-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
Newsgroups: pl.rec.motocykle
Subject: Re: KTM 300 EXC lub CRF 250/450 na pierwsze enduro ??
Date: Tue, 27 Oct 2009 12:20:17 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 107
Message-ID: <hc6l1h$6rb$1@inews.gazeta.pl>
References: <hc4ndc$mdl$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: vpn-gw.just.com.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1256642418 7019 194.114.146.193 (27 Oct 2009 11:20:18 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 27 Oct 2009 11:20:18 +0000 (UTC)
X-User: defresz
User-Agent: Unison/1.8.1
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.motocykle:612921
[ ukryj nagłówki ]On 2009-10-26 18:48:28 +0100, " Pavel" <a...@N...gazeta.pl> said:
> Witam wszystkich forumowiczów! Jak w temacie - czy KTM 300 EXC lub CRF 250/450
> nadaje się na pierwsze enduro ??
>
> Mam 27 lat (i 115 kg i 191 cm) i trochę oleju w głowie, więc nie będę szalał.
> Znalazłem w ofercie importerów powyższe moto za ok. 19.500-21.500 zł i tej
> ceny nie chciałbym przekraczać (w zasadzie nie mogę przekroczyć; i tak muszę
> wziąć kredyt) - ceny za nówki!.
>
> Czy powyższe sprzęty (KTM 300 EXC lub CRF 250/450) nadają się do spokojnej,
> turystycznej jazdy po bezdrożach (np. po lesie) ?
Było tu już o tym parę razy, ale skoro i tak mało się ostatnio dzieje,
to nie będę odsyłał do Gugla.
Do lajtowego pyrkania po lesie to wystarczy XT660, Trampek i tym
podobne sprzęty. To co sobie wybrałeś w topiku, to hardkorowe enduro do
ścigania - oględnie mówiąc sprzęty wyczynowe, ze wszystkimi wadami i
zaletami takich rozwiązań.
Jesteś ciężki, nic nie napisałeś jak z kondycją oraz wcześniejszymi
motocyklowymi doświadczeniami, a to trochę zmienia.
Tak ogólnie - 450 raczej będzie Tobą zamiatać - to sprzęty naprawdę
brutalnie oddające moc - subiektywnie stwierdzam, że EXC czy TE 450
wkręcają się szybciej i oddają brutalniej moc od takiego GSXRa 750,
którego raczej nikt o zdrowych zmysłach nie poleciłby początkującemu. O
EXC300 wogóle możesz zapomnieć w kontekscie swoich warunków.
Jak już, to raczej 250 4t, acz przy Twojej masie będzie słabo z
momentem, choć na początek, do nauki powinno w zupełności styknąć. Ale
przy zdecydowaniu się na nią, nie nastawiaj się raczej na długi związek
- sezon-dwa i jest spora szansa, że będzie Ci brakowało mocy (momentu)
i zaczniesz rozglądać się za czymś mocniejszym. Tak więc kupowanie
nówki raczej mija się sensem. Zalety 250 - nowe są leciutkie (5-8 kilo
w porównaniu do 450 naprawdę da się odczuć w terenie) oraz nauczy Cię
dobrze zgrywać gaz z biegami - 450 ma taki zapas, że pod tym względem
rozleniwia - jak odkręcisz, to pomruczy, stęknie, zrobi rozpierduchę i
pojedzie (albo np. przewinie przez plecy), w 250 się tak nie da, bo
poprostu zdechnie.
Z klasy wyczynowej możnaby jeszcze się przyjrzeć TE310 i EXC400 - nie
miałem okazji z tymi nowymi, ale mogą to być ciekawe sprzęty środka.
Tylko trochę słabo, jeśli komuś przyjdzie do głowy startować w
zawodach, choć paradoksalnie przy dobrej technice może mieć to plusy.
Druga ciekawa opcja, to dual sporty - nieśmiertelna DRZ-E (nie S), LC4
czy nowe 690, XR650 (w Stanach jeszcz z rok czy 2 temu można było kupić
nówki). Wady to większa masa od wyczynówek (zwłaszcza w KTM-ach),
zaletą jest większa bezobsługowość.
