  • 11. Data: 2014-07-23 17:17:11
    Temat: Re: Jaka nawigacja do telefonu Android?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Jul 2014 16:27:00 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
    > Tak, tak, znam te mataczenia jaka to ona świetna i ludzie tylko
    > głupoty opowiadają.

    Jakie glupoty, wybierasz np trase najkrotsza, stoisz skrzyzowaniu,
    no i jedna droga do celu 10 km, druga 12, trzecia 15 czwarta 20 - to
    kazda nawigacja ma obowiazek po wjechaniu w druga droge mowic
    "zawroc". Przez kilometr.

    > Nawigacje tak, nie AM. Znaczy AM może i ma,

    Ma, patrz parametry.

    > ale to co tam jest nadaje
    > się do pchania karuzeli i niestety często powoduje właśnie jazdę
    > w kółko, a nie wykrywanie czegokolwiek.

    Nie mowie nie. Jesli w powyzszym przykladzie mozna z drugiej drogi
    skrecic pare razy i dojechac do punktu poczatkowego - to jesli ten
    objazd jest krotszy niz 2 km, to nawigacja powinna wlasnie jego
    zaproponowac.

    Ale prosze bardzo, niech sobie AM bedzie zla.
    Osmand oczywiscie zrobi to lepiej ?
    A jak inna nawigacja poprowadzi bez petli ?

    > ... prowadzi w kółko...
    > Tak, powinna, ale tego nie robi.

    Oczywiscie ze robi. Nawet wczesniej, bo mam ustawione
    "unikaj zawracania".
    Tylko oczywiscie bywa jak wyzej - ze lepsza trasa to petelka do
    poczatku.
    I wtedy pomaga "zablokuj odcinek" ... wiec jak sie blokuje w osmandzie
    czy innych nawigacjach ?

    > Czasami - coś dużo tych czasami :(

    Bo od topologii ulic zalezy. W jednym miejscu jest prosto, w innym
    petla lepsym rozwiazaniem.
    No ale jesli znasz nawigacje, ktora unika prowadzenia po pętli, to sie
    pochwal.

    > Tak, ja opisywałem zachowania np. w Bystrzycy Kłodzkiej.
    > Same kumulacje.

    A to napisz jeszcze raz co tam bylo.

    No ale nic - sam ostatnio ganie, wpisz trase z wrocka do Karłowa :-(

    Co i tak jest lepiej niz Osmand/UMP, ktoremu Karłów cos sie nie
    podoba. :-)

    J.

  • 12. Data: 2014-07-23 18:05:53
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-07-23 17:17, J.F. pisze:
    > Dnia Wed, 23 Jul 2014 16:27:00 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
    (...)

    > Jakie glupoty,
    (...)

    No te, że w kółko prowadzi i w ogóle ma dziwny algorytm wyznaczania
    tras. Pisałem o tym (tylko nie na tej grupie). Ty z przekory zawsze
    jej broniłeś i robisz to nadal.

    > Ma, patrz parametry.

    Wiesz, mało mnie interesują opcje do klikania w menu, interesuje mnie
    poprawne działanie i mało absorbująca obsługa.

    > Ale prosze bardzo, niech sobie AM bedzie zla.

    Ona jest zła.

    > Osmand oczywiscie zrobi to lepiej ?

    Nie wiem - Osmanda używam tylko na pieszych wycieczkach i w tej
    materii wypowiadać się nie zamierzam.

    > A jak inna nawigacja poprowadzi bez petli ?

    Już pisałem, że w porównaniu znakomicie radzi sobie NE oraz TomTom
    (iGo też). Jako że dyskusja o Androidzie to NE. Dedykowana TomTom :)

    > Oczywiscie ze robi. Nawet wczesniej, bo mam ustawione
    > "unikaj zawracania".

    Tak, robi, prowadząc w kółko :)

    > Tylko oczywiscie bywa jak wyzej - ze lepsza trasa to petelka do
    > poczatku.

    Aha...

    > I wtedy pomaga "zablokuj odcinek" ... wiec jak sie blokuje w osmandzie
    > czy innych nawigacjach ?

    A to jest potrzebne? :)

    > Bo od topologii ulic zalezy. W jednym miejscu jest prosto, w innym
    > petla lepsym rozwiazaniem.

    Jasne, szczególnie 3 taka sama :)

    > No ale jesli znasz nawigacje, ktora unika prowadzenia po pętli, to sie
    > pochwal.

    Jw.

    > A to napisz jeszcze raz co tam bylo.

