  • 1. Data: 2011-07-31 19:51:10
    Temat: Jaki najmniejszy zasilacz impulsowy?
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    Witajcie,
    Post ten był pierwotnie planowany jako prv do RoMana, ale pomyślałem, że
    dyskusja/wnioski mogą być interesujące dla wszystkich.

    Zastanawia mnie jak mały da się zrobić izolowany zasilacz do "drobnej
    elektroniki" a więc o mocy w okolicy 0.5VA i napięciu 5/3.3 V na wyjściu.

    Istnieją układy w rodzaju TEA152x, które pracują zarówno z
    transformatorem jak i w oparciu o dławik jako step-down. Niestety są
    drogie i trudno dostępne. No i w wersji bez transformatora nie ma izolacji.

    W związku z tym interesuje mnie jaki jest minimalny rdzeń (bo to chyba
    będzie największe) i zestaw elementów na którym da się wykonać flyback o
    szerokim zakresie wejściowym i wyjściu/wyjściach:

    - 5V/100mA ( w tym wypadku mógłby to być jeszcze single T forward, (może
    coś jeszcze?), w sumie co lepsze?)
    - 5V/50-100mA + 12V 160mA (~8 przekaźników)

    Na ile mocno dałoby się jeszcze dodatkowo układ z racji małej mocy
    "obrać z elementów" do tych naprawdę niezbędnych?

    Interesuje mnie to bardziej w celach edukacyjnych (chociaż jakby układ
    był mały i tani to pewnie zamówiłbym 5-10 transformatorów). Na razie
    wystarczają mi zazwyczaj zasilacze z DX po 2$, ale są duże i brzydkie ;)

    Michoo

  • 2. Data: 2011-07-31 20:52:47
    Temat: Re: Jaki najmniejszy zasilacz impulsowy?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Sunday, July 31, 2011, 9:51:10 PM, you wrote:

    [...]

    > W związku z tym interesuje mnie jaki jest minimalny rdzeń (bo to chyba
    > będzie największe) i zestaw elementów na którym da się wykonać flyback o
    > szerokim zakresie wejściowym i wyjściu/wyjściach:

    Minimalny rozsądny: EF12.6. Bezpieczny karkas dla zasilaczy
    sieciowych: http://feryster.pl/polski/podglad.php?lang=pl&id=13

    > - 5V/100mA ( w tym wypadku mógłby to być jeszcze single T forward, (może
    > coś jeszcze?), w sumie co lepsze?)
    > - 5V/50-100mA + 12V 160mA (~8 przekaźników)

    Nie ma się co rozdrabniać - mniejszego karkasu niż EF12.6 nikomu nie
    polecę a na tym jakieś 2-3W można wycisnąć.

    > Na ile mocno dałoby się jeszcze dodatkowo układ z racji małej mocy
    > "obrać z elementów" do tych naprawdę niezbędnych?

    http://www.powerint.com/en/products/linkswitch-famil
    y/linkswitch-ii
    http://www.powerint.com/en/products/linkswitch-famil
    y/linkswitch-xt

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-07-31 22:41:06
    Od: Michoo <m...@v...pl>

> [...]
    >
    > Sunday, July 31, 2011, 9:51:10 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Minimalny rozsądny: EF12.6. Bezpieczny karkas dla zasilaczy
    A dlaczego? Izolacja?

    > Nie ma się co rozdrabniać - mniejszego karkasu niż EF12.6 nikomu nie
    > polecę a na tym jakieś 2-3W można wycisnąć.
    W zasilaczu, którego aktualnie używam jest taki 13x13x13mm, czyli 35%
    mniejszy a w sumie nadal za duży w stosunku do mocy, która jest
    potrzebna. I w sumie liczyłem, że jest ogólnodostępny jakiś rdzeń
    właśnie w ~takim rozmiarze (czyli nieprzekraczający 15x15 mm podstawy).

    > http://www.powerint.com/en/products/linkswitch-famil
    y/linkswitch-ii
    > http://www.powerint.com/en/products/linkswitch-famil
    y/linkswitch-xt
    Dzięki. Wyglądają ciekawie ;) I nawet nie kosztują aż tak dużo.

    Michoo

  • 4. Data: 2011-08-01 08:08:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 Jul 2011 21:51:10 +0200, Michoo napisał(a):
    > Zastanawia mnie jak mały da się zrobić izolowany zasilacz do "drobnej
    > elektroniki" a więc o mocy w okolicy 0.5VA i napięciu 5/3.3 V na wyjściu.

