  • 71. Data: 2011-09-09 12:00:06
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Latet" j4cj64$bjk$...@i...gazeta.pl

    > O równomierne zużewanie się komórek pamięci to niech się martwi sam chipset dysku
    SSD.

    Więc dlaczego nie umieścisz SWAPa na RAMdysku? ;)
    (skoro SWAP jest konieczny a czytanie z niego zabiera tak wiele czasu)

    > Mi - po nic. Niestety - system tak działa, że jest on konieczny.

    > A może to rozwinąć?

    Mogę, ale w jakim celu? :) To było rozwijane wiele
    razy, także na tych grupach, także przeze mnie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 72. Data: 2011-09-09 12:07:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "qwerty" j4ck0k$duk$...@i...gazeta.pl

    > Na XP przy 1 GiB ramu wyłączałem swap i nigdy nie pojawił się błąd. Na Siódemce nie
    sprawdzałem.

    U mnie sam system W7Starter bierze 10 razy więcej RAMki niż WXP. :)
    (W7S około 600 MB, WXP około 60 MB) Ale dysku bierze jeszcze więcej. ;)

    Dla DOSa starczało 640 KiB, dla W95 128 MB było długo marzeniem,
    zaś 1 GiB dla WXP z obróbką grafiki to mało. W7 i dzisiejsze
    potrzeby to chyba minimum 8 GiB, ale jeśli ktoś chce kupić
    dziś komputer, z którego chce korzystać także za 3 lata -- imo
    miejsce na 16 GiB jest mile widziane...

    W tych okolicznościach SWAP na SSD jest... Jakby to określić...
    Hm... Nieuzasadniony... (chyba trzeba by cały SSD na to poświęcić)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 73. Data: 2011-09-09 12:12:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" j4cvbm$gjm$...@i...gazeta.pl

    > Mogę, ale w jakim celu? :) To było rozwijane wiele
    > razy, także na tych grupach, także przeze mnie.

    W nadmobilnym netbooku bym wyłączył SWAP i dałbym 2 GiB RAMki
    oraz SSD bez HDD, zaś w notebooku bym dał SWAP na HDD i nie
    zawracałbym sobie głowy SSD. SSD w notebooku będzie dla mnie
    miał sens wtedy dopiero, gdy będzie tańszy niż HDD.

    Na razie SSD to dla mnie nośniki drogie, małe i niepewne. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 74. Data: 2011-09-09 12:40:47
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "kamil" napisał w wiadomości grup
    > Pod 7 nie mam swapa już z 1.5 roku, najpierw 4, teraz 8GB pamięci i też nic
    > nie protestuje. Z tym, że domowego komputera używam głównie do gier,
    > lightrooma i PS, a pewnie są programy które mają z tym problem.

    Ja mam tylko 2 GiB. ramu (i to DDR).

  • 75. Data: 2011-09-09 12:50:52
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 09/09/2011 13:07, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "qwerty" j4ck0k$duk$...@i...gazeta.pl

    > U mnie sam system W7Starter bierze 10 razy więcej RAMki niż WXP. :)
    > (W7S około 600 MB, WXP około 60 MB) Ale dysku bierze jeszcze więcej. ;)

    Nie *bierze* tylko *rezerwuje*.

> [...]
    > potrzeby to chyba minimum 8 GiB, ale jeśli ktoś chce kupić
    > dziś komputer, z którego chce korzystać także za 3 lata -- imo

    A jeszcze bardziej kiedyś wystarczała kartka, ołówek i kalkulator.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net

  • 76. Data: 2011-09-09 17:38:57
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Więc dlaczego nie umieścisz SWAPa na RAMdysku? ;)
    > (skoro SWAP jest konieczny a czytanie z niego zabiera tak wiele czasu)

    Bo nie wiem jak to zrobić w sposób łatwy i wygodny (kiedyś czytałem jakiś opis,
    próbowałem wg niego, ale było to pokomplikowane i nic mi z tego nie wyszło)...

    latet

  • 77. Data: 2011-09-09 23:13:28
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Latet" j4divp$ad6$...@i...gazeta.pl

    > Bo nie wiem jak to zrobić w sposób łatwy i wygodny (kiedyś czytałem jakiś opis,
    próbowałem wg niego, ale było to pokomplikowane i
    > nic mi z tego nie wyszło)...

