eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018 › Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 11 Jan 2019 10:14:32 -0800 (PST)
    <3...@g...com>
    <a...@g...com>
    <5...@g...com>
    <q17bsf$1157$1@gioia.aioe.org>
    <c...@g...com>
    <q17fpf$1j06$1@gioia.aioe.org>
    <4...@g...com>
    <q17ltn$fmv$1@gioia.aioe.org>
    Subject: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w
    Programista 9/2018
    From: g...@g...com

    W dniu czwartek, 10 stycznia 2019 15:47:22 UTC+1 użytkownik AK napisał:

    > Metkowanie.
    > 1. Obiekty w Pythonie sa wylacznie "metkowane".
    > Kopiowane sa wylacznie prymitywy (int , float, bool i.. i chyba tyle).

    Tzn. przekazywane przez referencję?

    > 2. definicja funkcji to jest _statement_ wiec wszystko co podlega
    > ewaluacji, jest _wlasnie wtedy_ ewaluowane.
    > Stad wartosci domyslne sa ewaluowane w momencie wykonania
    > _statementu_ def function().

    A jakie są pozostałe "statementy"?

> [...]
    > if pierwsza <= erasto)
    > if czy_pierwsza: pierwsze.append(liczba)
    > return czy_pierwsza
    >
    > Po co tworzyc niepotrzebnie globala/statica jesli jest on potrzebny
    > tylko wewnetrznie?
    > Jak wiadomo Python nie posiada takiej konstrukcji zmiennych/obiektow
    > statycznych funkcji w takim sensie jak C
    >
    > int fun()
    > {
    > static int = 3;
    > }
    >
    > wiec w ten sposob tworzy sie w Pythonie wlasnie zmienne statyczne

    Można też użyć do tego celu "domknięcia", albo klasy.
    Przekazanie parametru rekurencyjnie do funkcji to nic trudnego

    > Dlaczego zle ?
    > Nie widze w nich nic zlego.

    Sam powiedziałeś, że "bywa mylące".
    Ja uważam, że jest mylące z dobrych powodów.

    > Zwlaszcza w stosunku do expr w takim Lisp gdzie nawet priorytet
    > opeatorow poszedl do kosza wiec trzeba go wymuszac odpowiednia
    > kolejnoscia ewaluacji i/lub nawiasami (a nawet trzeba wymuszac/okreslac
    > tymiz lewo-prawo-lacznosc operatorow).
    > Np: (* A (* B (* C D))) to co innego niz (* (* (* C D) B) A)
    > Przecie to nieskonczone zrodlo pomylek.

    ?
    Jakich pomyłek?
    W każdym języku f(x, f(y, f(z, w))) to raczej coś innego niż
    f(f(f(z, w), y, x).
    I to nie jest "wymuszanie nawiasami lewo-prawo-łączności operatorów",
    bo w Lispie syntaktyczine w ogóle nie ma czegoś takiego.
    Akurat operator mnożenia jest (semantycznie) łączny i przemienny,
    toteż nie ma znaczenia, czy napiszesz tak, czy inaczej.
    Możesz też napisać (* A B C D) albo (* C D B A).

    > PS: Tylko mi nie probuj mowic, ze jest inaczej bo drzewiej
    > pisywalem (fakt ze rzadko, nie umialem sie przekonac:) w AutoLispie
    > makra do AutoCADa "cus tam" liczace i... to dla numeryka byl
    > istny koszmar :(

    Co ja mam Ci próbować wmówić?
    Jak czegoś nie lubisz, to to Twoja sprawa.

    > W porzadnych jezykach programowania kolejnosc obliczania expr. byla
    > zawsze od lewa do prawa, a priorytet operatorow jest scisle okreslony
    > i dla arytmetycznych zgodny z normalna matematyka.

    Lepiej zamiast "normalna matematyka" powiedzieć
    "matematyka, której mnie uczono".

    > Oczywiscie C/C++ to popsul bo w nim stwierdzono (z wydumanych wzgledow
    > wydajnosciowych oczywscie:) ze kolejnosc ewaluacji czesci wyrazen jest
    > .. dowolna co rowniez jest zrodlem niekiedy koszmarow (gdy
    > funckcje maja efekty uboczne - a miewaja czesciej niz sie wydaje:).

    W "normalnej matematyce" funkcje nie mają efektów ubocznych.

> [...]
    > kolejnosc ewaluacji wyrazen.
    > Np takie cus w Algolu, Pascalu, Fortranie, PL/I, Javie, C# czy innym
    > Pythonie:
    > double y = 3;
    > double fun(double x)
    > {
    > y += x;
    > return y;
    > }
    > z = 2 * fun(3) + fun(7);
    > byloby jednoznaczne (wynik 25), ale juz w C/C++ moze to byc
    > albo 25 albo 36 (zaleznie od kierunku wiatru, kompilatora,
    > gestosci Slonca, % w nalewce Szwagra itp).

    No i bardzo dobrze.
    Przynajmniej zniechęca ludzi do pisania takich programów.