    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kamera monitoringu z kartą SIM
    Date: Thu, 20 Jun 2024 11:19:32 -0000 (UTC)

    Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> wrote:

    > No właśnie chodzi mi o polecenie, typu "mam i od dwóch lat nie dotykam i
    > działa."

    No więc mam:

    - kamera Dahua Imou Bullet 2C IPC-F22P-D (ma Ethernet i WiFi, używam po
    eth), o tyle fajna, że udostępnia strumień RTSP

    - minikomputer (Beaglebone Green, tylko dlatego że akurat miałem; równie
    dobrze może być raspberry, też mam takie chodzące non stop i działające)

    - modem ZTE MF833U1 -- jest o tyle fajny, że widać go jako interfejs
    Ethernet, a nie modem, więc on robi od razu za router, ma stronę,
    na której jesteś w stanie chociażby przejrzeć SMSy, itd.

    Dodatkowe sztuczki i kruczki:

    - pamięć (Beaglebone ma eMMC, Raspberry karty SD) zamontowana read-only (z
    doświadczenia: karty pamięci w Raspberry potrafią po paru latach padać,
    gdy się na nie zapisuje, np. logi -- albo po prostu kupuję tandetne
    karty, ale odkąd montuję read-only, nigdy nie miałem tego problemu)

    - odpalony VPN na Beaglebone (OpenVPN), ważne żeby przed odpaleniem VPN-a
    zsynchronizować czas, żeby się nie okazało, że jest np. 1970 r. i
    certyfikaty nie są jeszcze ważne (używam ntpdate)

    - w tle chodzący skrypt, mający wypiąć i podpiąć modem, gdy się rozepnie
    (zdarzyło się to, musiałem jechać, odkąd mam skrypt już nie muszę --
    wystarczy przeładować moduł cdc_ether)

    while [ . ]; do
    sleep 60
    ping -n -c1 -W5 192.168.0.1 > /dev/null 2>&1 && continue
    ifdown ethwan
    sleep 1
    rmmod cdc_ether
    sleep 1
    modprobe cdc_ether
    sleep 1
    ifup ethwan
    done

    ethwan to nazwa nadana przeze mnie interfejsowi modemu przez udev. Te
    sleepy (sleep 1) są pewnie niepotrzebne, ale mając w perspektywie kolejną
    przymusową wizytę wolałem dodać dla pewności.

    Oczywiście regułka iptables, udostępniające kamerze internet (i ogólnie
    sieci lokalnej, bo mam tam też parę innych rzeczy):

    lan=192.168.4.0/24
    /sbin/iptables -t nat -A POSTROUTING -s $lan -j MASQUERADE

    Oraz net.ipv4.ip_forward=1 w /etc/sysctl.conf.

    Kamera ma własną kartę SD, na której zapisuje filmy, gdy jest ruch, i
    można je przeglądać z aplikacji. Oprócz tego do Beaglebone'a mam wpięty
    pendrive i zapisuję na nim zdjęcia co 15 minut (zrzuty z kamery) i
    strumień RTSP (nadpisując najstarsze pliki, pendrive 128 GB, jest miejsce
    na parę dni nagrań non-stop, można potem przejrzeć, jeśli kamera nie
    wykryłaby ruchu albo np. karta w niej padła). Raz w tygodniu ściągam te
    copiętnastominutowe zdjęcia przez Internet (przez VPN-a) do domu.

    Ważne żeby do RTSP dostać się po TCP, bo jest też dostęp po UDP, ale
    czasami Beagle się nie wyrabia i się to tnie (nawet przy zapisie zdjęć).
    Czyli coś typu:

    ffmpeg -rtsp_transport tcp -stimeout 5000000 \
    -i "rtsp://admin:<haslo>@cam1:554/cam/realmonitor?chann
    el=1&subtype=0" \
    -frames:v 1 -q:v 0 "plik.jpg"

    Generalnie rozwiązanie wydumane, poskładane z elementów, ale działa to
    bardzo stabilnie, o ile tylko jest prąd (ostatnio na chwilę nie było i się
    zresetowało, ale samo wróciło do życia). W planach jest tam jakiś mały UPS
    do tego (Beagle potrzebuje 5 V, kamera chyba 9 albo 12), tym bardziej że
    jest też nieużywany panel słoneczny 20 W, który mógłby odciążyć pobór
    prądu z sieci, ale nadal się za to nie zabrałem (a pobór jest i tak na
    tyle niewielki, że kosztowo byłaby to sztuka dla sztuki, bardziej chodzi o
    niezawodność).

    > W Twojej liście jest 100 stron, nawet jak zawężę do 500zł co jest maksem
    > jaki na to chce przeznaczyć.

    Jest szansa, że się zmieścisz.

    --
    Ulicami miasta uciecha w popłochu starsza kobieta, a za nią biegnie
    mężczyzna i bije ją