  • 31. Data: 2022-05-28 10:24:05
    Temat: Re: Jaki kabel cyfrowy do audio jest najlepszy i czy ma to znaczenie?
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 28.05.2022 o 10:04, Piotr Wyderski pisze:

    > Problem nie jest w przekaźniku, tylko samej rurce. Większość ma
    > specyfikację R_OFF 10^9 omów, nawilżane 10^8.

    Zaskoczyłeś mnie. Stary Dolam gwarantuje 10G dla małych, 100G dla
    większych. A przecież to szkło, w rzeczywistości pewnie jest więcej. 10G
    ma elektroda szklana, a to relatywnie dobrze przewodzące szkło
    sodowo-wapniowe. I grubość kilkadziesiąt mikrometrów.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 32. Data: 2022-05-28 11:14:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 26 May 2022 14:02:42 +0200, Adam
    Górski<gorskiamalpawpkropkapl@xx> wrote:
    > O stary ....
    > Pewne pytania pozostają nadal aktualne.
    > Ale te testy to były ślepe ?

    Oczywiście subiektywne wrażenia odbioru (przestrzeń instrumentalna,
    czystość, głębia itp) można obśmiać.
    Ale ktoś inny podał faktycznie realny problem z kablami, które po
    prostu nie działają mimo, że powinny. A powinny, przecież cyfrówka to
    tylko dwa najprostsze stany przewodnika.
    Ostatnio miałem podobny problem: projektor połączony z hdmi ze
    wzmacniaczem audio. Skonfigurowany tak aby włączenie projektora
    włączało wzmacniacz. Działało to przez miesiąc po czym przestało. W
    ustawieniach nic nie było zmieniane. Nie było problemu z niczym innym
    (obrazem, dźwiękiem), po prostu nie i koniec.
    Pomogła wymiana przewodu, uwaga, na droższy.
    I teraz.. skoro w skaryjnych przypadkach potrafi po prostu nie
    działać to czy można wykluczyć, że w przypadkach pomiędzy nie będzie
    działać z degradacją jakości gdy crc jest nieprawidłowy (jest w
    HDMI?) to przecież dane trzeba jakoś aproksymować i czy to się nie
    przekłada później na te obśmiewane subiektywne wrażenia?

    --
    Marek

  • 33. Data: 2022-05-28 12:16:28
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.05.2022 o 11:38, jar kaz pisze:
    > Czy kabel cyfrowy wpływa na jakość dźwięku?
    > Jakiś czas temu testowałem kilka kabli cyfrowych a tym samym róznych rodzajów
    połączeń cyfrowych (spdif, BNC, optyczne, AES/EBU) bazując na kablach w cenie 30-1200
    zł:
    > BNC no name
    > coax Van den Hul 3T Sea Hybrid
    > AES/EBU Klotz+Neutrik
    > AES/EBU Van den Hul AES Professional Hybrid
    > coax Perfect connection Gold
    > coax Tara Labs RSC Prime M Digital
    > coax no name
    > coax Van den Hul First Ultimate MK II
    >
    > Moje wnioski tutaj: https://sklep.htaudio.pl/blog/czy-kabel-cyfrowy-ma-w
    plyw-na-brzmienie-test-kabli-cyfrowych-audio-do-1200
    -zl

    A czy jakość skretki, którą podłączasz kompa ma wpływ na to, czy
    czytając grupę dyskusyjną masz błedy? Jak działa, to nawet na słabym
    kablu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 34. Data: 2022-05-28 14:50:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Chyba nie rozumiesz, na czym polega strumień.
    I właśnie z uwagi na to są dobre i są ch__owe kable cyfrowe.
    Bo przez jeden lecą wszystkie bity i bajty, a przez drugi tylko tyle że korekcja nie
    wyrabia.
    Niby obraz / dżwięk jest, ale ch__owy.
    Technika cyfrowa nie jest zerojedynkowa.
    Gdyby była zerojedynkowa, to najmniejsza ryska na płycie lub podmuch wiatru na
    antenie by wykładały całą muzykę / obraz.

    -----

  • 35. Data: 2022-05-28 14:54:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie rozumiesz, czym jest strumień danych.

    -----

  • 36. Data: 2022-05-28 15:00:21
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> napisał(a):
> [...]
    > Bo przez jeden lecą wszystkie bity i bajty, a przez drugi tylko tyle że
    > korekcja nie wyrabia. Niby obraz / dżwięk jest, ale ch__owy.