    A nie prosciej kupic ladowarke do telefonu ?
    One teraz mniejsze od wtyczki sieciowej.

    J.

  • 5. Data: 2011-08-01 08:12:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Michoo,

    Monday, August 1, 2011, 12:41:06 AM, you wrote:

    > A dlaczego? Izolacja?

    Przede wszystkim izolacja między stroną pierwotną a wtórną. Ale chodzi
    też o średnice drutu po stronie pierwotnej i o mozliwość użycia
    izolacji międzywarstwowej - znacząco podnosi trwałość.

    > W zasilaczu, którego aktualnie używam jest taki 13x13x13mm, czyli 35%
    > mniejszy

    Nie wziąłeś pod uwagę chyba wysokości...

    > a w sumie nadal za duży w stosunku do mocy, która jest
    > potrzebna. I w sumie liczyłem, że jest ogólnodostępny jakiś rdzeń
    > właśnie w ~takim rozmiarze (czyli nieprzekraczający 15x15 mm podstawy).

    Podałem Ci rozsądne rozwiązanie. 13.5x19.4x9.4 to nie tak strasznie
    dużo. Podstawa 262mm^2 zamiast 225, które sobie wymarzyłeś. Ale za to
    bezpieczne.

    Normy bezpieczeństwa zakładają minimalny odstęp strony pierwotnej od
    wtórnej co najmniej 6-6.5mm. A, że rdzeń nalezy traktować jako będący
    na potencjale strony pierwotnej, to i stąd wydłużenia karkasu po
    stronie wtórnej.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-08-01 08:49:15
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    > Podałem Ci rozsądne rozwiązanie. 13.5x19.4x9.4 to nie tak strasznie
    > dużo. Podstawa 262mm^2 zamiast 225, które sobie wymarzyłeś.
    Wymarzyłem sobie Bobbin UU-9,8 YW-357, ale przeczuwałem, że przy tym
    napięciu nic z tego ;)

    Rozumiem.

    Michoo

  • 7. Data: 2011-08-01 08:57:37
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 01.08.2011 10:08, J.F. pisze:

    > A nie prosciej kupic ladowarke do telefonu ?
    > One teraz mniejsze od wtyczki sieciowej.
    "Na razie wystarczają mi zazwyczaj zasilacze z DX po 2$, ale są duże i
    brzydkie ;)"
    O, toto:
    https://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-1000ma-usb-
    power-adapter-charger-100-240v-eu-plug-29417

    Tylko nie zawsze się zmieści w całości w obudowie a na rozbieranie
    trzeba poświęcić czas... No i trochę boję się jakości wykonania bo to
    będzie pracować 24/7.

    Michoo

  • 8. Data: 2011-08-01 12:35:02
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Tylko nie zawsze się zmieści w całości w obudowie a na rozbieranie
    > trzeba poświęcić czas... No i trochę boję się jakości wykonania bo to
    > będzie pracować 24/7.

    Stosunkowo tanie i łatwo dostępne są tego typu zasilacze:
    http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/1
    6221/pid/16231/page/1/backurl

    Paweł

  • 9. Data: 2011-08-01 18:44:51
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 01.08.2011 14:35, Paweł pisze:
    > Stosunkowo tanie i łatwo dostępne są tego typu zasilacze:
    > http://www.maritex.com.pl/pl/shop/productInfo/ggid/1
    6221/pid/16231/page/1/backurl

    A używałeś takiego? Bo on jest do diod LED mocy, to znaczy ma dawać
    stały prąd, a napięcie takie, jak wyjdzie ;)... . Do tego ten prąd też
    może mieć większe tętnienia niż by się można było tego spodziewać ;)..
    Nie wiem, może obciążone czymś innym zachowują się jak zasilacze np. 5V
    z ograniczeniem prądowym, dlatego pytam, czy testowałeś je w praktyce?
    Bo teoretycznie, to mogą się nie nadawać...

    Konop

  • 10. Data: 2011-08-01 19:14:14
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > z ograniczeniem prądowym, dlatego pytam, czy testowałeś je w praktyce?
    > Bo teoretycznie, to mogą się nie nadawać...

    Wg. dokumentacji zasilacza 3W: "Constant voltage DC6V I<=650mA"

    Używałem tych 3W 12V. Dla 200mA napięcie wynosiło dokładnie 12V.
    Ograniczenie włączało się dla 350mA.

    Paweł