  • 1. Data: 2011-05-16 12:10:56
    Temat: (OT) burza magnetyczna
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    Właśnie z godzinkę temu zgasło światło.
    Załączyli po chwili ale dwie fazy miały po 80V (trzecia 230V).
    Zwykle taka sytuacja jest przy zerwaniu jednego z przewodów fazowych linii
    średniego napiecia.
    A tu proszę - bezpiecznik w rozdzielni.
    A czemu ?
    http://www.n3kl.org/sun/noaa.html
    Lewy dolny wykres i nagły skok wartości pola magnetycznego.
    Znana sprawa. Normalnie pole magnetyczne ziemi jest stałe.
    Silny strumień wysokoenergetycznych cząstek ze słońca powoduje fluktualce
    (zmiany) wartości ziemskiego pola i nagle zaczyna ono indukować prądy w
    każdej długiej linii, rurociągu itp.
    Różne bywają amplitudy i częstotliwość (czasem pojedyńcze Hz) i właśnie te
    niskie częstotliwości szkodzą sieciom energetycznym.
    Taki prąd (prawie stały) wolnozmienny napotyka transformator i jego
    uzwojenie przedstawia dla niego w zaaszdie tylko rezystancje a nie
    impedancję.
    Albo uwali bezpiecznk albo nasyca rdzeń (wobec czego indukowane napiecie z
    uzwojenia pierwotnego daje mniejsze i zniekształcone napięcie we wtórnym co
    powoduje fałszywe alarmy i zadziałania autoregulacji w spoósb chaotyczny).
    Tak czy siak szybo zrobili z tym porządek.
    Jako, że padły dwie niezależne linie i to przy ładnej pogodzie więc stawiam
    na burzę magnetyczną.
    Szybko naprawili.
    Przełączyli zasilanie na "z drugiej strony" a potem pojechał samocho do
    Ładzna i wymienił co trzeba.
    Ciekawe kiedy następny raz...
    A żeby nie było całkiem OT to ciekawi mnie jak na to reagują długie linie
    napowietrzne telefoniczne.
    Jak na końcu jest aparat to małe piwo. Najgorzej jak jest modem od ADSL.
    Padnie albo on albo zasilacz w pececie (różnica pomiedzy potencjałem takiej
    pary miedzianej a ziemią).
    Ciekawe czy przy silnych zmianach i amplitudach (jak te co powodowały pożary
    stacji telegraficznych w USA w XIX wieku), padają bezpieczniki na PG.
    vari

  • 2. Data: 2011-05-16 12:46:54
    Temat: Re: (OT) burza magnetyczna
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    BTW.
    Przy 80V rms działały bez problemu następujace urządzenia.
    Sony Bravia KDL-52W4210 (52 calowy TV LCD)
    Philips HD PVR - odbiornik Cyfry+
    "Żarówki oszczędne" czyli świetlówki kompaktowe Philips.
    Wzmacniacz budynkowy jakiejś polskiej firmy (z garażu) pędzący całą
    instalację naziemnej TV (i analog i DVB-T ładnie działały), mimo że LED
    "power" na wzmacniaczu świecił anemicznie.
    Nie działały:
    Lodówka jedej z polskich firm (i nie miała prawa) - nawet trzeszczał termik
    ale wyzwolił i czekała sobie na porót właściwego napiecia.
    Kuchenka mikrofalowa japońskiej firmy - po calkowitym zaniku zasilania
    mrugała wyświetlaczem 88:88 i nawet logika działała, dawała ustawić czas
    grzania po czym po wcisnieciu START, pzekaźnik dwa razy brzdęknął i znów
    88:88.
    Zegar i logika kuchenki gazowo-elektrycznej wogóle nic nie wyświetlała.
    UPS do peceta mrugał zieloną diodą przy zapalonej żółtej ale prad szedł z
    sieci, tylko podnoszony do 230V.
    Przekaźnik był w pozycji - ładowanie akumulatora, więc mimo że przetfornica
    pracowała (brzęczenie rdzenia) to zasilana była z sieci.
    Więcej nie mogłem sprawdzić bo wyłączyli wogóle.
    vari

  • 3. Data: 2011-05-16 12:48:58
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > mimo że przetfornica (...)
    to jednak działała... a powinna jedynie przetwornica z homologacją Profesora
    Miodka :-)
    vari

  • 4. Data: 2011-05-16 12:51:50
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "vari" <v...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Ciekawe czy przy silnych zmianach i amplitudach (jak te co powodowały
    > pożary stacji telegraficznych w USA w XIX wieku), padają bezpieczniki
    > na PG.

    Pewnie polecą... gdy bawiłem się lekko znudzony jednym z numerów
    służbowych, pykając mu w linię baterię licznikową, to po prostu
    wydupczyły bezpieczniki na PG (oba) i był finał zabawy. Zadzwoniłem na
    centralę, wstawili nowe bezpieczniki i to wszystko, nawet się nie
    pytali. Pewnikiem więc czeka techników/monterów masowa wymiana
    bezpieczników i oby nie więcej, raczej nie IMVHO. Hehe, ciekawe, że to
    na tamtej centrali na PG poleciały bezpieczniki, a nie na PG w mojej
    pracy... Nie musiałem dzwonić na swoją PG.

