  • Data: 2011-08-30 08:14:18
    Temat: Re: Jaki szybki dysk SSD (40-60 GB) pod system?
    Od: Rafał <r...@l...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-08-30 09:23, Latet wrote:
    > (...)
    >
    > Wiem o TRIM (niestety ogólnikowo) i wiem, że istnieją programy dla XP,
    > które zastępują brak wsparcia tego systemu dla TRIM. Sądziłem jednak, że
    > są to programy uniwersalne, a nie dla konkretnego modelu dysku.
    >
    > A więc konkretnie - myślę o OCZ Vertex2 OCZSSD2-2VTX40G (2,5", 40GB,
    > SATA/300).
    > Czy do niego znajdę "trimmer" pod XP?

    Microsoft celowo tego nie wprowadza pod XP, technicznie nie ma
    przeciwskazan. Nie znam oprogramowania udostepniajace TRIM pod XP.

    Sa jakies garbage-collectory, ale w to sie trzeba wczytac. Czy aby na
    pewno koniecznoscia jest stosowanie XP?

    > Jestem też ciekawy, co się dzieje, jeśli system zna TRIM (np. Win7) ale
    > dysk tego nie obsługuje? A przecież takie dyski były no i są. Czy dzieje
    > sie wtedy mniej więcej to samo, co pod XP + dysk majacy TRIM?

    Jezeli dysk nie zna TRIM (wszystkie HDD i jakies przepotopowe SSD), to w
    przypadku SSD faktycznie mamy doczynienia ze spowolnieniem dzialania,
    chyba ze producent udostepnia dodatkowe oprogramowanie jak pod OCZ
    Vertex (nie vertex2). dla HDD nie ma to znaczenia

    > Chciałbym też zapytać o to jak (w praktyce) działają pod XP takie
    > programy do robienia TRIM? Jak często trzeba je odpalać? Jak długo
    > działają? Czy to jest działanie na zasadzie skanowania całego dyski SSD,
    > czy jakieś inne, szybsze operacje?

    Nie znam takich programow.

    > Bardzo też bym chciał zrozumieć istotę problemu. Bo tak na chłopski
    > rozum - skoro po skasowaniu pliku komórki nie są od razu oznaczane jako
    > wolne, to spadać powinna... wolna pojemność dysku, a nie jego wydajność.
    > Dlaczego jednak tak się dzieje?

    TRIM w os musi byc zintegrowany z systemem plikow, wtedy np. przy
    kasowaniu plikow oznacza konkretne bloki jako wolne i dysk nie musi ich
    zapisywac przy zapisie pojedynczego sektora