  • 1. Data: 2010-10-12 21:38:45
    Temat: Kilka specyficznych pytań o smartfony
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Witam,

    rozglądam się za telefonem, który poza oczywiście standardowymi
    funkcjami telefonu GSM będzie umożliwiał rozmowy przez VoIP (SIP) -
    internet przez WIFI lub 3G. W związku z tym jak rozumiem powinienem
    szukać aparatu z Symbianem, Windows Mobile lub Androidem? (załóżmy, że
    Iphone odpada na wstępie). Jeśli tak to odpowiedzi na poniższe pytania
    pomogłyby mi zdecydować się, w którą stronę szukać konkretnego modelu:
    1. czy któryś z tych OSów ma problem z WIFI zabezpieczonym WPA2? Jak
    rozumiem w miarę sensowne klienty SIP są na każdy z nich? Ideałem byłoby
    np. gdyby telefon automatycznie potrafił decydować w stylu "jeśli jestem
    w zasięgu WIFI, to dzwonię przez SIP, jeśli nie to przez GSM" - są
    szanse na coś takiego?
    2. jak wygląda kwestia łatania dziur bezpieczeństwa w tych OSach? Są
    jakieś ręczne lub automatyczne aktualizacje?
    3. najbardziej podoba mi się Android (ze względu na największą jak sądzę
    elastyczność i możliwość dopasowania do swoich potrzeb) ale zniechęca
    mnie konieczność (z tego co zrozumiałem) posiadania konta Gmail. Czy
    rzeczywiście jest ono niezbędne? (zdaje się że lista kontaktów jest tam
    trzymana i do Marketu jest potrzebne).
    4. Jak wygląda kwestia dawania instalowanym programom dostępu do danych
    i usług w telefonie (np. książka telefoniczna czy wysyłanie SMSów) - czy
    to jest tak że domyślnie wszystkie uprawnienia są wyłączone i można je
    ręcznie włączać (osobno dla każdego programu)? Czy są jakieś znaczące
    różnice w modelu uprawnień między OSami?

    Z innych wymagań o niższym priorytecie to bateria trzymająca
    przynajmniej 2 dni przy nieintensywnym używaniu i ekran przynajmniej
    taki, żeby się dało od czasu do czasu jakiś niedługi tekst przeczytać
    czy prostą stronę WWW obejrzeć. GPS, ekran dotykowy - nieistotne. Cena
    powiedzmy do 900zł za nowy na wolnym rynku (nie od operatora).

    Dzięki za pomoc a przynajmniej jakieś wskazówki.

    --
    Jacek Midura

  • 2. Data: 2010-10-12 22:10:47
    Temat: Re: Kilka specyficznych pytań o smartfony
    Od: Piotr KUCHARSKI <n...@4...pl>

    Jacek Midura <j...@...krakow.pl> wrote:
> [...]
    > np. gdyby telefon automatycznie potrafił decydować w stylu "jeśli jestem
    > w zasięgu WIFI, to dzwonię przez SIP, jeśli nie to przez GSM" - są

    No jasne. Choćby Sipdroid.

    > 2. jak wygląda kwestia łatania dziur bezpieczeństwa w tych OSach? Są
    > jakieś ręczne lub automatyczne aktualizacje?

    W androidzie automatyczne.

> [...]
    > mnie konieczność (z tego co zrozumiałem) posiadania konta Gmail. Czy
    > rzeczywiście jest ono niezbędne? (zdaje się że lista kontaktów jest tam

    Niezbędne nie jest, ale dość wygodne. Nie musisz używać do niczego innego.
    Chyba że chodzi o to, żeby swoich kontaktów / kalendarzy nie udostępniać
    obcym.

> [...]
    > ręcznie włączać (osobno dla każdego programu)? Czy są jakieś znaczące
    > różnice w modelu uprawnień między OSami?

    Są znaczące. :)
    W androidzie przy instalacji dostajesz listę uprawnień, jakie program
    chce mieć, możesz się na to zgodzić (i zainstalować) lub nie (i nie instalować).

    p.

  • 3. Data: 2010-10-13 10:04:48
    Od: "Maciej Muran" <m...@g...com>

    Użytkownik "Jacek Midura" <j...@...krakow.pl> napisał
> [...]
    > byłoby np. gdyby telefon automatycznie potrafił decydować w stylu
    > "jeśli jestem w zasięgu WIFI, to dzwonię przez SIP, jeśli nie to

    Niedawno czytałem recenzję Nokii N8. OIDP w tym aparacie
    wykombinowali, że WiFi ma pierwszeństwo bezwzględne, choćby to WiFi
    działało "na sucho" - bez dostępu do Internetu. Dodatkowo każda
    aplikacja internetowa ma własne ustawienia - nie ma jednego przycisku,
    widgetu, który by włączał np. "teraz tylko przez GSM".

    Automatyka jest dobra jak masz dużą i ciężką bramę do swojej
    rezydencji albo padnie zasilanie i możesz bezprzerwowo pracować z
    baterii. A potem z generatora spalinowego :)

    > 2. jak wygląda kwestia łatania dziur bezpieczeństwa w tych OSach? Są
    > jakieś ręczne lub automatyczne aktualizacje?

    Nokia dla swojego Symbiana daje często aktualizacje. Służą one
    zamulaniu systemu, zabieraniu pamięci na niepotrzebne "Lotus Traveler"
    itp., oraz łataniu dziur poprzez mnożenie zabezpieczeń przed
    użytkownikiem a nie przed złymi chakierami.

> [...]
    > Gmail. Czy rzeczywiście jest ono niezbędne? (zdaje się że lista
    > kontaktów jest tam trzymana i do Marketu jest potrzebne).

    Zakładasz konto na Gmailu, by mieć dostęp do Marketu. Gmaila nie
    używasz, kontakty trzymasz w telefonie lub karcie SIM (tu trzeba
    zadbać o ustawienia synchronizacji, żeby kontakty nie wyjechały na
    zewnątrz), Market działa...
    Są też "custom ROM", które z defaultu mają wycięte aplikacje "by
    Google" i możesz wybrać, czy chcesz je doinstalować.
    A pocztę inną niż Gmail odbierasz w "normalnym" kliencie, który działa
    bez żadnych fochów.

    Aha! Dzięki xda, systemy/aplikacje daje się prawie dowolnie wymieniać
    pomiędzy sprzętami. Ja już co prawda całkiem od tego zgłupiałem ale
    jeśli fabryczny system ci nie przypasuje, to masz możliwość szukania
    innych rozwiązań.

    Bateria? HTC Magic i parę innych sprzętów daje radę te 2 dni ale też
    nie uciekniesz od konieczności częstego ładowania akumulatora - takie
    czasy :)

    Maciek.