    Stawiasz RAM dysk i umieszczasz tam SWAP. ;) System raz (gdy CPU będzie czegoś
    chciał) podstawia pod adres_wirtualny fizyczny_adres z RAMu, a innym razem
    (gdy coś nie będzie potrzebne dla CPU) fizyczny_adres_z_RAMdysku. ;)

    -=-

    Odpal sobie program z WXP (nie z W7) o nazwie

    Menadżera zadań Windows

    i rzuć okiem na malunek słupkowy

    Wydajność/użycie pliku stron...

    a będziesz wiedział, czy Ci SWAP potrzebny. SWAPy pochodzą z dawnych czasów,
    gdy dyski (dziś nazywane HDD) były tysiąc razy tańsze niż RAMki. Są wprawdzie
    powiązane z pamięcią wirtualną, ale nie są pamięcią wirtualną. CPU w jednej
    chwili nie może (i nie musi) obsługiwać całego RAMu, dlatego ludzie wpadli
    na pomysł SWAPowamnia pomiędzy dyskiem i RAMką.

    Pamięć wirtualna to jedno -- sposób adresowania.
    Zaś SWAP to zupełnie coś innego, ale powiązanego z takim adresowaniem.
    (niejako produkt uboczny wirtualnej pamięci)

    Tryb chroniony oznacza niemożliwość odwołania się bezpośrednio do konkretnego
    fizycznego adresu RAMki i tego raczej ;) nie obejdziesz -- w tym celu to (ten
    mechanizm) zbudowano, aby tego nie omijać. (oczywiście ta niemożliwość nie jest
    zupełna) Jednak SWAP możesz dać niemal dowolnie mały lub nawet z niego zrezygnować,
    jeśli uznasz, że spowalnia pracę. (IMO SWAP nie spowalnia pracy)

    -=-

    Odradzam rezygnację ze SWAPu nawet wtedy, gdy RAMu jest naprawdę
    ,,bardzo dużo'' -- na przykład 10 razy więcej niż potrzeba, :)
    chyba że miałby stanąć na SSD -- odradzam stawianie SWAPu na SSD.

    SSD ma sens -- w mobilnym komputerze, którego nie wyłączamy w czasie
    jazdy samochodem po nierównej drodze. ;) Innym takim wyjątkiem może
    być specyficzne zastosowanie, gdzie naprawdę czas dostępu do danych
    na dysku jest ważny.

    -=-

    Ale to nie są moje sprawy! Im więcej znajdzie się chętnych na te
    dyski, tym te dyski będą szybciej rozwijane i tym szybciej będą
    one taniały. :) Jeśli ktoś chce opłacać rozwój ludzkości -- IMO
    szlachetnie czyni!!!

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 78. Data: 2011-09-10 06:08:25
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

> [...]
    > chwili nie może (i nie musi) obsługiwać całego RAMu, dlatego ludzie wpadli
    > na pomysł SWAPowamnia pomiędzy dyskiem i RAMką.

    To że swap wymyślono iles lat temu (jak i wirtualizacje), nie znaczy to,
    że jest niepotrzebne. To jak jest wykorzystywany swap zależy od
    algorytmów w systemie. Typowym przypadkiem uzycia jest wrzucanie tam
    stron nieuzywanych przez dluzszy czas, co przy potencjalnie duzej
    liczbie programow odpalonych w systemie (szczegolnie takich, ktore
    wyciekaja - zajmuja pamiec, ktorej nie wykorzystuja) daje czasami pare GB.

    Po co pare GB w pamieci? - po to, ze przy dowolnych operacjach plikowych
    wolna pamiec wykorzystywana jest do 100%, nawet mając 8-16GB pamieci,
    szybko ja zapchasz kopiujac z dysku 2TB na 2TB. tudziez pracujac z
    duzymi projektami graficznymi. Otrzymujesz dodatkowe GB za free. No coz,
    jezeli dla idei nie chcesz, miec nie musisz.

    Pamiec i moze tania jest, ale w koncu slotow Ci braknie ;)

    [...]

  • 79. Data: 2011-09-10 13:11:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Rafał Łukawski" j4eusv$dmh$...@n...onet.pl

> [...]
    > potencjalnie duzej liczbie programow odpalonych w systemie (szczegolnie takich,
    ktore wyciekaja - zajmuja pamiec, ktorej nie

    To prawda -- dlatego ja odradzam wyłącznie SWAPu. (chyba, że na SSD)

> [...]
    > dodatkowe GB za free. No coz, jezeli dla idei nie chcesz, miec nie musisz.

    > Pamiec i moze tania jest, ale w koncu slotow Ci braknie ;)

    Mnie chodzi o to, że SWAP na SSD nie ma sensu. :)
    I zestawiam cenę RAMek z cenami SSD.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 80. Data: 2011-09-10 13:39:33
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Mnie chodzi o to, że SWAP na SSD nie ma sensu. :)

    Jesli swap na ssd działa choć trochę szybciej niż swap na hdd to korzyść jest.
    Abstrahuję tu od kosztów finansowych - przecież ten dysk SSD i tak już mam. Może
    wielki nie jest, ale poświęcenie pół czy ćwierć GB na "obowiązkowy" swap to nie
    aż tak wielka strata.

    latet