  • 121. Data: 2019-01-10 14:22:18
    Temat: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 10 stycznia 2019 14:02:42 UTC+1 użytkownik AK napisał:

    > Ano mozna.
    > Zwlaszcza, ze jest to zgodne ze z podstawowa logika i
    > specyfika Pythona (metkowanie).

    A jaka jest "podstawowa logika i specyfika Pythona",
    z której by ta zgodność wynikała?

    > Kwestia czy zle (przylaczam sie do twierdzenia ze jest to mylace,
    > - choc wylacznie dla poczatkujacych), czy dobrze (przy rekurencji
    > przydatne czesto) jest dyskusyjna.

    To może podaj kilka argumentów na rzecz takiego rozwiązania
    (bo ja serio nie widzę żadnego)

    > PS: Innym podejsciam jest zastosowanie czegos w rodzaju:
    >
    > def f(x=on_the_call(None)):
    > return x

    Czyli mamy co najmniej dwa złe idiomy zamiast jednego dobrego rozwiązania.

  • 122. Data: 2019-01-10 15:47:13
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-01-10 14:22, g...@g...com wrote:

    > A jaka jest "podstawowa logika i specyfika Pythona",
    > z której by ta zgodność wynikała?

    Metkowanie.
    1. Obiekty w Pythonie sa wylacznie "metkowane".
    Kopiowane sa wylacznie prymitywy (int , float, bool i.. i chyba tyle).
    2. definicja funkcji to jest _statement_ wiec wszystko co podlega
    ewaluacji, jest _wlasnie wtedy_ ewaluowane.
    Stad wartosci domyslne sa ewaluowane w momencie wykonania
    _statementu_ def function().

    > To może podaj kilka argumentów na rzecz takiego rozwiązania
    > (bo ja serio nie widzę żadnego)

    W rekurencji latwo zapamietac jakas "sciezke" wlasnie w takim
    parametrze.

    No ale przyklad z tej dyskusji.

    pierwsze = [2]
    def jest_pierwsza(liczba, pierwsze=pierwsze):
    erasto = int(sqrt(liczba) + 0.5)
    czy_pierwsza = all(liczba % pierwsza for pierwsza in pierwsze
    if pierwsza <= erasto)
    if czy_pierwsza: pierwsze.append(liczba)
    return czy_pierwsza

    Mozna zapisac tak:

    def jest_pierwsza(liczba, pierwsze=[2]):
    erasto = int(sqrt(liczba) + 0.5)
    czy_pierwsza = all(liczba % pierwsza for pierwsza in pierwsze
    if pierwsza <= erasto)
    if czy_pierwsza: pierwsze.append(liczba)
    return czy_pierwsza

    Po co tworzyc niepotrzebnie globala/statica jesli jest on potrzebny
    tylko wewnetrznie?
    Jak wiadomo Python nie posiada takiej konstrukcji zmiennych/obiektow
    statycznych funkcji w takim sensie jak C

    int fun()
    {
    static int = 3;
    }

    wiec w ten sposob tworzy sie w Pythonie wlasnie zmienne statyczne
    nie zasmiecajac wyzszego namespace.

    > Czyli mamy co najmniej dwa złe idiomy zamiast jednego dobrego rozwiązania.

    Dlaczego zle ?
    Nie widze w nich nic zlego.
    Zwlaszcza w stosunku do expr w takim Lisp gdzie nawet priorytet
    opeatorow poszedl do kosza wiec trzeba go wymuszac odpowiednia
    kolejnoscia ewaluacji i/lub nawiasami (a nawet trzeba wymuszac/okreslac
    tymiz lewo-prawo-lacznosc operatorow).
    Np: (* A (* B (* C D))) to co innego niz (* (* (* C D) B) A)
    Przecie to nieskonczone zrodlo pomylek.
    PS: Tylko mi nie probuj mowic, ze jest inaczej bo drzewiej
    pisywalem (fakt ze rzadko, nie umialem sie przekonac:) w AutoLispie
    makra do AutoCADa "cus tam" liczace i... to dla numeryka byl
    istny koszmar :(
    W porzadnych jezykach programowania kolejnosc obliczania expr. byla
    zawsze od lewa do prawa, a priorytet operatorow jest scisle okreslony
    i dla arytmetycznych zgodny z normalna matematyka.
    Oczywiscie C/C++ to popsul bo w nim stwierdzono (z wydumanych wzgledow
    wydajnosciowych oczywscie:) ze kolejnosc ewaluacji czesci wyrazen jest
    .. dowolna co rowniez jest zrodlem niekiedy koszmarow (gdy
    funckcje maja efekty uboczne - a miewaja czesciej niz sie wydaje:).
    PS: Nawiasy nie pomoga. Nawiasy w C/C++ wymuszaja priorytety, ale nie
    kolejnosc ewaluacji wyrazen.
    Np takie cus w Algolu, Pascalu, Fortranie, PL/I, Javie, C# czy innym
    Pythonie:
    double y = 3;
    double fun(double x)
    {
    y += x;
    return y;
    }
    z = 2 * fun(3) + fun(7);
    byloby jednoznaczne (wynik 25), ale juz w C/C++ moze to byc
    albo 25 albo 36 (zaleznie od kierunku wiatru, kompilatora,
    gestosci Slonca, % w nalewce Szwagra itp).

