  • 11. Data: 2010-04-15 21:50:56
    Temat: Re: Jaki dysk EIDE?
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Ewa" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:4bc7630e$0$17094$65785112@news.neostrada.pl...

    > Dyski SATA są droższe.

    Są ZNACZNIE tańsze.

  • 12. Data: 2010-04-16 07:26:36
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 15-04-2010 o 21:21 Ewa napisała na pl.comp.pecet:

    > Ile W może zużywać EIDE 500 GB.

    Dysk EIDE WD5000AAKS 500GB: 5V-0,68; 12V-0,55A = 3,4W+6,6W= 10W
    Dysk SATA Samsung HD502HJ 500GB: 5V-0,7A; 12V-0,5A = 3,5W+6W= 9,5W

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 13. Data: 2010-04-20 05:17:22
    Temat: Re: Jaki dysk EIDE - ustawienia w BIOS dla SATA?
    Od: "Ewa" <n...@w...pl>

    Dziękuję za wszystkie rady.

    Zrobiłam próby korzystając z pożyczonego dysku SATA.
    Są problemy z ustawieniami w AMIBIOS NEW SETUP UTILITY
    Version 3.31a

    Próbowałam różnych ustawień w
    Integrated Periferals
    > On-Chip IDE Configuration
    oczekując, że dysk SATA będzie widziany jako Third IDE Master,
    ale tak się nie dzieje.

    Może ktoś zna prawidłowe ustawienia w tym BIOSie i mógłby podać?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 14. Data: 2010-04-20 06:50:01
    Od: MarcinCz <t...@g...pl_wytnij_to>

    Dnia Tue, 20 Apr 2010 07:17:22 +0200, Ewa napisał(a):

    > Próbowałam różnych ustawień w
    > Integrated Periferals
    > oczekując, że dysk SATA będzie widziany jako Third IDE Master,
    > ale tak się nie dzieje.
    A po podłączeniu widać go gdziekolwiek BIOS'ie?

    > Może ktoś zna prawidłowe ustawienia w tym BIOSie i mógłby podać?
    Kombinuj z tym:
    Integrated Peripherals-> On-Chip IDE Configuration
    On-Chip ATA(s) Operate Mode - Legacy Mode
    ATA Configuration -> P-ATA+S-ATA
    S-ATA Keep Enabled ->Yes

    Advanced BIOS Features->Boot Device Select
    1st - IDE-0

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2010-04-20 15:35:11
    Od: "Ewa" <n...@w...pl>

    > A po podłączeniu widać go gdziekolwiek BIOS'ie?
    Przy pewnych ustawieniach w On-Chip IDE Configuration
    (nie zanotowałam przy których, tyle ich robiłam, muszę to powtórzyć)
    dysk SATA pokazywał się jako Primary IDE Master i wtedy żadnych
    innch urządzeń (dysku EIDE, czytnika DVD i nagrywarki DVD) na tej
    liście nie było.

> [...]
    > ATA Configuration -> P-ATA+S-ATA
    > S-ATA Keep Enabled ->Yes
    >
    > Advanced BIOS Features->Boot Device Select

    Dzięki, spróbuję tak ustawić (teraz nie mam dostępu do tamtego
    komputera).
    To ostatnie podane przez Ciebie ustawienie ma spowodować,
    że system
    - będzie się ściągał z dysku EIDE?
    - będzie dawał możliwość wyboru bootującego urządzenia pomiędzy
    EIDE i SATA (boot.ini)?
    - będzie się ściągał z dysku SATA?

    Chodziłoby o to żeby najpierw można było wybierać między starym
    systemem na EIDE, a nowym na SATA, a potem, gdy na SATA
    wszystko będzie dobrze móc usunąć system z dysku EIDE.

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 16. Data: 2010-04-21 21:01:32
    Od: "Ewa" <n...@w...pl>

    Skuteczne okazało się ustawienie:
    Integrated Peripherals-> On-Chip IDE Configuration
    On-Chip ATA(s) Operate Mode - Legacy Mode (żółte)
    ATA Configuration P-ATA only (żółte)
    S-ATA Keep Enabled Yes (żółte)
    P-ATA Keep Enabled No (niebieskie)
    P-ATA Channel Selected Both (żółte)
    Combined Mode Option P-ATA 1st Channel (niebieskie)
    S-ATA Parts Definition P0-3rd./P1-4th (żółte)
    (Pozycje żółte mogą być zmieniane, niebieskie nie mogą).

    Wtedy na pierwszej stronie BIOSu pokazują się następujące
    ustawienia:
    Primary IDE Master stary dysk EIDE z dotychczasowym systemem
    Primary IDE Slave Not Installed
    Secondary IDE Master DVD-ROM
    Secondary IDE Slave DVD-RW
    Third IDE Master dysk SATA
    pozostałe Not Installed

    W Advanced BIOS Features w Boot Device Priority ustawiłam:
    1st stary dysk EIDE z dotychczasowym systemem
    2nd dysk SATA
    3rd floppy

    Przy powyższych ustawieniach można było zainstalować Win XP
    na dysku SATA, a na partycji C: starego dysku komputer zapisał
    plik boot.ini, który pozwala wybrać z którego dysku ma być
    ściągany system

    Przy okazji, ustawienie:
    "P-ATA+S-ATA" zamiast "P-ATA only" w "ATA Configuration "
    powoduje, że nie można ustawić S-ATA Keep Enabled na Yes
    bo staje się ustawione na No i niebieskie.

    Cel tych prób jast taki żeby po zainstalowaniu programów użytkowych
    i sprawdzeniu, że wszystko jest OK na dysku SATA, można było system
    z dysku EIDE system usunąć.
    W tym celu niezbędna jest możliwość bootowanie z dysku SATA
    bez wyboru przy pomocy pliku boot,ini.
    W celu zrobienia takiej próby w Advanced BIOS Features ->
    BIOS Device Priority ustawiłam jako 1st dysk SATA.
    Po starcie lub restarcie komputera pojawia się migający kursor w lewym
    górnym rogu na czarnym, pustym ekranie i nic więcej się nie dzieje.

    Co zrobić,żeby system bootował się z dysku SATA bez wyboru w boot.ini?

    Pozdrawiam
    Ewa

  • 17. Data: 2010-04-21 21:37:45
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Ewa" napisała:

    > Co zrobić,żeby system bootował się z dysku SATA bez wyboru w boot.ini?

    Na czas instalacji wypiąć fizycznie dysk EIDE.

    JoteR

  • 18. Data: 2010-04-22 05:03:08
    Od: "Ewa" <n...@w...pl>

    > Na czas instalacji wypiąć fizycznie dysk EIDE.

    Wtedy (na czas przejściowy) nie utworzy się plik boot.ini na dysku EIDE
    żeby móc wybierać skąd ściągać system.
    Po tym okresie chcę system na SATA zostawić, a nie instalować od nowa,
    natomiast system na starym dysku EIDE chcę usunąć.

    Czy będzie działał następujący scenariusz:
    instaluję system Win XP na dysku SATA gdy dysk EIDE ze stary systemem
    Win XP jest wpięty. Utworzy się plik boot.ini na starym dysku EIDE.
    Następnie od razu odpinam dysk EIDE, instaluję systemem Win XP na nowym
    dysku SATA. Następnie wpinam dysk EIDE. Czy po takich operacjach
    plik boot.ini będzie dawał możliwość wyboru na czas przejściowy?
    Czy po jakimś czasie, po jego odpięciu system będzie się ściągał "sam"
    (bez wyboru z boot.ini) z dysku SATA?

    Pozdrawiam
    Ewa