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 5. Data: 2011-05-16 15:59:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "vari" <v...@t...pl> napisał w wiadomości
    > Właśnie z godzinkę temu zgasło światło.

    A komus jeszcze zgaslo ?

> [...]
    > Różne bywają amplitudy i częstotliwość (czasem pojedyńcze Hz) i
    > właśnie te niskie częstotliwości szkodzą sieciom energetycznym.

    Taa, od lat prosze o wyjasnienie fenomenu.
    Bo ile tam widzimy ? 100nT/12h.
    No dobra, jest pik .. 30nT/1 min ? czy 30nT /s

    Nawet to ostatnie generuje w oczku 10m*20km .... 6 mV.

    A moze jednak nalezy brac 1m*20km ? [odleglosc miedzyprzewodowa] ?

    > Taki prąd (prawie stały) wolnozmienny napotyka transformator i
    > jego uzwojenie przedstawia dla niego w zaaszdie tylko rezystancje
    > a nie impedancję.
    > Albo uwali bezpiecznk albo nasyca rdzeń

    a wez jeszcze pod uwage rezystancje 20km kabli.
    Wtedy nawet oczko 20x20km, w ktorym sie indukuje 12V, nie wydaje
    sie zagrozone.

    J.

  • 6. Data: 2011-05-16 21:09:42
    Od: "dremka" <d...@z...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisal:

    > Taa, od lat prosze o wyjasnienie fenomenu.

    No wlasnie. Tutaj http://www.swpc.noaa.gov/ jest strona zrodlowa razem ze
    skala aktywnosci i jej konsekwencjami (http://tnij.org/luxz). Jakis czas
    temu bylo pare razy "G1" i "G2" bodaj, o konsekwencjach w PL cisza...

    --
    dremka

  • 7. Data: 2011-05-17 06:52:10
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > A komus jeszcze zgaslo ?

    Według pani z ZE: Ładzin, Kodrąb, Kodrąbek, Żółwino, Kołczewo, Domysłów.
    Przynamniej ZTCW to są dwie linie: 156 i 207.

> [...]
    >
    > a wez jeszcze pod uwage rezystancje 20km kabli.
    > Wtedy nawet oczko 20x20km, w ktorym sie indukuje 12V, nie wydaje sie

    Mimo wszystko, życie uczy, że teoria iskrzy (par excelance) na styku z
    praktyką.
    Teoretycznie to sam spotkalem sytuację w układzie elektronicznym, że nie
    powinien działać a działał.
    Przynajmniej wg. książek nie powinien.
    Niestety bywa tak, że jakiś niuans umyka szkiełku mędrca...
    vari
    ps. Oczywiście nie przesądzam, że to było powodem awarii.
    Lecz chyba kazdy z nas spotykał się z awarią "bez powodu".
    Np na mojej linii TP (100% pod ziemią) upaliły się bezpieczniki na PG.
    Mimo, ze nic nie gmerałem przy jej zakończeniu i raczej żaden monterek nie
    podłączał pod nią... próbnika izolacji...
    A się spaliły.
    Czemu ?
    Nie wiem.
    Ale powód musiał być bo każden skutek ma swoją przyczynę.

  • 8. Data: 2011-05-17 06:57:00
    Od: "vari" <v...@t...pl>

    > No wlasnie. Tutaj http://www.swpc.noaa.gov/ jest strona zrodlowa razem ze
    > skala aktywnosci i jej konsekwencjami (http://tnij.org/luxz). Jakis czas
    > temu bylo pare razy "G1" i "G2" bodaj, o konsekwencjach w PL cisza...

    Nie sugeruj się rejonem Ameryki w sytuacji wyrzutów masy koronalnej ze
    słońca.
    Poza tym przynajmniej podana przeze mnie strona uwzględnia alerty z mocnym
    opóźnieniem.
    Wczoraj wogole nie było G... a mimo to amplituda zmiany była znaczna.
    Czasem wydają G ileś mimo ze po prostu sama wartość dobowa dodaje się do
    wpływu słońca i kończy im się skala na wykresie.
    Cóż z tego skoro jest to w miarę stałe pole, tyle że silniejsze niż
    normalnie.
    Naukowo to człowiek pochodzi od małpy a ziemia jest płaska (upgrade nie
    ostatni: ziemia jest jednak okrągła ale słońce krąży wokół niej - Kopernik
    wszak była kobietą i nie należy jej słuchać, skoro grono "powazanych
    naukowców" mówi inaczej).
    vari

    ps. Ja nie pochodzę od małpy skoro pochodzę od "bydła"
    B jak Bartoszewski (aka Profesor).

  • 9. Data: 2011-05-17 10:32:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Według pani z ZE: Ładzin, Kodrąb, Kodrąbek, Żółwino, Kołczewo,
    > Domysłów.
    > Przynamniej ZTCW to są dwie linie: 156 i 207.

    No to drobiazg, dwie linie, sloneczko by tak precyzyjnie chyba nie
    trafilo.

> [...]
    > że nie powinien działać a działał.
    > Przynajmniej wg. książek nie powinien.
    > Niestety bywa tak, że jakiś niuans umyka szkiełku mędrca...

    Bywa, ale tu jest na oko pare rzedow roznicy.

    Ale czasem burze chodza po terenie :-)

    J.