  • 41. Data: 2020-10-20 12:10:46
    Temat: Re: Klatka Faradaya
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 20 Oct 2020 00:35:51 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Nie przelezie. Syf z wnętrza przenosi się na zewnątrz

    Co to jest "syf"?
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 42. Data: 2020-10-20 12:24:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Parę lat temu, z chęci powrotu do czarnych płyt, zmajstrowałem korektor
    > RIAA (według schematu z książki Junga o wzmacniaczach operacyjnych
    > dostępnej na stronie Analog Devices). Po wpakowaniu do gramofonu pięknie
    > buczał. Naprędce zlutowałem ekran (ze starego, fenolowego laminatu), i
    > równie naprędce zapomniałem go podłączyć. Efekt był powalający ;-) Po
    > dolutowaniu małego kabelka łączącego masę płytki z ekranem jest super.
    > Niepodłączony ekran pięknie ściągał brum. I nie trzeba było żadnych
    > gigaherców.
    > Rzeczywiście, powinienem był o tym napisać.

    Jeśli z wnętrza ekranu cokolwiek wychodzi na zewnątrz to ekran ten ma
    się nijak do klatki Faradaya. Nie ma sensu wyciąganie jakichkolwiek
    wniosków na temat klatki Faradaya na podstawie obserwacji zachowania
    takiego obiektu.

    Masa płytki też ma pewne właściwości ekranujące. Połączenie Twojego
    ekranu z masą tworzy jeden ekran. Brak połączenia - mamy dwa obiekty w
    różnych punktach otaczającego pola (upraszczam zakładając, że obiekty są
    punktowe). Zatem wszystko co występuje w polu występuje też jako różnica
    potencjałów między tymi dwoma ekranami.
    Ta różnica dodaje się jako składowa Common Mode do każdego sygnału
    przesyłanego po drutach z obszaru jednego ekranu do obszaru drugiego
    ekranu. Gdybyś przesyłał sygnały różnicowo (albo światłowodem) i
    odbiornik potrafił całkowicie ignorować sygnał CM to brumu by nie było.
    P.G.

  • 43. Data: 2020-10-20 12:30:37
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 20.10.2020 00:35, Piotr Wyderski wrote:

    > Nie przelezie. Syf z wnętrza przenosi się na zewnątrz, ale zewnętrzny do
    > wewnątrz nie przełazi. Taka magia.

    Czy mi się wydaje czy właśnie podważyłeś sens istnienia komór
    rewerberacyjnych?

  • 44. Data: 2020-10-20 16:35:57
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.10.2020 o 12:24, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > się nijak do klatki Faradaya. Nie ma sensu wyciąganie jakichkolwiek
    > wniosków na temat klatki Faradaya na podstawie obserwacji zachowania

    Problem jest odwrotny, zakłócenia wchodzą do środka.

> [...]
    > Ta różnica dodaje się jako składowa Common Mode do każdego sygnału
    > przesyłanego po drutach z obszaru jednego ekranu do obszaru drugiego

    Do obszaru drugiego ekranu nic nie jest przesyłane. Pierwszy ekran to
    groundplane płytki, drugi ekran to puszka, w której znajduje się płytka.
    Jest nawet dość szczelna, choć nie wodoszczelna. Wejścia i wyjścia to
    CINCHe, zasilanie dołączone przez kondensatory przepustowe (to pewnie
    przesada). Ekranuje świetnie. W pierwszej wersji wejścia i wyjścia były
    po prostu przewodami wychodzącymi z puszki. Niepodłączenie puszki do
    masy płytki skutkowało brumem dużo większym, niż w ogóle bez ekranu.

    P.P.

  • 45. Data: 2020-10-20 17:09:16
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    Obraz wart tysiąc słów:

    https://imgur.com/a/fLeIznh

    P.P.

  • 46. Data: 2020-10-20 18:36:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zbych wrote:

    > Czy mi się wydaje czy właśnie podważyłeś sens istnienia komór
    > rewerberacyjnych?

