  • 1. Data: 2011-05-21 23:39:28
    Temat: Jakie powinno być natężenie prądu w POTS?
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    Witam,

    ostatnio chciałem spiąć ze sobą dwa modemy bez centralki i komendami AT
    wymusić na nich, żeby zaczęły ze sobą gadać (np. komenda ATA powoduje,
    że modem podnosi słuchawkę i gra tą swoją melodyjkę).

    Połączyłem je na początek kablem dwużyłowym, ale się nie słyszały, więc
    podałem na ten kabel 12V z zasilacza stabilizowanego bez ograniczenia
    prądowego. Jeden z modemów zaczął syczeć, a jego sterownik wyświetlił
    komunikat, że natężenie prądu w pętli abonenckiej jest za duże. Wiem, że
    w centrali jest opornik pomiędzy CB a linią, ale CB ma z 60V. Jakie
    powinno być natężenie albo ile omów opornika powinienem wstawić,
    zasilając takie połączenie z 12V?

    Na wszelki wypadek rysuję schemat, jakby ktoś nie załapał:

    + 6V ---,

    A ---------------+----------------------- A
    modem 1 modem 2
    B ---------------+------------------------B

    - 6V ---'

  • 2. Data: 2011-05-22 11:18:05
    Temat: Re: Jakie powinno być natężenie prądu w POTS?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 01:39:28 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:
> [...]
    >że modem podnosi słuchawkę i gra tą swoją melodyjkę).
    >Połączyłem je na początek kablem dwużyłowym, ale się nie słyszały, więc

    Niektore modemy nie wymagaja zasilania z linii. Wrecz bym powiedzial
    ze zaden ze starszych nie wymaga, natomiast w nowszych chyba im sie
    znudzilo transformatory nawijac :-)

> [...]
    >w centrali jest opornik pomiędzy CB a linią, ale CB ma z 60V. Jakie
    >powinno być natężenie albo ile omów opornika powinienem wstawić,

    po "podniesieniu sluchawki" napiecie spada do kilkunastu V wlasnie.

    >Na wszelki wypadek rysuję schemat, jakby ktoś nie załapał:
    >
    > + 6V ---,
    > |
    > A ---------------+----------------------- A
    >modem 1 modem 2
    > B ---------------+------------------------B
    > |
    > - 6V ---'

    Jak tak zrobisz to sobie tlumisz sygnal. Co z tego modem piszczy i
    stara sie zmienic napiecie w linii, skoro stabilizowany zasilacz temu
    przeciwdziala ? Daj opornik 600 ohm w szereg z zasilaczem - to taka
    "standardowa" opornosc w telefonii. Byc moze trzeba bedzie napiecie
    podniesc.
    Albo wlacz ten zasilacz nie "rownolegle", tylko "szeregowo".
    Kiedys tak robilem, ale wtedy jeden modem byl uczciwy, a nie z hybryda
    symulujaca.

    J.

  • 3. Data: 2011-05-22 12:51:30
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> napisał w
    wiadomości news:ir9ifh$bv$1@news.onet.pl...
> [...]
    > ograniczenia prądowego. Jeden z modemów zaczął syczeć, a jego
    > sterownik wyświetlił komunikat, że natężenie prądu w pętli abonenckiej

    Prosta droga do zjarania modemu.

    > w centrali jest opornik pomiędzy CB a linią, ale CB ma z 60V. Jakie

    Oporność linii i elementów wyposażenia, nie sam opornik jako taki.

    > powinno być natężenie albo ile omów opornika powinienem wstawić,
    > zasilając takie połączenie z 12V?

    Natężenie powinno być 10-20 mA, a max. 50 mA, nie należy przekraczać.

    > Na wszelki wypadek rysuję schemat, jakby ktoś nie załapał:
    >

    > + 6V ---,
    > |
    > A ---------------+----------------------- A
    > modem 1 modem 2
    > B ---------------+------------------------B
    > |
    > - 6V ---'

    http://sp5sjt.webpark.pl/lb2.png

    Objaśnienie do schematu (paintem rysowane, więc brak spiralek, etc.):
    Dławik - idealna cewka (a dławik nią jest) nie ma oporności
    rzeczywistej. W praktyce ma trochę omów i bywa, że ta oporność wystarczy
    do spełnienia warunku ograniczenia prądu (patrz schemat pod linkiem).
    Jeśli dławik ma za mało oporności rzeczywistej, to wtedy trzeba dać
    zwykły opornik, jego moc wyliczyć z prawa Ohma, nie bocznikować
    kondensatorem (można to zrobić ze źródłem zasilania, ale nie trzeba
    sobie komplikować, patrz uwaga na schemacie).
    Zasilacz dać taki, aby w najgorszym razie popłynął prąd nie większy, niż
    50 mA, ze względu na układy w modemie, które niekoniecznie muszą to
    wytrzymać (nie zawsze przekaźnik to trzyma, a malutki tranzystor
    kluczujący). Optimum jest 10-20 mA, nie należy schodzić poniżej - nie ma
    pewności, że całość zagra przy zbyt małym prądzie. Prąd zasilania
    wystarczy pomierzyć przy zasilaczu - pamiętajmy, że prąd pobierany przez
    układ będzie sumą prądów pobieranych przez modemy, ustawienie tu 40-50
    mA wydaje się akurat (jeśli biorą jednakowo, to będzie po 20-25 mA, a
    tyle to każdy modem powinien spokojnie wytrzymać).
    Jeśli się zdarzy, że pobór prądu przez każdy z modemów różni się
    znacznie, wtedy trzeba wstawić po oporniku w "linię" każdego z nich i
    tym razem pobocznikować te oporniki kondensatorem - najlepiej IMHO 1uF
    każdy, pilnować, aby nie przekroczyć napięcia znamionowego - niektóre
    kondensatory lubią się wtedy szybko przebijać.

