  • 11. Data: 2009-04-10 06:40:39
    Temat: Re: Kilka "ekonomicznych" pytań.
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Thu, 09 Apr 2009 23:10:10 +0200
    GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13> wrote:

    > ale jak paliwo jest za darmo ? podstawy ekonomii się kłaniają

    Z czego można uzyskać wodór? Z tych metod które mi się wbiły w pamięć
    to: rozkład termiczny alkanu(chyba), reakcje kwasu z metalem i utlenianie
    metanu. No i elektroliza ale to na pewno nie na skalę przemysłową tylko
    laboratoryjną.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 12. Data: 2009-04-10 07:13:09
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > Ale wiatraki nie sa za darmo.

    nie rozpatrywałem kosztu urządzenia, tylko koszty uzyskania, czyli koszt
    energii włożonej do energii otrzymanej

    Andrzej

  • 13. Data: 2009-04-10 08:05:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 9 Apr, 21:00, "PeJot ( home)" <P...@o...pl> wrote:
    > Reaktor to tylko kocioł, reszta jest tradycyjna, czyli rewelacyjnej
    > sprawności nie będzie. Czyżby już kombinowano w kierunku optymalizacji ?

    A czemu "już" kombinowano? To na co dzień się nie kombinuje? Patrz
    różne pomysły na wysokotemperaturowy reaktor chłodzony gazem. Jak
    narazie problemy materiałowe stawiają całe przedsięwzięcie na pozycji
    do odstrzału w aktualnej sytuacji ekonomicznej świata (direct cycle w
    PBMR właśnie skreślono bo ensa nie ma ochoty na finansowanie
    eksperymentów)- nie bardzo jest z czego zbudować turbinę żeby nie
    potrzebowała chłodzenia łopatek, które kanibalizuje energię. Ale
    wygląda na to że Chińczycy się z chłopakami RPA skumają i jeszcze być
    może kiedyś to ruszy (niektórzy złośliwcy twierdzą że INET jest
    bardziej zaawansowany od PBMR). Pożyjemy zobaczymy...

    Konrad

  • 14. Data: 2009-04-10 08:46:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
    y...
    >1. Co jest tańsze w uzyskaniu: LPG czy wodór w stanie
    >gazowym/ciekłym?

    Mysle ze obecnie podobnie - LPG destylujemy z ropy, wodor robimy z
    metanu.
    Metan jest tani.

    A cene i tak wyznacza rynek :-)

    Skroplic i przechowac wodor to inna zabawka.

    >2. Jaka jest sprawność elektrowni jądrowych? Mam na myśli to, jaki
    >procent
    >energii wydzielonej podczas rozpadu pojedyńczego jądra
    >paliwa(uranu/plutonu/...)
    >stanowi energia która idzie do sieci elektrycznej.

    Ponoc kiepska ... w bezpiecznych reaktorach PWR nie ma
    przegrzewacza pary.

    Czyli nieco gorzej niz weglowo-parowa, pewnie kolo 30%.

    Ale po odjeciu kosztow kopalni chyba i tak lepiej niz wegiel..

    J.

  • 15. Data: 2009-04-10 08:53:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community>
    >Chodzi mi o czystą opłacalność ew. zastąpienia oleju napędowego
    >CNG/LPG/H2.
    >Przeca to wszystko da sie spalić. Tylko wodór jest chyba raczej
    >drogi
    >w uzyskaniu, ale pewności nie mam i dlatego pytam.

    Wodor da sie spalic w ogniwach paliwowych, ponoc ze sporo wyzsza
    sprawnoscia.

    >Najlepsze porównanie byłoby ilości energii z masy/objętości.

    Wodor z masy ma piekna, ale z objetosci nedzna :-)

    Tym niemniej uwzgledniajac wieksza sprawnosc pojazdu elektrycznego
    na ogniwa paliwowe, wodor bylby znosnym paliwem.

    Idealem bylyby ogniwa na weglowodory .. a moze np na cynk czy
    aluminium, szybko wymienialne na stacji ..

    J.

  • 16. Data: 2009-04-10 08:55:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
    y...

    > Znaczy się w porywach do 15%, tak?

    >...a sprawność turbin gazowych jest porównywalna, prawda?

    Nie. Maja znacznie wyzsze temperatury.

    Kombinowana turbina gazowo - parowa [tzn wylot z gazowej podgrzewa
    kociol] ma ok 60%.
    Szukac na stronie Siemensa.

    J.

  • 17. Data: 2009-04-10 09:12:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "GregZorbaEmmanuelYork" <f...@a...cy_ROT13> napisał w
    wiadomości news:grmri0$40d$3@news.dialog.net.pl...

    > nie rozpatrywałem kosztu urządzenia, tylko koszty uzyskania,
    > czyli koszt energii włożonej do energii otrzymanej

    Wiatraki nie sa tez wieczne :-)

    J.

  • 18. Data: 2009-04-10 09:22:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sqeeb" <s...@i...community> napisał w wiadomości
    y...
> [...]
    >pamięć
    >to: rozkład termiczny alkanu(chyba), reakcje kwasu z metalem i

    Z wody. Za pomoca wegla czy weglowodorow.

    > No i elektroliza ale to na pewno nie na skalę przemysłową tylko
    > laboratoryjną.

    I na polprzemyslowa - elektrolizer wielkosci szafy produkuje kilka
    kg dziennie.

  • 19. Data: 2009-04-10 09:25:24
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > Wiatraki nie sa tez wieczne :-)

    teraz widzę w jakim kierunku idziesz, ja poszedłem w kierunku daleko
    idących uproszczeń, bo przecież każdy proces ma swoje koszty, aparatura
    kosztuje, ludzie, czynniki zmienne, stałe, podaż, popyt i te de

    Andrzej

  • 20. Data: 2009-04-10 10:04:42
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Fri, 10 Apr 2009 10:46:22 +0200
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Skroplic i przechowac wodor to inna zabawka.

    Nie było mowy o skraplaniu. Przechowywanie ciekłego wodoru
    to jest spore utrudnienie, a sprężony gaz to raczej nie problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb