-
31. Data: 2010-02-12 22:03:57
Temat: Re: Kleber zimowe opony na 2 sezony ?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Fri, 12 Feb 2010 20:54:00 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
>Aby wykazać absurd stwierdzenia 'ESP zapobiega buksowaniu kół w czasie
>ruszania'. :) Może jakieś DSTC -- tak, ale ESP to utarty, międzynarodowy
>skrót i raczej nie należy weń wkładać ABSu i ASRu.
problem w tym ze ASR/TCS to sprzetowo cos pomiedzy ABS a ESP.
Wiec auta z ESP maja TCS automatycznie, czy trzeba grubo doplacic ?
:-)
J.
-
32. Data: 2010-02-13 00:06:09
Temat: Re: Kleber zimowe opony na 2 sezony ?
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"J.F." e...@4...com
> problem w tym ze ASR/TCS to sprzetowo cos pomiedzy ABS a ESP.
> Wiec auta z ESP maja TCS automatycznie, czy trzeba grubo doplacic ?
0. Nie wiem, co to TCS.
1. Nie wiem, co to grubo.
Sprzętowo nie ma dużej różnicy pomiędzy samochodem z ESP i bez. :)
(w obu są koła, silnik, skrzynia biegów, kierownica, fotele, karoseria)
Ewentualna dopłata do ESP to koszt rzędu 2 tysięcy złotych a cena choćby
małego/średniego samochodu jest pięćdziesięciokrotnie wyższa -- może być
i dwustukrotnie wyższa przy samochodzie nieco większym niż średniego
rozmiaru i klasie nieco wyższej niż klasa średnia. :) W pewnym sensie
za ESP nie opłaca się. ;) (bo co to za dopłata -- kilka promili do dwóch
procent ceny całego samochodu?)
Tak czy siak -- za niebuksownie nie odpowiada ESP, lecz ASR.
ESP odpowiada za niezarzucanie samochodu na zakrętach. :)
ASR zmniejsza napęd na koła przednie tak, aby nie ślizgały
się po jezdni niezależnie od skręcenia kierownicy, zaś ESP
hamuje któreś z kół tak, aby samochód jechał tak, jak tego
pragnie kierowca, ukazując te pragnienia kręceniem kierownicy.
A że oba układy mają kontakt i z kołami, i z czujnikami przy
kołach (notabene ABS też ma takie kontakty) to już inna sprawa.
ABS, ASR i ESP -- te trzy układy korzystają z podobnych wskazań
(szybkości obrotowej kół) ale ESP nie wyręcza ASRu. ASR może uznać,
że jest OK, podczas gdy ESP uzna, że tył samochodu jedzie bokiem.
Albo inaczej -- ludzie chodzą w ciąży? Niby tak, ale jednak nie
ludzie w ogóle, a kobiety, które (obok mężczyzn) są ludźmi.
Jeśli chodzi Ci o to, czy są samochody z ESP bez ASR -- nie wiem, raczej
nie ma, bo chyba nie ma już w ogóle samochodów przednionapędowcyh bez ASR.
Czy są samochody RWD z ESP bez ASR? ASR w RWD nie jest potrzebny dla normalnego
samochodu w normalnych warunkach.
Czy jeśli samochód ma ESP, to ma na pewno ABS? Raczej tak, bo ABS
jest montowany seryjnie tak długo, że chyba nie ma już nowych
samochodów bez ABS. Jednak stwierdzenie -- za nieblokowanie kół
w trakcie hamowania odpowiada ESP nie jest odpowiednie. :)
Albo jeszcze inaczej -- ESP nie jest AeSeRem wyższej kategorii
czy kolejnego wydania. :) Owszem, najpierw był ABS, później ASR,
na końcu ESP, ale to nie znaczy, że ESP jest nowszą wersją ASR.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
33. Data: 2010-02-13 00:42:33
Temat: Re: Kleber zimowe opony na 2 sezony ?
Od: mw <m...@g...com>
On 11 Lut, 00:46, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
> "KJ Siła Słów" hkrsm9$d...@a...news.neostrada.pl
>
> > Ale auto ma tez ASR (chyba nie mozna miec tylko korekty toru jazdy w
> > zakrecie - ESP bez ASR czyli zapobiegania poslizgowi kol przy dodawaniu
> > gazu, choc sa/byly uklady bez ESP a z tylko ASR albo TC) i tez jest
> > wylaczane tym samym guzikiem.
>
> Bez ESP? Powiedziałbym, że większość samochodów nie ma ESP.
> ASR *chyba* ma każdy przednionapędowy od wielu lat.
No to moja Szkoda o tym nie wie.
Ma ABS i ma ESP, przy czym to drugie dzięki Bogu wyłączalne, zdarzają
się sytuacje gdzie ESP z uporem maniaka uważa że jedziesz w poślizgu i
hamuje tylne koła, podczas gdy ty chcesz wyjechać po prostu z zaspy.