    Tyle powinno wystarczyć, tak zestawiony układ powinien zagrać, jak
    oczekujemy.
    Nie mogłem teraz lepiej narysować, ale jak będzie trzeba, to jakoś to
    zrobię.

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 4. Data: 2011-05-22 13:04:21
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    Dzięki koledzy, w ogóle nie pomyślałem o tym, że zasilacz stabilizowany
    działa jak zwarcie dla wyższych częstotliwości. Ten dławik to jest
    znakomity pomysł.

  • 5. Data: 2011-05-22 16:28:33
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 22 May 2011 15:04:21 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:
    >Dzięki koledzy, w ogóle nie pomyślałem o tym, że zasilacz stabilizowany
    >działa jak zwarcie dla wyższych częstotliwości. Ten dławik to jest
    >znakomity pomysł.

    Teoretycznie - bo praktcznie to tak jak Araneus pisal - dobrze by bylo
    zeby mial przyzwoicie duza opornosc.
    POTS chyba nigdy nie byl jakos szczegolnie ustandaryzowany, i w
    nietypowych sytuacjach moga sie dzis jaja robic.

    J.

  • 6. Data: 2011-05-22 20:12:50
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

> [...]
    > na nich, żeby zaczęły ze sobą gadać (np. komenda ATA powoduje, że modem podnosi
    Musisz wyłączyć sprawdzanie linii, wieki temu robiłem to na liniach
    dzierżawionych (modem za 100 zł zamiast za 1000 zł ;-) )
    jeden robił ATA drugi ATD, w końcu się zgrało ;-) Ponieważ już od zeszłego wieku
    nie mam pod ręką takiej linii niestety nie podam co do za komenda.

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    =-=-=-=-+

  • 7. Data: 2011-05-22 20:52:51
    Temat: Re: Jakie powinno być natężenie pršdu w POTS?
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-05-22 18:28, J.F. pisze:

    > Teoretycznie - bo praktcznie to tak jak Araneus pisal - dobrze by bylo
    > zeby mial przyzwoicie duza opornosc.

    To już nie problem, dam w szereg jeszcze zwykły rezystor.

    Rzecz w tym, że nie napisałem o tym wcześniej, ale z podłączonym
    zasilaczem ton melodyjki był inny (niższy) i ja nie wiedziałem dlaczego.
    Teraz jest dla mnie jasne, co robi zasilacz w takim obwodzie.

    Tak więc jeszcze raz dzięki za wszelką pomoc.

  • 8. Data: 2011-05-23 09:05:58
    Od: marsel <marcin@pl>

    W dniu 22.05.2011 01:39, Tomasz Wójtowicz pisze:
> [...]
    > zasilając takie połączenie z 12V?
    >
    > Na wszelki wypadek rysuję schemat, jakby ktoś nie załapał:

    A to nie jest tak, że jeden musi nadawać nośną a drugi odbierać?
    Na liniach dzierżawionych nie ma zasilania i modemy "gadają".

  • 9. Data: 2011-05-23 10:45:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marsel" <marcin@pl> napisał w
    > A to nie jest tak, że jeden musi nadawać nośną a drugi odbierać?

    To jest drugi problem. Trzeba ATD i ATA zgrac odpowiednio :-)

    > Na liniach dzierżawionych nie ma zasilania i modemy "gadają".

    Ale zauwaz ze wiekszosc "zwyklych" modemow ma dopisek "nie nadaja
    sie na linie dzierzawione".
    Bo modemy na LD kosztowaly znacznie drozej ;-)

    Tak jak pisalem - dawniej nie bylo problemow z praca bez zasilania.
    Aczkolwiek faks panasonica juz wymagal.
    Potem chyba transformator okazal sie zbyt drogi, bo zmienili uklady
    liniowe, i dodali elektroniczne obejscie dla skladowej stalej. I
    jak widac bez zasilania nie dziala.

    J.

  • 10. Data: 2011-05-23 10:55:37
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    W dniu 2011-05-23 12:45, J.F. pisze:
> [...]
    > dzierzawione".
    > Bo modemy na LD kosztowaly znacznie drozej ;-)
    Zgadza się jedna komenda i .... już nadawały się. Komenda ze standardowego
    zakresu AT Hayes'a (teraz nie pomnę jej).