-
1. Data: 2012-07-23 11:22:21
Temat: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: Nix <v...@w...pl>
Witam!
Od niedawna mam autka Kia Sportage wyposażaną w opony Yokohama Geolandar
H/T-S 215/70R15...
to letnie gumy, świeże, bo z 2010 roku, sęk w tym że są już trochę
słabe- ok. 2,5mm bieżnika a znajomy oponiarz oferuje mi pogłębienie
bieżnika o 2 dalsze milimetry...
Nie znam się, dlatego pytam czy w takiej oponie terenowej można
bezpiecznie pogłębić bieżnik o te 2 mm ? Wiem że do cieżarówek niektórzy
"oficjalnie" to robią, a dla terenowych opon to raczej zdania są
podzielone...
Proszę o opinie :) Jeżdżę na razie zupełnie lajtowo, ot na ryby/grzyby itp.
pzdr! Nix
-
2. Data: 2012-07-23 11:28:01
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2012-07-23 11:22, Nix pisze:
> Od niedawna mam autka Kia Sportage wyposażaną w opony Yokohama Geolandar
> H/T-S 215/70R15...
> to letnie gumy, świeże, bo z 2010 roku, sęk w tym że są już trochę
> słabe- ok. 2,5mm bieżnika a znajomy oponiarz oferuje mi pogłębienie
> bieżnika o 2 dalsze milimetry...
> Proszę o opinie :) Jeżdżę na razie zupełnie lajtowo, ot na ryby/grzyby itp.
No sory, ale 2.5 czy 4.5mm bieżnika w oponie TERENOWEJ to to jest
śmieszny bieżnik, prawdziwy terenowy bieżnik to ma 2.5 ale centrymetra...
To tak jakbyś pytał czy ubrać wysokie gumofilce, czy niskie gumiaczki do
garnituru ;) Skoro na razie wystarcza ci taki gładki profil na twoje
grzyby/ryby - to znaczy że do twoich zastosowań w ogóle nie potrzebujesz
opony terenowej. A na prawdziwej terenowej - zapłakałbyś się jeżdżąc po
asfalcie...
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
3. Data: 2012-07-23 11:35:34
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: Nix <v...@w...pl>
W dniu 2012-07-23 11:28, BartekK pisze:
> No sory, ale 2.5 czy 4.5mm bieżnika w oponie TERENOWEJ to to jest
> śmieszny bieżnik, prawdziwy terenowy bieżnik to ma 2.5 ale centrymetra...
> To tak jakbyś pytał czy ubrać wysokie gumofilce, czy niskie gumiaczki do
> garnituru ;) Skoro na razie wystarcza ci taki gładki profil na twoje
> grzyby/ryby - to znaczy że do twoich zastosowań w ogóle nie potrzebujesz
> opony terenowej. A na prawdziwej terenowej - zapłakałbyś się jeżdżąc po
> asfalcie...
>
Tak, oczywiście
Nie rozumiemy się jednak do końca... to opona AT ( All Terrain) która
nowa ma ok. 10mm bieżnika, zbliżona do zwykłych-szosowych tyle że do
terenowego samochodu.
pzdr! Nix
-
4. Data: 2012-07-23 11:48:59
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2012-07-23 11:35, Nix pisze:
> W dniu 2012-07-23 11:28, BartekK pisze:
>
>> No sory, ale 2.5 czy 4.5mm bieżnika w oponie TERENOWEJ to to jest
>> śmieszny bieżnik, prawdziwy terenowy bieżnik to ma 2.5 ale centrymetra...
>> To tak jakbyś pytał czy ubrać wysokie gumofilce, czy niskie gumiaczki do
>> garnituru ;) Skoro na razie wystarcza ci taki gładki profil na twoje
>> grzyby/ryby - to znaczy że do twoich zastosowań w ogóle nie potrzebujesz
>> opony terenowej. A na prawdziwej terenowej - zapłakałbyś się jeżdżąc po
>> asfalcie...