    Przecież do komory wchodzi sprzęt badany i pomiarowy. Sygnały mierzone
    odbijają się od granicy dielektryk-metal i pozostają w środku. Każdy
    nieskompensowany ładunek umieszczony w środku spowoduje pojawienie się
    takiego samego ładunku (modulo znak) na powierzchni zewnętrznej komory.
    Jeśli jest uziemiona, to będzie dalej starał rozłożyć się po powierzchni
    Ziemi i przez chwilę przez uziemienie popłynie prąd. Jeśli ładunek jest
    skompensowany (np. zasilasz wszystko z baterii umieszczonej w środku),
    to na zewnątrz nic się nie pojawi i prąd nie popłynie. Jaki przypadek
    pominąłem?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 47. Data: 2020-10-20 19:11:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Problem jest odwrotny, zakłócenia wchodzą do środka.

    Akurat powinno w obie strony - problem w tym kabelku.
    Jakbys umiescil w tej puszce koncowke anteny i zasilal jednym drutem -
    to by sprzegla sie z puszką pojemnosciowo i puszka by promieniowala.

    Nie przeklada sie na urzadzenie bateryjne ...

    Ekranownanie przed wnikaniem zakłocen z zewnatrz - no, tu sobie mozemy
    przypomniec co pisalem o triodzie.
    Znow ten kawalek kabelka przechodzacy przez klatke kluczowy jest ?

> [...]
    >wyjścia to CINCHe, zasilanie dołączone przez kondensatory przepustowe
    >(to pewnie przesada). Ekranuje świetnie.

    Musialbys powtorzyc ze wzmaczniaczykiem zasilanym bateryjnie.

    > W pierwszej wersji wejścia i wyjścia były po prostu przewodami
    > wychodzącymi z puszki. Niepodłączenie puszki do masy płytki
    > skutkowało brumem dużo większym, niż w ogóle bez ekranu.

    J.

  • 48. Data: 2020-10-20 19:14:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > po prostu przewodami wychodzącymi z puszki. Niepodłączenie puszki do
    > masy płytki skutkowało brumem dużo większym, niż w ogóle bez ekranu.

    Najpierw nie wiedziałem o nie podłączeniu jakiego ekranu myślisz.
    Potem myślałem, że mówisz o ekranowanym kabelku z którego wszystkie
    przewody są prawidłowo podłączone z wyjątkiem ekranu. Potem, że miałeś
    jakiś fragment (przedwzmacniacz, czy co) zaekranowany (jak głowica UKF
    itp) i wyjścia z niego połączone z płytką na której są np dalsze stopnie
    wzmacniacza. Teraz, że chodzi o ekran w którym jest ta cała płytka.

    Ja to sobie wyobrażam tak:
    Dla uproszczenia zakładam, że pole jest tylko elektryczne (kiedy indziej
    zakładam, że jest tylko magnetyczne). Wszelkie zakłócenia powodują, że
    każdy punkt przestrzeni podlega jakimś fluktuacjom napięciowym. Jeśli na
    tej płytce jest jakieś wrażliwe miejsce, które potrafi odebrać słaby
    sygnał, który następnie przez resztę układu jest wzmacniany to już
    będziemy mieli jakiś rodzaj brumu. Takim miejscem może być ścieżka,
    która ma bardzo dużą impedancję do masy płytki (np. bramka jakiegoś
    MOSa). Taka bramka może przyjmować potencjał odpowiadający chwilowemu
    potencjałowi przestrzeni. Miejsca tuż obok nie będą przyjmowały tego
    potencjału bo mają połączenie o stosunkowo małej impedancji do jakiegoś
    innego miejsca w przestrzeni, czy do uziemienia całości. Nie istotne do
    czego - ważne, że do jakiegoś innego potencjału, który możemy traktować
    jako potencjał odniesienia. Sygnałem wzmacnianym będzie napięcie na tej
    bramce względem napięcia w pozostałych punktach (np. na źródle tego
    tranzystora). Istnienie tego, przychodzącego z zewnątrz odniesienia dla
    naszego sygnału oznacza, że nie mamy tu do czynienia z klatką Faradaya.

