  • Data: 2021-06-14 02:58:15
    Temat: Re: Jaki smartfon wybrać żeby ...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Eneuel" sa4us1$c7c$...@g...aioe.org

    > Potrzebujesz co najmniej 4 różnych satelitów naraz

    Stosownie rozsuniętych -- najlepiej co pi/2. (kąt prosty)
    Te nad głową mówią wyraźnie o Twej wysokości i niewiele
    o położeniu ,,wzdłuż'' powierzchni Ziemi. Te po bokach
    mówią zaś o położeniu ,,wzdłuż'' powierzchni Ziemi, ale
    też nie we wszystkich kierunkach...

    Taka:
    * Ty *
    konstelacja nie powie Ci wiele o położeniu ,,góra''-,,dół''.
    Potrzebujesz raczej takiej:
    * Ty

    *

    Im mocniej rozsuniesz -- tym mocniej zniekształcisz sygnał atmosferą...
    (najdokładniejszym jest pionowy -- ale i niezbyt ;) przydatnym)

    > do wyznaczenia pozycji
    > co najmniej dwóch częstotliwości naraz

    Z tego samego satelity -- z tego samego miejsca.

    > do wyliczenia atmosferycznych błędów.

    Oraz ewentualnej eliminacji innych błędów. ;)
    (typu odbicie od ściany)

    > Różne częstotliwości to różne szybkości
    > propagacji światła poza próżnią, więc różne kąty łamania na
    > granicach ośrodków. Wprawdzie nie ma tu granicy typu
    > woda-powietrze -- atmosfera gęstnieje płynnie, nie zaś skokowo,
    > ale zasady propagacji światła są podobne.

    Z niepojętej ludzkim umysłem ;) woli Stwórcy światło dociera
    do celu nie najkrótszą, lecz najszybszą drogą, co pociąga za
    sobą między innymi:

    - zniekształcenie grawitacyjne (czas tym wolniej płynie, im
    silniejsze jest pole grawitacyjne, dlatego opłaca się ;)
    światłu zboczenie z linii prostej w kierunku masy, choć
    grawitacyjnego przyciągania światło nie odczuwa, gdyż
    brak mu własnej masy

    - załamanie na granicy ośrodka (obserwowane na co dzień
    gołym ;) okiem) zależne od częstotliwości tego światła
    (fioletowe mocniej łamie się czy ugina niż czerwone;
    wyższe częstotliwości są podatniejsze niż niższe; tak
    więc mając dwie różne częstotliwości, możemy obliczyć
    zniekształcenia atmosferyczne mimo braku wiedzy
    o gęstości atmosfery, gdyż obie częstotliwości
    pokonują mniej więcej te same ośrodki)

    Atmosfera nie gęstnieje stopniowo (nie ma granic ośrodków
    takich jakie są choćby w oku) ale zasada jest taka sama,
    to znaczy światło ugina się, wybierając kompromis między
    długością drogi propagacji i szybkością propagacji. Im
    gęstsza atmosfera, tym mniejsza szybkość światła, lecz
    zmiany tej szybkości zależą od częstotliwości światła.

    Coś w rodzaju nawigacji wybierającej pomiędzy dłuższą
    autostradą i krótszą drogą gruntową. ;)

    > Co prawda poprawki dostaniesz wyliczone dzięki wspomagaczom typu
    > EGNOS opartych o naziemne stacje referencyjne, ale dwie
    > częstotliwości naraz dadzą Ci teoretycznie dokładność
    > centymetrową.

    Ale musisz mieć dwie naraz -- dwie z tego samego satelity.

    > Obecnie telefony potrafią korzystać naraz z satelitów
    > różnych systemów. (mogą mieszać satelity różnych systemów)

    Teoretycznie możesz załapać konstelacyjną czwórkę: jeden
    satelita GPS, jeden GLONASS, jeden Galileo i jeden Beidou...

    W praktyce zapewne nie jest to zbyt częste, ale łapanie
    konstelacji mieszanych satelitów jest częste, zwłaszcza
    chyba satelitów GPS i Galileo. GPS jest wszędzie, ;) bo
    ma 6 orbit, różne nachylenia, różne błędy tych nachyleń,
    wiele nadmiarowych, ;) lecz czynnych i użytecznych satelitów...

    Kiedyś GLONASS górował ;) na biegunach z uwagi na nachylenie
    orbit. (orbity GNSS omijają bieguny)

    > Każdy satelitarny system nawigacyjny oferuje więcej niż
    > jedną częstotliwość, ale tylko GPS i Galileo oferują to
    > za free każdemu chętnemu w Europie.

    Galileo oferuje chyba cywilny kanał zwrotny, GPS informuje
    o działalności ;) termojądrowej...

    https://www.youtube.com/watch?v=PTXdgjCK5ec

    > Z nieznanych mi przyczyn mój telefon (oparty o SD720G) nie oferuje
    > Galileo i nie oferuje DB.

    > Teoretyczna dokładność mego telefonu to 3m.

