  • 1. Data: 2012-06-24 20:50:03
    Temat: KTY81
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    miał Ktoś tu jakieś przygody z czujnikiem temperatury KTY81?
    zrobiłem dla swoich potrzeb prosty ukłkad, zasilam KTY przez rezystor 3k z
    napięcia 9V i napięcie na KTY daję na A/C...
    no i jak zapnę zamiast KTY potencjometr i reguluję sobie, to wszystko mi
    śmiga, jak zapnę KTY to nie wyciąga ani najwyższych temperatur, ani
    najniższych... co może być grane?
    jak wsadziłem KTY do zamrażarki to pokazywał +10 stopni,
    jak wsadziłem do wrzątku to +65 do tego jak zamoczyłem czujnik KTY w wodzie
    to mi temperatura zaczeła skakać od +20 do +35... co za cuda?

  • 2. Data: 2012-06-24 21:57:30
    Temat: Re: KTY81
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    > no i jak zapnę zamiast KTY potencjometr i reguluję sobie, to wszystko mi
    > śmiga, jak zapnę KTY to nie wyciąga ani najwyższych temperatur, ani
    > najniższych... co może być grane?

    Stawiam na trzy sprawy:
    1. Oczywistą, czyli zabezpieczenie wyprowadzeń czujnika (i innych kabli)
    przed dostępem wody, która mogłaby zmienić rezystancję wypadkową;
    2. Nieliniowość samego czujnika, co wynika m.in. z faktu, że nie
    zasilasz go źródłem prądowym tylko rezystorem. Masz to skalibrowane?
    3. Ewentualnie - wszelakie błędy w oprogramowaniu. Najlepiej dla
    sprawdzenia: źródło prądowe 1mA i mierzyć napięcie woltomierzem
    (multimetrem).

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 3. Data: 2012-06-25 11:14:53
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik identyfikator: 20040501 napisał:
> [...]
    > jak wsadziłem do wrzątku to +65 do tego jak zamoczyłem czujnik KTY w
    > wodzie to mi temperatura zaczeła skakać od +20 do +35... co za cuda?

    Uwzględniasz jego nieliniowość?
    Obejściem problemu jest DS18B20 ino cena x3

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 4. Data: 2012-06-25 16:20:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > miał Ktoś tu jakieś przygody z czujnikiem temperatury KTY81?
    > zrobiłem dla swoich potrzeb prosty ukłkad, zasilam KTY przez rezystor 3k
    > z napięcia 9V i napięcie na KTY daję na A/C...
    A napięcie mierzone z A/C przeliczasz w jaki sposób na temperaturę?
    uwzględniasz nieliniowość KTY oraz nieliniowość pomiaru ze względu na
    zasilanie nie ze źródła prądowego, tylko przez rezystor?

    Policzyłeś sobie z tabeli z datasheeta + prawa ohma tabelkę "pomiar
    napięcia na adc względem temperatury" ?

    > no i jak zapnę zamiast KTY potencjometr i reguluję sobie, to wszystko mi
    > śmiga, jak zapnę KTY to nie wyciąga ani najwyższych temperatur, ani
    > najniższych... co może być grane?
    Podłączasz potencjometr ustawiony na odpowiednią rezystancję dla danej
    temperatury? czy po prostu potencjometr i sobie kręcisz?

    > jak wsadziłem KTY do zamrażarki to pokazywał +10 stopni,
    Z pomiarem najniższych temperatur jest związany błąd wynikający z
    podgrzewania KTY przez prąd przez niego płynący. Przy -20'C KTY powinien
    mieć około 680ohm, czyli popłynie prąd 9v/(3680ohm)=2,45mA czyli na KTY
    wydzieli się jakieś 4mW mocy. To sporo jak na tak mały element o
    kiepskiej rezystancji termicznej - po prostu go podgrzeje znacznie w
    stosunku do otoczenia. Dlatego powinno się pracować przy źródle
    prądowym, o małym prądzie, i najlepiej jeszcze ten błąd uwzględniać w
    pomiarze (po stronie cyfrowej).