    AK

  • 123. Data: 2019-01-11 07:57:35
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Uważam, że problemem jest to, że masz dwie dopuszczalne
    > interpretacje

    No właśnie. I to jest ten błąd w języku. Więc zróbmy tak, żeby była tylko jedna, np.
    taka:

    y = x
    update y
    assert(y != y'old => x != y)

    To powyżej czasem działa a czasem nie działa, zależnie od tego jaki typ się trafi.
    Tymczasem dla mnie powyższy zapis jest generyczny, jest czymś w rodzaju aksjomatu i
    powinno działać zawsze. Albo, jeśli wolisz, nigdy (ale wtedy marnie widzę
    programowanie w takim języku). W przeciwnym razie nie wiem, na czym stoję.

  • 124. Data: 2019-01-11 08:05:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Otoz da sie wyjasnic bardzo latwo wlasnie na podstawie specyfikacji Py.
    > Tak bedzie rowniez w Py3.8+

    To poproszę to wyjaśnienie, bo coś Ci post urwało.

    > Heh :) Zabawka to jest Wolfram (jako jezyk - nie srodowisko).
    > Trudno mi sobie wybarazic dziesiejszy jezyk programowania ktory
    > nie posiada obiektow

    Po pierwsze, to żaden dzisiejszy język programowania nie jest dzisiejszy a po drugie,
    chyba nie czytałeś postów Godka.

    > Przypominam ze watek jest o jezyky programowania dla poczatkuacych :)

    I w żadnym poście tutaj nikt jeszcze nie sugerował, że taki język ma być obiektowy.
    Co ciekawe, nikt też jeszcze nie sugerował, że język dla zaawansowanych też powinien
    być.

    Wolfram nie jest obiektowy, bo miał nie być. Ale przynajmniej jak zmieniam w nim
    kopię jakiegoś obiektu (sic!), to zmienia się kopia a nie oryginał.

  • 125. Data: 2019-01-11 19:14:32
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 10 stycznia 2019 15:47:22 UTC+1 użytkownik AK napisał:

    > Metkowanie.
    > 1. Obiekty w Pythonie sa wylacznie "metkowane".
    > Kopiowane sa wylacznie prymitywy (int , float, bool i.. i chyba tyle).

    Tzn. przekazywane przez referencję?

    > 2. definicja funkcji to jest _statement_ wiec wszystko co podlega
    > ewaluacji, jest _wlasnie wtedy_ ewaluowane.
    > Stad wartosci domyslne sa ewaluowane w momencie wykonania
    > _statementu_ def function().

    A jakie są pozostałe "statementy"?

> [...]
    > static int = 3;
    > }
    >
    > wiec w ten sposob tworzy sie w Pythonie wlasnie zmienne statyczne

    Można też użyć do tego celu "domknięcia", albo klasy.
    Przekazanie parametru rekurencyjnie do funkcji to nic trudnego

    > Dlaczego zle ?
    > Nie widze w nich nic zlego.

    Sam powiedziałeś, że "bywa mylące".
    Ja uważam, że jest mylące z dobrych powodów.

> [...]
    > tymiz lewo-prawo-lacznosc operatorow).
    > Np: (* A (* B (* C D))) to co innego niz (* (* (* C D) B) A)

    ?
    Jakich pomyłek?
    W każdym języku f(x, f(y, f(z, w))) to raczej coś innego niż
    f(f(f(z, w), y, x).
    I to nie jest "wymuszanie nawiasami lewo-prawo-łączności operatorów",
    bo w Lispie syntaktyczine w ogóle nie ma czegoś takiego.
    Akurat operator mnożenia jest (semantycznie) łączny i przemienny,
    toteż nie ma znaczenia, czy napiszesz tak, czy inaczej.
    Możesz też napisać (* A B C D) albo (* C D B A).