>>
>
> Tak, oczywiście
> Nie rozumiemy się jednak do końca... to opona AT ( All Terrain) która
> nowa ma ok. 10mm bieżnika, zbliżona do zwykłych-szosowych tyle że do
> terenowego samochodu.
No to jeśli z 10mm zostało 2.5mm to opona jest raczej do wyrzucenia. Pod
tym co masz teraz, do drutów - ile może być gumy? 2-3mm? Tam nie ma już
zbyt wiele miejsca do rycia w głąb.
Nacinanie opon stosuje się, ale najpierw się robi aktywację starej i
"nadlewkę" nowej gumy - po prostu opona rośnie na grubość, a potem
odtwarza się na niej bieżnik nacinając to wszystko co zostało nadlane z
gumy. Taki recycling robi się z oponami ciężarowymi, z rolniczymi, z
terenowymi - ale tymi prawidziwymi terenowymi, bo one nie widzą silnych
przeciążeń (bo przyczepność do błota dużo słabsza niż do asfaltu) i
dużych prędkości.
Do normalnego auta i na asfalt (gdzie jednak przyczepność jest bardzo
dobra, więc siły zrywające bieżnik z opony dużo większe) - od nadlewek
odeszło się wiele lat temu, a nawet wtedy gdy były - miały raczej
paskudną renomę. Nadlana guma to nie to samo co jednolita guma w oponie,
lubi się to strzępić/rozpadać, a w dodatku oryginalna guma w oponie to
jakiś tam know-how firmy oponiarskiej o określonych parametrach, a ta
nadlana - to efekt "co pan gumiarz akurat ma w garnku" - mimo że będzie
opona wyglądać tak samo, to przyczepność może mieć dramatycznie inną
(podobnie jak chińskie "odpowiedniki z identycznym bieżnikiem" na
których jeździ się, jakby były z gipsu albo miśków-żelków zrobione)
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
5. Data: 2012-07-23 12:17:38
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: Nix <v...@w...pl>
W dniu 2012-07-23 11:48, BartekK pisze:
>
> No to jeśli z 10mm zostało 2.5mm to opona jest raczej do wyrzucenia. Pod
> tym co masz teraz, do drutów - ile może być gumy? 2-3mm? Tam nie ma już
> zbyt wiele miejsca do rycia w głąb.
>
Zgadza się z grubsza, gumiarz twierdzi że tam jest ze 4mm gumy przed
osnową i że on te 2mm pogłębi no i dojeżdzę do końca sezonu.
Tylko że to ja będę jeździł, nie on i bojąc się o bezpieczeństwo pytam :)
A że cudów z tej opony już nie będzie to wiadomo, chodzi mi tylko czy
można pójść na taki układ czy absolutnie nie.
pzdr! Nix
-
6. Data: 2012-07-23 13:50:32
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
Dnia 23.07.2012 Nix <v...@w...pl> napisał/a:
>> No to jeśli z 10mm zostało 2.5mm to opona jest raczej do wyrzucenia. Pod
>> tym co masz teraz, do drutów - ile może być gumy? 2-3mm? Tam nie ma już
>> zbyt wiele miejsca do rycia w głąb.
>>
>
> Zgadza się z grubsza, gumiarz twierdzi że tam jest ze 4mm gumy przed
> osnową i że on te 2mm pogłębi no i dojeżdzę do końca sezonu.
> Tylko że to ja będę jeździł, nie on i bojąc się o bezpieczeństwo pytam :)
> A że cudów z tej opony już nie będzie to wiadomo, chodzi mi tylko czy
> można pójść na taki układ czy absolutnie nie.
Jeździsz z prędkościami przy których możesz mieć problem jak Ci strzeli
opona?
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
7. Data: 2012-07-23 13:54:34
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: "TM" <t...@p...onet.pl>
Użytkownik "Nix" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
news:juj5at$ek3$1@mx1.internetia.pl...