Z własnego doświadczenia z LC4 powiem, że jest to fajny sprzęt, który
naprawdę w terenie wjedzie wszędzie - problem tylko w tym, że z racji
masy nie każdy tego dokona - wymaga ona lepszej techniki oraz świetnej
kondycji, bo te ~140 kg naprawdę pieruńsko męczy w kopnym piachu,
lepkim błocie, czy na bardzo technicznych trasach/torach (krętych,
wyboistych). No i kiepsko lata, co nie znaczy zupełnie, że się nie da.
Rzecz w tym, że na lżejszych sprzętach będzie po prostu znacznie
łatwiej, więc po co się tak męczyć?
DRZ-E to naprawdę fajny sprzęt, którym masz szanse polatać spokojnie ze
2-3 lata, a większość zmienia głównie z racji słabych zawiasów, które
przestają wystarczać, oraz jednak nie aż tak niskiej masy.
I IMHO nie ma co się aż tak napalać na nówkę, lepiej poszukać 2-3 latka
w dobrym stanie.
No i raczej szukaj sprzętów z magicznym guziczkiem - pal sześć te 5
kilo - on naprawdę niesamowicie ułatwia życie, nie tylko początkującym.
Pewnym problemem dla Ciebie będzie też to, że większość enduraków ma
zawiasy strojone na jakieś 75-85 kg - przy cięższych zawodnikach dobrze
jest zmienić sprężyny na twardsze, choć nie sądzę aby przez pierwsze
miesiące miało to aż tak kolosalne znaczenie.
> Zakładam, że będę sobie na początku powoli "pyrkał" po lesie, lekko odkręcając
> manetkę....Bez szaleństw!
Jaaaasssne ;-)
> Ostatnie pytanie, jeśli nawet te maszyny są narwane i dzikie ;) to czy zniosą
> one spokojną jazdę i duże przebiegi, czy raczej to jest zabawa typu:
> "kilkanaście motogodzin i mały remoncik, kilkanaście godzin zabawy i remoncik,
> itd. itd." ?
W wyczynówkach przeglądy co ok. 15 motogodzin, czyli w zależności od
zaangażowania co 2-10 tygodni. Brzmi poważnie, ale to raptem z półtora
litra oleju, sprawdzenie luzów zaworowych i czy jakaś istotna śrubka
się nie odkręciła. Żywotoność jest różnoraka, w serwisówkach od 450
można znaleźć zalecenia, że tłok powinien być wymieniony po ok. 80-120
motogodzinach, w praktyce, przy amatorskim latania i spokojnie daje się
pociągnąć 200-300 mth.
A jeszcze BTW - nie wiem czy Ci zależy, ale tytułowe CRF 2/4-50X (czyli
wersje enduro) w Polsce nie mają homologacji, bo importer z jakichś
przyczyn nie załatwił. Paradoksalnie sprzęty ściągnięte z zagranicy
miewają.
--
Pozdrawiam
Sebastian
Hunda Sewen Ffy <- sie sprzeda
und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco
Następne wpisy z tego wątku
- 27.10.09 12:11 greg
- 27.10.09 12:29 robertbig
- 27.10.09 12:45 Norbi
- 27.10.09 12:49 de Fresz
- 27.10.09 12:58 robertbig
- 27.10.09 13:40 de Fresz
- 27.10.09 14:30 greg
- 27.10.09 15:57 de Fresz
- 27.10.09 16:20 greg
- 27.10.09 16:22 robertbig
- 27.10.09 16:33 de Fresz
- 27.10.09 17:13 robertbig
- 27.10.09 17:24 robertbig
- 28.10.09 08:07 greg
- 28.10.09 09:15 Norbi
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2024-12-14 nie lekceważ termostatu
- 2024-12-14 numer 112
- 2024-12-14 Pendrive, ale dysk
- 2024-12-12 Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- 2024-12-13 termostat do lodowki
- 2024-12-13 Gdańsk => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-13 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-12-13 Poznań => Employer Branding Specialist <=
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-13 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2024-12-13 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-13 Gdańsk => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-13 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-12-13 Białystok => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, A
- 2024-12-13 Wrocław => Application Security Engineer <=