> [...]
    > pisywalem (fakt ze rzadko, nie umialem sie przekonac:) w AutoLispie
    > makra do AutoCADa "cus tam" liczace i... to dla numeryka byl

    Co ja mam Ci próbować wmówić?
    Jak czegoś nie lubisz, to to Twoja sprawa.

    > W porzadnych jezykach programowania kolejnosc obliczania expr. byla
    > zawsze od lewa do prawa, a priorytet operatorow jest scisle okreslony
    > i dla arytmetycznych zgodny z normalna matematyka.

    Lepiej zamiast "normalna matematyka" powiedzieć
    "matematyka, której mnie uczono".

> [...]
    > .. dowolna co rowniez jest zrodlem niekiedy koszmarow (gdy
    > funckcje maja efekty uboczne - a miewaja czesciej niz sie wydaje:).

    W "normalnej matematyce" funkcje nie mają efektów ubocznych.

> [...]
    > albo 25 albo 36 (zaleznie od kierunku wiatru, kompilatora,
    > gestosci Slonca, % w nalewce Szwagra itp).

    No i bardzo dobrze.
    Przynajmniej zniechęca ludzi do pisania takich programów.

  • 126. Data: 2019-01-11 21:31:44
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-01-11 19:14, g...@g...com wrote:

    > Tzn. przekazywane przez referencję?

    Nie. To jednak nie jest to samo co referencja w C++ czy innej
    Javie.

    > A jakie są pozostałe "statementy"?

    Takie jak w manualu.

    > Można też użyć do tego celu "domknięcia", albo klasy.

    Po co ?
    PS: Owszem, Przy wiekszej ilosci danych/atrybutow uzywa sie w Py klasy,
    named tuple, slownika, domkniec itp itp.

    > Przekazanie parametru rekurencyjnie do funkcji to nic trudnego

    Po co przekazywac "z gory" jesli mozna to samo uzyskac
    w lokalnym scope ? No po co ? Bo?

    > Sam powiedziałeś, że "bywa mylące".
    > Ja uważam, że jest mylące z dobrych powodów.

    No jesli sie nie czyta wpierw nic o jezyku/manuali
    to wszytsko bywa mylace :)
    Poza tym to bardzo standardowe idiomy.
    Wszedzie w Py spotykane.

    > ?
    > Jakich pomyłek?
    > W każdym języku f(x, f(y, f(z, w))) to raczej coś innego niż
    > f(f(f(z, w), y, x).

    Tyle ze przy mnozeniu jest to to samo.

    Chodzi o to ze trzeba ciagle pilnowac priorytetow operatorow
    (czy kolejnisci) przez odpowednie konstrukcje - czyli na bakier
    normalnej metematyce. Notacja Lisp akurat wyrazeniom arytmetycznym
    wyraznie szkodzi i nie ma co tego tlumaczyc "elegancja" czy
    "czystoscia" paradygmatow jezyka. To syf w uzyciu i tyle!

> [...]
    > Akurat operator mnożenia jest (semantycznie) łączny i przemienny,
    > toteż nie ma znaczenia, czy napiszesz tak, czy inaczej.

    Ma znaczenie bo w jezykach programowania _istnieja efekty
    uboczne_ i kolejnosc ewaluacji (od lewa do prawa) MA
    znaczenie.

    > Możesz też napisać (* A B C D) albo (* C D B A).

    Moge. Tylko czy to wyglada na zapis matematyczny?
    Toz to zwykla lista :)

    > Co ja mam Ci próbować wmówić?
    > Jak czegoś nie lubisz, to to Twoja sprawa.

    Nie lubie dlatego, ze nie lubie.
    Nie lubie, bo sprawia tak wiele niedogodnosci,
    ze odciaga od domeny na rzecz młotka.

    > Lepiej zamiast "normalna matematyka" powiedzieć
    > "matematyka, której mnie uczono".

    Mnie uczono normalnej a nie (pre-post-s)fiksowanej.

    > W "normalnej matematyce" funkcje nie mają efektów ubocznych.