> Witam!
>
>
> Proszę o opinie :) Jeżdżę na razie zupełnie lajtowo, ot na ryby/grzyby itp.
>
> pzdr! Nix
Kup sobie dacię, lub inne wynalazek indyjsko-chiński, skoro nie stać Cię na nowe
opony. Wolisz sprowokować wypadek w razie rozerwania tak "uszlachetnionej"
opony? Możesz przecież jeszcze w ramach oszczędności nie wymieniać oleju, płynu
hamulcowego, wlewać wodę do układu chłodzenia, itd. Polak potrafi.
-
8. Data: 2012-07-23 16:45:06
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2012-07-23 12:17, Nix pisze:
> W dniu 2012-07-23 11:48, BartekK pisze:
>
>>
>> No to jeśli z 10mm zostało 2.5mm to opona jest raczej do wyrzucenia. Pod
>> tym co masz teraz, do drutów - ile może być gumy? 2-3mm? Tam nie ma już
>> zbyt wiele miejsca do rycia w głąb.
>>
>
> Zgadza się z grubsza, gumiarz twierdzi że tam jest ze 4mm gumy przed
> osnową i że on te 2mm pogłębi no i dojeżdzę do końca sezonu.
> Tylko że to ja będę jeździł, nie on i bojąc się o bezpieczeństwo pytam :)
> A że cudów z tej opony już nie będzie to wiadomo, chodzi mi tylko czy
> można pójść na taki układ czy absolutnie nie.
Tak jak ci kolega odpowiedział - jeśli jesteś pewny że nie będziesz
jeździł z prędkościami, przy których oderwanie się z opony bieżnika
(przy hamowaniu/zakręcie) od drutów - nie spowoduje zagrożenia - to ok.
Wiele osób jeździ "drutowanymi" autami, czyli np z łysymi oponami, z
zużytymi amortyzatorami itp niesprawnościami - bo wiedzą że jeżdzą tym
autem tylko np. do lasu na polowanie, albo tylko po wiosce po szutrowej
drodze dowieźć obiad na pole mężowi - i to rozumiem, i wcale się nie
czepiam - narzędzie (takie jak auto) powinno być dostosowane do
potrzeb/zastosowania, a używający narzędzia (auta) musi być świadomy
ograniczeń i ewentualnego ryzyka...
Ale mam nadzieję że cenisz swoje i innych bezpieczeństwo, i potrafisz
sobie wyobrazić co by się stało, gdyby podczas awaryjnego hamowania z
opony wierzchnia gumowa warstwa z bieżnikiem "zjechała" jak skórka z
pomarańczy, bo warstwa gumy na drutach była zbyt cienka i ją zerwało?
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
9. Data: 2012-07-23 21:20:19
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>
W dniu 23.07.2012 11:35, Nix pisze:
> Nie rozumiemy się jednak do końca... to opona AT ( All Terrain) która
> nowa ma ok. 10mm bieżnika, zbliżona do zwykłych-szosowych tyle że do
> terenowego samochodu.
Nie miałem w łapie, ale ze zdjęcia nie wygląda na oponę AT tylko na
szosową oponę do SUVa. Należy traktować jak zwykłą oponę do zwykłego
samochodu. No chyba, że sobie dętki założysz. :)
S.
-
10. Data: 2012-07-23 21:44:40
Temat: Re: Jeszcze raz o pogłębianiu bieżnika-opona terenowa AT
Od: Nix <v...@w...pl>
W dniu 2012-07-23 13:54, TM pisze:
>> Proszę o opinie :)
> Kup sobie dacię, lub inne wynalazek indyjsko-chiński, skoro nie stać Cię
> na nowe opony. Wolisz sprowokować wypadek w razie rozerwania tak
> "uszlachetnionej" opony?
A czytasz ze zrozumieniem TM ? Prosiłem o opinię, NIC nie kupię i NIC
nie wolę.
pzdr! Nix