pełzać: WiFi, Ethernet, czytnik SD...

    > Od strony "obudowy" mogą być dyski 2280, 2230, 2242 itd.

    Ciekawe, gdzie są te 2230 -- widziałeś takie na półce sklepowej?
    Ja nie widziałem.

    > To nie temat dla przysłowiowych "blądynek" ;)

    Bez przesady -- my szukamy tylko tych z jednym kluczem! ;)
    NVMe na PCIe x4 -- żadnych PCIe x2 czy SATA... ;)
    Najlepiej chyba NVMe 1.4 i PCIe x4 v4.0, ale chyba są i x16... ;)

    Ja mam dysk PCIe x4, ale płyta daje PCIe x2 na tym slocie.
    (x4 jest na grafice)

    Gdy qpowałem notebook Acera -- nie miałem pojęcia o istnieniu dysków M.2.
    Później na grupie znalazłem emocjonalną ;) rozmowę o kluczeniu, z której
    wywnioskowałem, że to kluczenie jest fatalne, ale gdy znacznie później
    kupowałem dysk M.2, zrozumiałem, że kluczenie jest bardzo dobre i proste.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 69. Data: 2020-04-24 12:37:19
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krystek" 5ea1d1c4$0$17363$6...@n...neostrada.pl

    > Wejdź na stronę www.envelo.pl/paczka-pocztowa/, znajdź
    > Odbiór w punkcie w Cenniku i kliknij ikonkę location_on
    > umieszczoną pod hasłem Znajdź na mapie. W okienku wpisz
    > swój adres i odszukaj najbliższy automat paczkowy.

    Dzięki. Znalazłem jeden:

    Smartbox - automat w placówce
    ul. Warszawska 10 Białystok
    Opis:
    dni robocze: 07:00-21:00
    soboty: 07:00-21:00
    niedziele i święta: 07:00-21:00
    Smartbox znajduje się wewnątrz placówki pocztowej

    o którym wiedziałem wcześniej, czyli ktoś
    skuteczniej mi pokazał ten automat (pamiętam,
    że wcześniej znalazłem go w necie) niż sama Poczta...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    https://eneuel.oferty-kredytowe.pl/

    https://youtu.be/SNgsnFh8YmQ?t=748

    https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pande
    mic_in_Poland <-- COVID-19 przyspiesza...

  • 70. Data: 2020-04-24 14:10:40
    Od: Trybun <L...@j...cb>

    W dniu 23.04.2020 o 11:58, Uncle Pete pisze:

    > Różnica na pewno będzie, ale czy warto, to nie wiem. Na pewno różnica
    > będzie zdecydowanie mniejsza niż gdybyś zdecydował się na SSD.

    Dzięki.  SSD na razie za drogie.