    Programowanie "realne" to nie matematyka i efekty uboczne
    sa "immanentna czescia" nie tylko C++.
    W "moich czasach" nie mowilo sie "funkcje" ale "procedury".
    Nazwe "funkcje" (intencjonalnie) zostawialo sie matematyce.
    Algol/Simula"

    integer procedure A()
    begin
    end

    real procedure A()
    begin
    end

    procedure C()
    begin
    end

    > No i bardzo dobrze.
    > Przynajmniej zniechęca ludzi do pisania takich programów.

    Masz Ty pojecie o produkcyjnym rzemiosle?
    Jesli mozna, to ludzie pisza zle i tyle.
    Zaden jezyk przed tym nie uchroni, lecz powinien przynajmniej
    zadbac, aby wyniki byly powtarzalne i nie zalezaly od kierunku wiatru.

    Jezyki takie jak Algolu/Simula, Pascalu, Modula2, Fortran, PL/I, Java,
    Python, C#, VB o to zadbaly. C++ nie.

    AK

  • 127. Data: 2019-01-11 22:42:25
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 11 stycznia 2019 21:31:56 UTC+1 użytkownik AK napisał:

    > Nie. To jednak nie jest to samo co referencja w C++ czy innej
    > Javie.

    A czym się różni?

    > Takie jak w manualu.

    Zobaczyłem w manual. Wprowadza rozróżnienie na "compound statement"
    i "simple statement". Reguły, o której pisałeś wcześniej, nigdzie
    nie znalazłem.

> [...]
    > named tuple, slownika, domkniec itp itp.

    Po co ?

    > Po co przekazywac "z gory" jesli mozna to samo uzyskac

    Globalnych obiektów lepiej unikać (zwłaszcza mutowalnych globalnych obiektów)
    A jeżeli chce się już z nich korzystać, to lepiej wprowadzać je jawnie,
    niż niejawnie i mimochodem.

    > No jesli sie nie czyta wpierw nic o jezyku/manuali
    > to wszytsko bywa mylace :)

    Jest różnica pomiędzy "nie czyta się nic",
    a "zagląda się w egzotyczne zakamarki".
    Dobrze zaprojektowany język pozwala łatwo wywnioskować z pierwotnych reguł jakie
    będzie zachowanie złożonych wyrażeń.

    > Tyle ze przy mnozeniu jest to to samo.

    No to hyc:
    octave> a = [ 1 2 3; 4 5 6 ]
    octave> b = [ 7 ; 8 ; 9 ]
    octave> a * b
    ans =

    50
    122
    octave> b * a
    error: operator *: nonconformant arguments (op1 is 3x1, op2 is 2x3)

    > Chodzi o to ze trzeba ciagle pilnowac priorytetow operatorow
    > (czy kolejnisci) przez odpowednie konstrukcje - czyli na bakier
    > normalnej metematyce.

    "pilnować"?
    Równie dobrze można by powiedzieć, że trzeba "pilnować kolejności wywołania
    funkcji". No tak, na tym polega programowanie, że programista wie, co
    chce napisać, i to pisze.

    > Notacja Lisp akurat wyrazeniom arytmetycznym
    > wyraznie szkodzi i nie ma co tego tlumaczyc "elegancja" czy
    > "czystoscia" paradygmatow jezyka. To syf w uzyciu i tyle!

    Ja nie miałem z tym nigdy problemu.

    > Ma znaczenie bo w jezykach programowania _istnieja efekty
    > uboczne_ i kolejnosc ewaluacji (od lewa do prawa) MA
    > znaczenie.

    Efekty uboczne nie istnieją "w językach programowania", tylko
    w programach. (Co więcej, istnieją języki programowania, w których
    efektów ubocznych nie ma)

    > Moge. Tylko czy to wyglada na zapis matematyczny?
    > Toz to zwykla lista :)

    To "iloczyn A B C i D".

    Zresztą (+ (* a b) (/ c d)) to też
    "suma iloczynu a z b oraz ilorazu c przez d".
    Czyta się prawie tak samo, jak się pisze.

    > Nie lubie dlatego, ze nie lubie.
    > Nie lubie, bo sprawia tak wiele niedogodnosci,
    > ze odciaga od domeny na rzecz młotka.

    Programuję w Lispie dużo, i nie mam takiego wrażenia.
    Przeciwnie: to, że operacje matematyczne są mało poręczne
    w użyciu, zachęca do nadawania nazw, przez co kod staje się
    bliższy domenie. Np.

    (define (euclid-distance x y)
    (sqrt (apply + (map square (map - x y)))))

    (define (average items)
    (/ (apply + items)
    (length items)))

    itd.