    > jak wsadziłem do wrzątku to +65 do tego jak zamoczyłem czujnik KTY w
    > wodzie to mi temperatura zaczeła skakać od +20 do +35... co za cuda?
    To znaczy żeś coś źle zaizolował wyprowadzenia.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-06-25 17:04:16
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    dzięki za odzew,
    z tą wodą to bardzo ciekawa sprawa, mój kolega kablarz ciągle gadał o tym,
    że kabel napił sie wody, a tu proszę, po włożeniu do przegotowanej wody
    kabelka z czujnikiem, rezystancja spada o jakieś 300 omów, straszenie dużo,
    nie myślałem, że to aż takie ważne...
    chyba wygląda na to, że źle zaproksymowałem charakterystykę, może ma Ktoś tu
    PDFa z wykresem albo wie jak wyznaczyć charakterystykę przenoszenia tego
    KTY81? w pdfach są tylko tabele typu: 100 stopni rezystancja 2800 do 3500
    ;o)))

  • 6. Data: 2012-06-26 11:24:40
    Od: "AC" <a...@p...onet.pl>

    Akurat zajmuę się tym tematem. Czujników KTY81 - xx jest 10 rodzajów
    (wynika to z pdf-u), każdy ma inną (trochę inną) rezystancję.
    A w pdf-ie, którego bez trudu można znaleźć w internecie są temperatury
    podane co 10 stopni (od -55 do 150)

    Użytkownik "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:js7ngr$msg$1@node2.news.atman.pl...

  • 7. Data: 2012-06-26 12:00:05
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > Ktoś tu PDFa z wykresem albo wie jak wyznaczyć charakterystykę
    > przenoszenia tego KTY81? w pdfach są tylko tabele typu: 100 stopni
    Chyba źle szukasz datasheeta albo informacji w nim (czyżby to pierwszy
    raz?)?
    http://www.elenota.pl/datasheet-pdf/131910/Philips/K
    TY81-1
    Od strony 4tej i dalej. Masz tabelę rezystancji dla temperatur co 5'C i
    dla wszystkich wykonań tego czujnika. Jak potrzebujesz dokładniejszą, to
    sobie wrzuć do jakiegoś arkusza kalkulacyjnego i zaproksymuj odcinki
    pomiędzy.
    Narysuj swój obwód pomiarowy, napisz równania z których wyznaczasz
    napięcie (to co mierzysz przez ADC) w funkcji R(kty). Wrzuć sobie to do
    jakiegoś arkusza kalkulacyjnego, będziesz miał charakterystykę
    U(adc)=f(R(kty)), R(kty) przepuść jeszcze przez chakraktystykę z tabelki
    z pdf - i masz U(adc)=f(temperatura). Teraz U(adc) podziel na ilość
    kroków wynikającą z Uref A/C i ilości bitów, i masz wprost tabelkę
    "odczyt z A/C #01fa oznacza 53'C"
    Jak masz dużo flasha a mało czasu cpu, to możesz sobie zrobić raz
    obliczoną tabelkę (odczyt #01fa, więc bierzemy bajt nr #01fa z tabeli,
    który równa się tyle ile 'C ma być) , dla 8bit to tylko 256bajtów, 4x
    więcej dla 10bit.
    Jak brakuje flasha, a masz więcej czasu - to podziel charakterystykę na
    odcinki które są w miarę liniowe (o parametrach temperatura=a*(odczyt z
    A/c)+b, gdzie a i b masz zaszyte w funkcji dla danych przedziałów), i
    zrób funkcję która przelicza wynik z ADC na temperaturę. Ja robiłem dla
    AVR, jego ADC 10bit, charakterystykę podzieliłem na 7 podzakresów
    liniowych, i w zakresie -50'C +150'C błąd wynikajacy z aproksymacji mam
    -5.5% (dla -50, nigdy nie używam tego zakresu) do maks +0.5% przy 90'C,
    a w interesujacym mnie zakresie 40-120'C mam +/-0.5% - i to mi
    wystarcza. Po skalibrowaniu przy +20'C - błąd wynikający z
    niedoskonałości KTY, niedoskonałości pomiaru itd razem z błędem tej
    aproksymacji - nie wychodzi mi ponad 1-2'C względem super wzorcowego
    termometru laboratoryjnego.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2012-06-26 12:55:07
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > Ktoś tu PDFa z wykresem albo wie jak wyznaczyć charakterystykę
    > przenoszenia tego KTY81? w pdfach są tylko tabele typu: 100 stopni

    Poza tym nie wiem czemuś się na to 9V uparł. Jakby coś to mój calc do
    wyznaczania zakresu pomiarowego, Uref, pull-up oraz zasilania :
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ain2GKS
    kstpCdHZTX2JkM1hiOThSaHVfRHRjRFVVeHc#gid=0

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2012-06-26 12:58:40
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-26 12:55, BartekK pisze:

> [...]
    > https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ain2GKS
    kstpCdHZTX2JkM1hiOThSaHVfRHRjRFVVeHc#gid=0
    https://docs.google.com/spreadsheet/pub?key=0Ain2GKS
    kstpCdHZTX2JkM1hiOThSaHVfRHRjRFVVeHc&output=ods
    jakby ktoś chciał w .ods sobie przeliczać własne wartości (albo zmień
    ods na xls w linku, to będzie dla excela starszego)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173