    Nie prowadzę bloga, wystarczy że jeździłem w kółko :)

    > No ale nic - sam ostatnio ganie, wpisz trase z wrocka do Karłowa :-(

    To dopiero na na urlopie - ja już z AM zasadniczo nie korzystam, kolega
    ma i później klnie, ponieważ moja jolka lepiej prowadzi :)

  • 13. Data: 2014-07-24 02:42:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 23 Jul 2014 18:05:53 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
    > Już pisałem, że w porównaniu znakomicie radzi sobie NE oraz TomTom
    > (iGo też). Jako że dyskusja o Androidzie to NE. Dedykowana TomTom :)

    To gdzie cie AM poprowadzila w kolko ... i przejedz sie tam z w/w
    nawigacjami.

    > Tak, robi, prowadząc w kółko :)

    Jesli w kolko jest lepiej, to oczywiscie tak poprowadzi.

    > A to jest potrzebne? :)

    Tak. Bo inaczej ta sama zasada - skoro droga przed toba jest
    najlepsza, to nawigacja powinna na nia jak najszybciej wrocic.

    A jak widzisz ze tam jest 5km korka, to trzeba ja poinformowac ze
    moze wrocic, ale nie wczesniej niz za 5 km.

    > To dopiero na na urlopie - ja już z AM zasadniczo nie korzystam, kolega
    > ma i później klnie, ponieważ moja jolka lepiej prowadzi :)

    No coz, ja juz troche okoliczne drogi znam, i jade po swojemy.
    A AM sie dostosowuje i dba o szczegoly.

    J.

  • 14. Data: 2014-07-24 07:53:21
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2014-07-24 02:42, J.F. pisze:

    > To gdzie cie AM poprowadzila w kolko ... i przejedz sie tam z w/w
    > nawigacjami.

    Jechałem i to zasadniczo zamyka dyskusję.

    > Jesli w kolko jest lepiej, to oczywiscie tak poprowadzi.

    Jazda w kółko to nie jest lepiej i do niczego nie prowadzi.

    > Tak.

    Ciekawe w jakim celu.

    > Bo inaczej ta sama zasada - skoro droga przed toba jest
    > najlepsza, to nawigacja powinna na nia jak najszybciej wrocic.

    Widzisz, jakoś w tych które wymieniłem niczego nie muszę klikać
    w ten sposób i w kółko nie prowadzą. Nie potrzebuję navi do której
    trzeba dorabiać ideologię i jeszcze doktorat zrobić. Jeszcze ja
    to pół biedy, ale jak ma z tego żona skorzystać to już w ogóle.
    Trasa klik, klik i pojechał.

    > A jak widzisz ze tam jest 5km korka, to trzeba ja poinformowac ze
    > moze wrocic, ale nie wczesniej niz za 5 km.

    Jest taka funkcja - omiń korek, długość na oko i tyle.

    > No coz, ja juz troche okoliczne drogi znam, i jade po swojemy.

    No to poszedłeś po bandzie.

    > A AM sie dostosowuje i dba o szczegoly.

    Naprawę spróbuj korzystać z czegoś innego, zobaczysz różnicę.
    Niestety nic nie ma za darmo.

  • 15. Data: 2014-07-24 16:18:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Jul 2014 07:53:21 +0200, Artur Maśląg napisał(a):

    > Jechałem i to zasadniczo zamyka dyskusję.

    Ale nie napisales gdzie dokladnie tak jechales.

    > Jazda w kółko to nie jest lepiej i do niczego nie prowadzi.

    Prowadzi, jesli np przypadkowo pojechales zla droga.
    Albo nieprzypadkowo, tylko np zjechales do toalety.

    A poza tym - jestes w jakims punkcie, nawigacja wylicza ze optymalna
    trasa prowadzi w kolko, tylko ze ona nic nie wie ze to jest kolko, bo
    dla niej to jest juz tylko wycinek kolka. To dlaczego mialaby
    prowadzic nieoptymalna droga ?

    No owszem, moglaby sprawdzac ze planowana droga to ja juz w tej sesji
    jechalem i obliczyc inna ... tylko ktora nawigacja tak robi ?

    A potem ja zawracam bo widze swoj blad, a nawigacja uparcie odmawia
    poprowadzenia dobra droga, bo tam juz jechalem ... do d* z taka
    nawigacja.

    > Ciekawe w jakim celu.
    > Widzisz, jakoś w tych które wymieniłem niczego nie muszę klikać
    > w ten sposób i w kółko nie prowadzą.