    Teraz otoczmy to wszystko z niczym nie połączonym ekranem (oczywiście z
    otworami dla doprowadzenia tego potencjału odniesienia do płytki). Taki
    ekran (dla uproszczenia wykonany z nadprzewodnika) zwiera ze sobą
    wszystkie punkty przestrzeni które zajmuje. Znikają różnice między tymi
    punktami. Czyli zakłócenia o bardzo wysokich częstotliwościach które w
    każdym punkcie ekranu miałyby inny potencjał są przez ten ekran
    zwierane, ale niższe częstotliwości (o długości fali znacznie większej
    od rozmiarów ekranu) będą powodowały, że ten ekran będzie w całości
    fluktuował zgodnie z tymi zakłóceniami. Długość fali dla sygnałów
    akustycznych jest tak wielka, że spokojnie możemy przyjąć, że na tym
    ekranie będzie potencjał zgodny z potencjałem pola. Ten potencjał
    oddziałuje na wszystkie punkty płytki poprzez pojemność między ekranem a
    każdym z tych punktów. Elementy na płytce które mają małą impedancję do
    tego zewnętrznego odniesienia nie poddadzą się temu potencjałowi, ale
    ten nasz wrażliwy punkt się podda tak jak wcześniej się poddał samemu polu.
    Nie wiem, czy zakłócenie na tym wrażliwym punkcie będzie w obecności
    ekranu większe czy mniejsze niż wcześniej. Może być większe bo ekran
    jest 'silniej' połączony z przestrzenią a następnie ma dość dużą
    pojemność do naszego punktu, ale może też być mniejsze bo ekran ma dużą
    pojemność do GND na płytce czyli do tego zewnętrznego potencjału i się
    może słabiej poddawać polu.

    Jeśli teraz zewrzemy nasz ekran z GND płytki to wymusimy na nim taki sam
    potencjał jak nasz potencjał odniesienia. Nawet jeśli ten nasz potencjał
    odniesienia sobie 'lata' w górę i w dół to tak samo będzie 'latał'
    potencjał ekranu. Ekran będzie na wszystkie punkty na płytce oddziaływał
    usiłując je ustawić na swój potencjał czyli na potencjał odniesienia.
    Więc i nasz wrażliwy punkt będzie ustawiany na potencjał odniesienia -
    czyli nie będzie różnicy między nim a elementami tuż obok - nie będzie
    sygnału, który wzmocniony był źródłem brumu.

    Tak według mnie mniej więcej działa ekranowanie. Można to kojarzyć z
    klatką Faradaya, ale do pełnej klatki temu daleko.
    P.G.

  • 49. Data: 2020-10-20 19:21:44
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > skompensowany (np. zasilasz wszystko z baterii umieszczonej w środku),
    > to na zewnątrz nic się nie pojawi i prąd nie popłynie. Jaki przypadek

    Nie czuję dokładnie co masz na myśli.
    Jak rozważasz możliwe emisje z klatki Faradaya to zakładasz, że mamy
    jakieś połączenie między wnętrzem a zewnętrzem, które pozwala nam
    wstawiać i zabierać ładunek niekompensowany no i wychodzi Ci, że jest
    emisja.
    A jak rozważasz wnikanie zakłóceń do klatki to zakładasz, że takiego
    połączenia to już nie ma?
    P.G.

  • 50. Data: 2020-10-20 20:00:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 20 Oct 2020 19:21:44 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > A jak rozważasz wnikanie zakłóceń do klatki to zakładasz, że takiego
    > połączenia to już nie ma?

    Oczywiście że jest. I oczywiście, pole wewnątrz się zmienia. Ale jego
    gradient wewnątrz (w dowolnym punkcie) pozostaje stały więc zmiany są
    niezauważalne dla dowolnego urządzenia wewnątrz.
    --
    Jacek
    -I hate haters-