  • Data: 2010-08-05 21:23:08
    Temat: Re: Jeden model a rozne rozmiary opon ?
    Od: JAM <j...@y...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Aug 5, 3:06 pm, "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl> wrote:
    > Hej.
    >
    > Jak to jest tak z ciekawosci.
    >
    > Dajmy na to mamy taki samochod Bipper. Na wklejce sa dwa calkowicie rozne
    > rozmiary opon.
    > Albo 175/70R14 albo 185/65R15, no zamienniki to tak srednio to wychodzi.
    >
    > Czy w takim samochodzie programuje sie zegary czy poprostu jest taki
    > margines przyjety ?
    >
    > PZDr
    > Adam

    Opony sa dobrane tak aby ich promien dynamiczny niewiele sie roznil.
    Kiedys w czasach mechanicznej linki napedu predkosciomierzy dobieralo
    sie przelozenia na najwieksza opone a reszta po prostu miala blad.
    Homologacja wymaga aby blad nie przekroczyl 4% predkosci rzeczewistej
    i byl zawsze na plus czyliu pokazywal wiecedj niz samochod naprwade
    jedzie. W dzisiejszych skomputeryzowanych samochodach w fabryce
    komputer samochodu jest programowany na biezaco dokladnie do tej
    opony, ktora dany zestaw opcji zawiera i ktor na ten akurat model sa
    montowane. Jezeli potem chcesz sobie wymienic u dilera opony na inne
    to diler powinien przeprogramowac komputer. Czy rzeczewiscie kazdy
    diler to robi to nie wiem. Podejrzewam, ze warsztaty poza siecia
    dilerow w wiekszosci przypadkow raczej tego nawet nie moga zrobic bo
    nie dysponuja komputerem potrafiacym przeprogramowac komputer
    samochodowy kazdego mozliwego producenta.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/