    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 2 Feb 2013 14:11:20 -0800 (PST)
    <kehdr8$piv$1@somewhere.invalid>
    Subject: Re: Jakie typowanie jest najlepsze i dlaczego statyczne?
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu piątek, 1 lutego 2013 22:59:00 UTC+1 użytkownik Andrzej Jarzabek napisał:

    > Ja z kolei nie bardzo widzę ww praktyce sytuację, kiedy oragnizacja, w
    > której pisze się w np. C++ i w której wszyscy znają C++

    Ja też nie bardzo widzę, bo nigdy nie widziałem takiego zespołu ani takiej
    organizacji (pomijam firmy typu "Java Systems Sp. z o.o."). Zwykle jest w zespole
    kilka równoległych kierunków tematycznych, może też kilka równoczesnych projektów w
    różnych fazach. Zwykle też ludzie dzielą się na tych z wiekszym stażem (często jest
    to staż z zewnątrz, bo w naszej branży jest spora rotacja) i na tych z mniejszym (oni
    *i tak* wymagają szkolenia), co też wprowadza różne możliwości rozwoju takich
    zespołów.
    W firmie, w której teraz pracuję, letko naliczyłem właśnie na palcach 10
    *równocześnie* używanych języków programowania. A naciągając fakty będzie 12.
    W takim zespole można już porozmawiać o porównaniach, refleksji nt. walorów różnych
    rozwiązań, optymalizacji dalszego kierunku, itd. Nie widzę problemu.

    > nagle po
    > wielokryteriowej analizie dochodzi do wniosku, że następny system klassy
    > safety-critical będzie tworzony w, powiedzmy, Adzie.

    Jeżeli była jakaś analiza i to jeszcze wielokryteriowa, to na pewno nie "nagle".
    Obstawiam raczej długotrwały proces refleksji i poszukiwania właściwych torów.

    To jest coś jak z wprowadzaniem nowej metodologii prowadzenia projektu. Cała nasza
    dotychczasowa dyskusja jest w mocy po zamianie słowa "język" na "metoda prowadzenia
    projektu". I tak np. wyobraź sobie, że są zespoły, które po jakiejś analizie i
    refleksji decydują się na wprowadzenia agile, scrum, czy co tam jeszcze, chociaż
    wcześniej nikt tego nie znał. A jednak robią to, z zapałem przewalając całą firmę do
    góry nogami (czasem dosłownie). I uwaga, bywa nawet, że robią w ten sposób postęp.
    Dlaczego taki zespół nie miałby zdecydować się na sięgnięcie po inny język? Nie widzę
    żadnego powodu.

    > To, że nie będą kończyć ci sami ma mniejszą wagę, niż sądzisz. Przecież
    > nigdy nie będzie takiej sytuacji, że wymienią na raz cały zespół, a
    > tymczasem jeśli zaczniesz od tego, że robisz w technologii X, to
    > będziesz dokooptowywać głównie ludzi, którzy znają technologię X, lub
    > np. poznają ją stopniowo pracując w twojej organizacji na innych
    > stanowiskach.

    Tak. Ciągłość techniczna to bardzo ważny argument. Dlatego możliwość łączenia języków
    jest tu istotna - np. to, że Scala potrafi wykorzystać istniejące klasy w Javie. Itp.
    To pozwala robić zmiany jednocześnie zachowując ciągłość.

    > Metoda "wszystko robimy w C++ więc to też zrobimy w C++" przynajmniej
    > jest dużo mniej pracochłonna.

    Ale jak już pisałem nie widziałem takiego zespołu.
    Oczywiście nie twierdzę, że takich nie ma.

    > Nie aż takiej, żeby dowolną nową umiejętność opanować w kwadrans.

    Proces optymalizacji procesu technologicznego jest z założenia długotrwały. Agile też
    nie da się wprowadzić w kwadrans a jednak są zespoły, które się na to decydują. I
    bywa nawet, że robią w ten sposób postęp.

    Nie widzę problemu.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com