    > Programowanie "realne" to nie matematyka i efekty uboczne
    > sa "immanentna czescia" nie tylko C++.

    Ciekawe, że najpierw zarzucasz Lispowi, że notacja nie jest
    "jak w normalnej matematyce", ale to, że Pythonowe funkcje nie
    są "jak w normalnej matematyce", już jest OK.
    Dlaczego pierwsze jest nie OK, a drugie jest OK?

    > W "moich czasach" nie mowilo sie "funkcje" ale "procedury".

    I ja jestem za tym.
    (no i w językach w rodzaju Haskella też masz funkcje).

    To, że C, a po nim JavaScript, PHP i inne języki, zawłaszczyło słowo
    "funkcja", jest zdecydowanie mylące.

    Jak są źle nauczeni, to piszą źle.

  • 128. Data: 2019-01-14 09:36:34
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    [kolejność ewaluacji]

    > Jezyki takie jak Algolu/Simula, Pascalu, Modula2, Fortran, PL/I, Java,
    > Python, C#, VB o to zadbaly. C++ nie.

    Ada też nie. Z tych samych powodów, co C++.
    A ponieważ Ada i Pascal mają wspólne mianowniki, to sprawdziłem z ciekawości dla
    Pascala:

    https://www.freepascal.org/docs-html/ref/refch12.htm

    "
    The order in which expressions of the same precedence are evaluated is not guaranteed
    to be left-to-right. In general, no assumptions on which expression is evaluated
    first should be made in such a case. The compiler will decide which expression to
    evaluate first based on optimization rules. Thus, in the following expression:

    a := g(3) + f(2);
    f(2) may be executed before g(3). This behaviour is distinctly different from Delphi
    or Turbo Pascal.
    "

    Znaczy - nie masz racji co do Pascala, który w obrębie swojej rodziny sam ze sobą
    jest w ten sprawie niespójny. Nie chce mi się sprawdzać dla innych języków, ale
    nieustalona kolejność ewaluacji podwyrażeń jest czymś, co akceptuję jako naturalne,
    ale nadal różne od tego:

    a+b-c

    vs:

    a-c+b

    W pozyższym chcę wiedzieć, że kolejność wykonania jest od lewej do prawej, bo to
    sprawia, że te wyrażenia są jednak różne i mają różną dziedzinę.

    Niemniej - jedna z rzeczy, które mi się podobają w Adzie to właśnie podział
    podprogramów na procedury i funkcje. Procedur nie da się użyć w wyrażeniu a funkcje
    muszą być w wyrażeniu. Język tego nie wymusza, ale naturalnie łatwiej wtedy o
    konwencję, że funkcje robi się "czyste" a procedury zostawia się na te okazje, kiedy
    efekty uboczne są celowe.
    I przy okazji nie ma tego kuriozalnego pół-typu void, bo jest wtedy w ogóle
    niepotrzebny.

  • 129. Data: 2019-01-14 09:47:48
    Od: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2019 09:36:35 UTC+1 użytkownik Maciej Sobczak
    napisał:

    > Niemniej - jedna z rzeczy, które mi się podobają w Adzie to właśnie podział
    podprogramów na procedury i funkcje. Procedur nie da się użyć w wyrażeniu a funkcje
    muszą być w wyrażeniu.

    W Haskellu jest (z grubsza) podobnie.
    Tzn. tam wszystko jest funkcją, ale procedury są emulowane za pomocą typu IO, który
    ma inne reguły kompozycji, niż zwykłe funkcje.

    > Język tego nie wymusza, ale naturalnie łatwiej wtedy o konwencję, że funkcje robi
    się "czyste" a procedury zostawia się na te okazje, kiedy efekty uboczne są celowe.

    A dlaczego to jest dobre? ;]

  • 130. Data: 2019-01-14 10:12:38
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2019-01-14 09:36, Maciej Sobczak wrote:
> [...]
    >
    > a := g(3) + f(2);
    > f(2) may be executed before g(3). This behaviour is distinctly different from

    Mam. Pisalem w (standardowym) Pascalu jeszce na Odrze i wiem co mowie.
    Tak jest rowniez w ICL1900 Pascalu, Microsoft Pascalu, Turbo Pacalu i
    Delphi, TopSpeed Pascalu czy NDP Pascalu (innych nie znam).

    > który w obrębie swojej rodziny sam ze sobą jest w ten sprawie niespójny.

    To wlasnie/po prostu FreePascal jest niezgodny ze standardem/spieprzony.

    AK