    W dobrych warunkach wyraźnie widać, którym pasem
    jezdni jechał telefon podczas rejestracji śladu...

    -=-

    DB i 5G to droga do autonomicznych samochodów...

    Wojsko ponoć potrafi łapać orientację nawet dzięki
    anomaliom magnetycznym.

    -=-

    Obok dokładnego pozycjonowania -- GNSS daje dokładny czas.
    Dokładność uzyskana w necie to milisekundy, Galileo daje
    *chyba* 20 nanosekund przy nieznanym położeniu, więc przy
    znanym (przykładowo stacje referencyjne EGNOS ijp. znają
    swe położenia -- ale mają swe własne zegarki) położeniu
    własnym Galileo poda jeszcze dokładniejszy czas...

    -=-

    Aby poznać swe położenie, trzeba mieć odległość od
    co najmniej 4 satelitów naraz -- znając czas wysłania
    sygnałów. Ponieważ nie masz atomowego zegarka, musisz
    wziąć dodatkową daną z piątego satelity. Ponieważ
    żyjesz blisko powierzchni Ziemi -- z jednego satelity
    możesz zrezygnować, gdyż łatwo odrzucisz wysokości
    rzędu kilkudziesięciu tysięcy km. Jeśli nie
    potrzebujesz wysokości, wystarczą Ci dwa
    satelity plus trzeci do czasu... Ale tyle
    naraz, nie w ogóle...

    Powyższe jest jasne...

    Tak samo poznajesz ugięcie atmosferyczne dzięki dwóm
    naraz częstotliwościom. Nie znasz gęstości (ani
    optycznej, ani innej) ośrodka (powietrza, atmosfery)
    i nie znasz odległości satelita-telefon. Ale masz
    dwie częstotliwości, dwa różne ugięcia atmosferyczne...

    Dwa równania, dwie niewiadome... Wiadome zachowanie
    światła w powietrzu...

    Ale te dwie częstotliwości musisz mieć naraz. Nie możesz
    w tym celu wziąć różnych częstotliwości z różnych satelitów. ;)

    -=-

    Weź pryzmat lub popatrz na tęczę oczami innymi niż teologiczne. ;)
    Fiolet mocniej ugina się (bądź załamuje) niż czerwień. Ta właśnie
    różnica niesie dodatkowe informacje, ale i dodatkowe komplikacje,
    gdyż potrzebujesz dodatkowych obliczeń i dodatkowych anten, jako
    że rozmiar anteny zależy od długości fali, czyli od częstotliwości
    tejże fali. Uniwersalna ;) antena telefoniczna byłaby zbyt słaba...

    Są przeróżne dopalacze ;) dokładności pozycjonowania GNSS.
    Dual Band jest jedną z nich. Zauważ, że:

    - satelity mają swe gabaryty ;) i masy

    - orbity satelitów nie są stałe -- chyba, że uznamy, iż są
    stale ;) korygowane... (satelity nie fruwają w zupełnej
    próżni jako punktowe masy wokoło wyizolowanej, masowo
    punktowej Ziemi, lecz ulegają przeróżnym siłom,
    a grawitacyjne oddziaływania kresu swego ponoć ;) nie
    znają, pomimo skończoności wszechświata -- i do Słoneczka
    ciągnie, i do Księżyca, i do innych planet czy planetoid,
    i nawet do innych satelitów, których stale przybywa...
    na domiar złego warto ;) unikać kosmicznych śmieci...)

    - grawitacja (wpływająca na czas) ziemska nie jest równomierna...
    (słoneczna itd. -- także; nawet ,,topnieją'' w efekcie
    wypromieniowywania energii...)

    - są: odbicia sygnałów; szumy tła i szumy własne; dyfrakcyjne
    ugięcia sygnałów na krawędziach; interferencyjne wyciszenia;
    soczewki atmosferyczne -- dzięki nim ,,mrugają'' gwiazdy;
    opisywane tu ugięcia związane z gęstnieniem atmosfery...
    (soczewki atmosferyczne są lokalnymi zaburzeniami tejże gęstości)

    - są przeróżne zjawiska jonosferyczne

    - atomowe zegarki, choć bardzo dokładne, też błądzą...

    Tymczasem GNSS daje milimetrowe i nanosekundowe dokładności...
    Rolniczy traktor pracuje na polu...
    Pociski i rakiety trafiają do celu...
    Banki znają czas transakcji...

    -=-

    Są mądrzy ludzie na świecie -- skoro zbudowali GNSS itp.
    A że obok nich są mądrzy_inaczej... (niektórzy politycy,
    niektórzy sędziowie, różnej maści mENdrcy...) Ponoć
    Stwórca (dający prawa także elektromagnetycznym falom)
    rozdzieli kiedyś te różne dusze... [dzięki czemu różnej
    maści teologowie poznają to i owo -- jak dziś widzowie
    odkrywają tajniki przy pomocy pryzmatycznego załamania?...
    Giacomo Casanova powiadał, że rozum wyrywa człowieka
    z wszelkiego zła, z wszelkiej niewoli... nawet z Wenecji...]

    --