  • 1. Data: 2010-12-13 12:23:50
    Temat: Jakie moga byc wady ogumienia innego na obu osiach
    Od: Jan <k...@p...com>

    Szanowni znawcy,

    Chodzi mi o to, że opony na przedniej osi zużywają się
    szybciej. Wtedy możemy kupić opony na tę oś oddzielnie.
    Jeśli trafi się okazja kupna opon lepszych niż te
    na drugiej osi, będziemy mieć dwie różne pary. Jakie
    mogą być wady takiego zróżnicowania? Jeśli nie ma, to
    zaraz kupię parę na oś przednią, już sobie upatrzyłem.

    Jan

  • 2. Data: 2010-12-13 12:51:52
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-12-13 12:23, Jan pisze:
> [...]
    > mogą być wady takiego zróżnicowania? Jeśli nie ma, to
    > zaraz kupię parę na oś przednią, już sobie upatrzyłem.
    Zazwyczaj jest tak, że dla równomiernego zużywania opon na obu osiach,
    po prostu okresowo zamienia się przód z tyłem. Co do hamowania przodu i
    tyłu, to i tak zawsze mocniej hamuje przód, udział tyłu jest znacznie
    mniejszy, więc różnice w bieżniku na obu osiach nie mają większego
    znaczenia. Oczywiście, jeśli na osi tylnej zostawisz jakiś totalnie
    zużyty szajs, a na przód dasz nówki, to możesz doświadczyć sytuacji, w
    której tył zacznie Cię wyprzedzać w jakimś zakręcie :-)

    Maciek

  • 3. Data: 2010-12-13 13:00:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jan" <k...@p...com> napisał w
> [...]
    > mogą być wady takiego zróżnicowania? Jeśli nie ma, to
    > zaraz kupię parę na oś przednią, już sobie upatrzyłem.

    Kupuj kupuj.
    Ryzyko dla zwyklego kierowcy jest jedynie przy jakiejs drastycznej
    roznicy - np przod dobre zimowki, a tyl zuzyte letnie.
    No i przod na sniegu pieknie skreci, a tyl nie.

    J.

  • 4. Data: 2010-12-13 22:18:17
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-12-13 12:23, Jan pisze:
    > Szanowni znawcy,
    >
    > Chodzi mi o to, że opony na przedniej osi zużywają się
    > szybciej. Wtedy możemy kupić opony na tę oś oddzielnie.

    Dlatego opony należy zamieniać przednie z tylnymi nim wystąpi istotna
    różnica w ich zużyciu.
    Jeżeli ktoś nie robi jakiś dużych przebiegów i nie zużywa opon bardzo
    szybko, to spokojnie wystarczy to robić przy okazji wymian zimowych i
    letnich opon.

    Jeżeli ktoś nie zmienia sezonowo, robi duże przebiegi albo szybko zużywa
    opony to i tak należy co jakiś czas koła wyważyć i przy tej okazji warto
    zamienić.

    > Jeśli trafi się okazja kupna opon lepszych niż te
    > na drugiej osi, będziemy mieć dwie różne pary. Jakie
    > mogą być wady takiego zróżnicowania? Jeśli nie ma, to
    > zaraz kupię parę na oś przednią, już sobie upatrzyłem.

    Gorsza przyczepność tyłu to większa tendencja do wpadania tyłu w poślizg.

    Ale przy niewielkich różnicach nie będzie tragedii. Problemy mogą być
    dopiero jak różnice przyczepności są duże, a kierowca o tym zapomni i
    się zbytnio rozpędzi.

    Warto też pamiętać że opona bardziej zużyta lepiej trzyma na suchym
    asfalcie, a opona nowa na mokrym i na śniegu. Więc też nie jest to
    oczywiste że nowe lepsze, bo jednak najszybciej się jeździ po suchym i
    to na suchym najtrudniej opanować uciekający tył.

    Ale generalnie to tak długo jak różnice nie są bardzo duże, to możesz
    kupić dwie opony.

  • 5. Data: 2010-12-14 08:40:55
    Od: Rychu <r...@a...pl>

    W dniu 2010-12-13 13:00, J.F. pisze:
    > Kupuj kupuj.
    > Ryzyko dla zwyklego kierowcy jest jedynie przy jakiejs drastycznej
    > roznicy - np przod dobre zimowki, a tyl zuzyte letnie.
    > No i przod na sniegu pieknie skreci, a tyl nie.

    No właśnie :)
    "Kupiłem" ostatnio na allegro dwie zimówki. Miałem cztery, ale
    jedna mi się przecięła, a druga poszła na zapas. Jadę do serwisu,
    żeby mi zamienili dwie moje i dwie nowe, a oni mówią, że nie mają
    i 3 tygodnie trzeba czekać. :) Jak chciałem, żeby zamienili tylko
    dwie, to stwierdzili, że mogą dopiero w sobotę (był poniedziałek).

    Pojechałem do wulkanizacji przy markecie i zmienili. Z przodu
    Barum Polaris z tyłu Sava Effecta. No i raz udało mi się obrócić
    przy wyjeździe z Żytniej w Okopową... ale była wtedy śnieżyca,
    jakaś 22:30 i w sumie starałem się sprawdzić ile trzeba zrobić,
    żeby się nie udało normalnie przejechać... no i trzeba dużo.

    Ogólnie trzeba ostrożniej jeździć... jak to w zimie :)

    Rychu
    W-wa | Panda VAN'05
    oznakowana KR637** :)

  • 6. Data: 2010-12-14 08:44:15
    Od: Jan <k...@p...com>

    W dniu 12/13/10 13:00, J.F. pisze:

    > Kupuj kupuj.
    > Ryzyko dla zwyklego kierowcy jest jedynie przy jakiejs drastycznej
    > roznicy - np przod dobre zimowki, a tyl zuzyte letnie.
    > No i przod na sniegu pieknie skreci, a tyl nie.

    No to kupuję. Te z tylnej osi zostawię jeszcze
    na tę zimę. To taka mniej znana marka, marangoni.
    Nie były nigdy zbyt przyczepne, a dołożono mi je
    przy kupnie nowego samochodu. Potem przełożę
    przednie do tyłu, a na przód wezmę jakieś nowszy
    model z dobrą opinią. Modele zmieniają się co roku.
    Nawet u tego samego producenta. Tak czy inaczej,
    porady i opinie z Internetu warto czytać.

    Dziękuję!

    Jan