Natomiast nie ma ASR, innymi słowy mogę depnąć do podłogi na śliskim i
koła zaczną buksować jak dzikie.
Chyba że Szkoda w Twoim rozumowaniu to nie samochód, ale jak dla mnie
ma 4 koła i jakiś tam silnik.
-
34. Data: 2010-02-13 00:56:40
Temat: Re: Kleber zimowe opony na 2 sezony ?
Od: mw <m...@g...com>
On 11 Lut, 00:46, "Eneuel Leszek Ciszewski"
<p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
> "KJ Siła Słów" hkrsm9$d...@a...news.neostrada.pl
>
> > Ale auto ma tez ASR (chyba nie mozna miec tylko korekty toru jazdy w
> > zakrecie - ESP bez ASR czyli zapobiegania poslizgowi kol przy dodawaniu
> > gazu, choc sa/byly uklady bez ESP a z tylko ASR albo TC) i tez jest
> > wylaczane tym samym guzikiem.
>
> Bez ESP? Powiedziałbym, że większość samochodów nie ma ESP.
> ASR *chyba* ma każdy przednionapędowy od wielu lat.
Zastanawia mnie jak to działa, swego czasu ktoś pokazywał że ASR
potrafi przytłumić silnik i przyhamować koła napędowe, gdy następuje
poślizg, a u mnie się to nie dzieje, natomiast mam (wyłączalne) ESP.
-
35. Data: 2010-02-13 01:33:32
Temat: Re: Kleber zimowe opony na 2 sezony ?
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"mw" c...@g...goo
glegroups.com
> Bez ESP? Powiedziałbym, że większość samochodów nie ma ESP.
> ASR *chyba* ma każdy przednionapędowy od wielu lat.
: Zastanawia mnie jak to działa, swego czasu ktoś pokazywał że ASR
: potrafi przytłumić silnik i przyhamować koła napędowe, gdy następuje
: poślizg, a u mnie się to nie dzieje, natomiast mam (wyłączalne) ESP.
Więc masz ASR czy nie masz? :) W poprzednim poście
piszesz, że nie masz ASR, choć masz ESP.
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
-
36. Data: 2010-02-13 01:47:54
Temat: Re: Kleber zimowe opony na 2 sezony ?
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"mw" 3...@m...goo
glegroups.com
> Bez ESP? Powiedziałbym, że większość samochodów nie ma ESP.
> ASR *chyba* ma każdy przednionapędowy od wielu lat.
: No to moja Szkoda o tym nie wie.
: Ma ABS i ma ESP, przy czym to drugie dzięki Bogu wyłączalne, zdarzają
: się sytuacje gdzie ESP z uporem maniaka uważa że jedziesz w poślizgu i
: hamuje tylne koła, podczas gdy ty chcesz wyjechać po prostu z zaspy.
: Natomiast nie ma ASR, innymi słowy mogę depnąć do podłogi na śliskim i
: koła zaczną buksować jak dzikie.
I nie przestają po chwili? Może ASR jest, ale jakoś popsuty?
ASR nie jest wróżbitą -- aby zadziałać, mi mieć informację
o tym, że koła już buksują. Podobnie rzecz się ma z ABSem -- nie
zapobiega on poślizgowi, lecz długotrwałemu blokowaniu. Ale zanim
zadziała -- koło musi wpaść w poślizg.
: Chyba że Szkoda w Twoim rozumowaniu to nie samochód, ale jak dla mnie
: ma 4 koła i jakiś tam silnik.
Skoda to wg mnie samochód. Maluch (dawniej Fiat 126 czy 126 p)
Syrena 101 i inne Trabanty, Polonezy czy Wartburgi -- to wg mnie
też samochody. Tyle tylko, że Polonez do Poloneza podobny, Maluch
do Malucha także, a Skoda do Skody -- niekoniecznie. :) Teraz
Skoda to dla wielu po prostu VolksWagen, a kiedyś był to
samochód ,,wschodnionapędowy'' typu Polonez czy Fiat 125 p.
Skoda chyba kiedyś była RWD, teraz chyba jest FWD. Może był jakiś
okres przejściowy, gdy myślano o ESP bez ASR? Trudno mi zgadnąć.
W RWD ASR nie jest potrzebny -- tył siada w czasie przyspieszania
i ASR ma tam sens tylko w samochodach z dużymi silnikami, a Skoda
raczej do takich samochodów nie należy.
Może masz jakoś popsuty ten ESP, a może w ogóle te układy szwankują
u Ciebie? Może to jakiś drobny błąd typu obluzowanie przewodu
elektrycznego lub zepsucie czujnika? U mnie te układy na razie ;)
pracują poprawnie, ale mój samochód niewiele jeździł, jako że
najpierw uczyłem się jeżdżenia przednionapędowego, :) a później
zachorowałem na płucka i przez ostatnie 5 miesięcy przejechałem
raptem 1500 kilometrów -- aż mi płakać się chce. :)
--
.`'.-. ._. .-.
.'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....