    Po prostu jeden jest uszkodzony lub źle wykonany a drugi jest sprawny.

    > Technika cyfrowa nie jest zerojedynkowa.

    Ta, której powszechnie używamy, czyli binarna, jest z definicji
    zerojedynkowa.

    > Gdyby była zerojedynkowa, to najmniejsza ryska na płycie lub podmuch
    > wiatru na antenie by wykładały całą muzykę / obraz.

    Tak się dzieje w technice analogowej, każde zakłócenie zniekształca przekaz.
    W technice cyfrowej zakłócenie musi być na tyle duże, żeby została
    przekroczona granica między zerem a jedynką. A nawet jeśli zostanie
    przekroczona, to mamy jeszcze kody korekcyjne. Dzięki temu nie widzisz
    zakłóceń np. na stronach internetowych czy w postach na Usenecie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 37. Data: 2022-05-28 15:01:16
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> napisał(a):
    > Nie rozumiesz, czym jest strumień danych.

    Oświeć nas.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 38. Data: 2022-05-28 15:35:38
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-05-28 o 15:00 +0200, Grzegorz Niemirowski napisał:
    > A nawet jeśli zostanie przekroczona, to mamy jeszcze kody korekcyjne.
    > Dzięki temu nie widzisz zakłóceń np. na stronach internetowych czy w
    > postach na Usenecie.

    Tutaj akurat głównie pomaga TCP i jego mechanizmy retransmisji, a nie
    kody korekcyjne. Przy strumieniowaniu z reguły nie ma mowy o
    retransmisji - jak dane nie dolecą na czas, to po prostu ich nie ma.
    Wówczas głos w VoIP na chwilę zaniknie, w telewizorze pojawi się
    artefakt, odtwarzacz CD odtworzy jakiś trzask itd.

    Mateusz

  • 39. Data: 2022-05-28 15:41:03
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Chyba Ciebie, nie nas ;-)
    Napisz nam, po co wymyślono protokoły UDP i dalej SRT, WebRTC, RTP.
    Oraz potwierdź, że "połączenie WiFi jest albo nie ma, nie ma połączenia WiFi lepszej
    albo gorszej jakości, dla zer i jedynek to
    obojętne".
    Bo w sumie co za różnica czy elektrony drgają w parze drutów czy w eterze?

    -----

  • 40. Data: 2022-05-28 16:56:07
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> napisał(a):
    > Napisz nam, po co wymyślono protokoły UDP i dalej SRT, WebRTC, RTP.

    To Ty przedstawiłeś się przed chwilą jako ekspert od strumieni. Te protokoły
    nie mają związku z tematem tego wątku (połączenia elementów domowego HiFi).
    Jeśli masz coś do przekazania, to pisz wprost.

    > Oraz potwierdź, że "połączenie WiFi jest albo nie ma, nie ma połączenia
    > WiFi lepszej albo gorszej jakości, dla zer i jedynek to obojętne".

    Rozmowa jest o kablu długości kilku metrów. Jakkolwiek podobnie jak w
    przypadku WiFi występują tam takie zjawiska jak tłumienie, odbicia czy
    zakłócenia zewnętrzne, to nie wiem po co WiFi przywołujesz. Szczególnie, że
    WiFi to nie tylko samo radio ale też różne protokoły pilnujące spójności
    danych. Przy dobrym kablu zakłócenia sygnału cyfrowego są pomijalne. W
    szczególności nie będzie innego brzmienia, neutralności, przestrzeni,
    wypełnienia i innych bzdur. Nawet sygnale analogowym nie ma tragedii.

    Prawdę mówiąc te cyfrowe protokoły z artykułu z pierwszego posta nie mają
    korekcji/kontroli błędów lub bardzo słabą. W sumie więc na tym nieszczęsnym
    WiFi dane cyfrowe będą wierniejsze oryginałowi niż na tamtych kabelkach.
    Oczywiście pomijając naprawdę słabe połączenie, z dużymi opóźnieniami,
    uniemożliwiającymi przesyłanie sygnału na żywo.

    > Bo w sumie co za różnica czy elektrony drgają w parze drutów czy w eterze?

    W eterze przede wszystkim drga pole EM. Ale to naprawdę nie ma tutaj
    znaczenia. Wątek jest o łączeniu elementów zestawu audio w domu/studiu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/