    Bo w zadnej z nich chyba nie trafiles na sytuacje ze widzisz korek
    przed soba, a w bok droga prowadzi. Zjechac, nie zjechac ?
    A jak zjechales ... to co, twoje ulubione nawigacje wybiora calkiem
    inna droge do celu ? Durne jakies - dobra nawigacja powinna jak
    najszybciej na dobra, czyli pierwotna droge sprowadzic.

    > Nie potrzebuję navi do której
    > trzeba dorabiać ideologię i jeszcze doktorat zrobić. Jeszcze ja
    > to pół biedy, ale jak ma z tego żona skorzystać to już w ogóle.
    > Trasa klik, klik i pojechał.

    No i pojedzie. Chyba ze na remont trafi :-)

    > Jest taka funkcja - omiń korek, długość na oko i tyle.

    W Osmandzie, ktorego tak tu chwala, tez jest ?

    > No to poszedłeś po bandzie.

    Taka prawda. Mam jechac np do Szczecina, to sie nie bede nawigacji
    pytal jak wyjechac z Wrocka. Wiem jak sie jedzie do Zielonej Gory.
    Nawigacja ma swoja koncepcje, ja swoja, i doceniam to ze szybko
    przelicza trase po kazdym skrecie niezgodnym z jej koncepcja (*).
    Osmand tego nie potrafi, przynajmniej nie u mnie.

    Owszem, czasem bywa zgubne - trzeba jednak pokonac lenistwo i wpisac
    punkty posrednie, a nie w paru wezlach uparcie z nia walczyc.
    Czasem warto jednak popatrzec co proponuje - mozna odkryc nowe drogi
    :-)

    (*) glupia sprawa - po pewnym czasie sie okazuje ze AM proponuje to co
    sam bym wybral. I nie wiem - zapamietuje moje preferencje drog,
    zapisuje sobie rzeczywista predkosc, czy to nowsza mapa, albo inna
    godzina i inne spodziewane korki ...

    > Naprawę spróbuj korzystać z czegoś innego, zobaczysz różnicę.

    Do niedawna bylem zadowolony. Teraz jakos dziwnie prowadzi.

    Ale temat o Androidzie ... nie, zdecydowanie Osmand nie dziala.

    J.

  • 16. Data: 2014-07-24 17:09:10
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-07-24 16:18, J.F. pisze:

    > Ale nie napisales gdzie dokladnie tak jechales.

    Wystarczająco dokładnie i jak pisałem bloga nie prowadzę,
    a takie zachowania nie były po raz pierwszy zaobserwowane.

    > Prowadzi, jesli np przypadkowo pojechales zla droga.
    > Albo nieprzypadkowo, tylko np zjechales do toalety.

    Standardowe sprowadzanie sprawy do absurdy - nie piszę
    w wyprawach do toalety i zawracaniu, tylko o jeździe
    w kółko.

> [...]
    > trasa prowadzi w kolko, tylko ze ona nic nie wie ze to jest kolko, bo
    > dla niej to jest juz tylko wycinek kolka. To dlaczego mialaby

    No tak, kółko to nie kółko tylko wycinek koła :)

    > No owszem, moglaby sprawdzac ze planowana droga to ja juz w tej sesji
    > jechalem i obliczyc inna ... tylko ktora nawigacja tak robi ?

    Nie prowadzę badań do pracy doktorskiej w tej materii. Dla mnie
    wystarczające są zaobserwowane efekty działań nawigacji, które są
    powtarzalne (w pewnym zakresie oczywiście).

    > Bo w zadnej z nich chyba nie trafiles na sytuacje ze widzisz korek
    > przed soba, a w bok droga prowadzi. Zjechac, nie zjechac ?

    Bzdury Waść opowiadasz - przecież pisałem wcześniej (co nawet
    zacytowałeś), że jest funkcja "omiń korek", a nie żadne "zablokuj odcinek".

    > A jak zjechales ... to co, twoje ulubione nawigacje wybiora calkiem
    > inna droge do celu ?

    Nie całkiem inną, a inną i korek zasadniczo ominą.

    > Durne jakies - dobra nawigacja powinna jak
    > najszybciej na dobra, czyli pierwotna droge sprowadzic.

    Nie są durne i potrafią zrealizować swe funkcje zadziwiająco
    lepiej od AM.

    > No i pojedzie. Chyba ze na remont trafi :-)

    Najczęściej o tym remoncie wie, bądź algorytm omijania/zmiany
    trasy ma lepszy od AM. To też już kiedyś opisywałem :)

    > W Osmandzie, ktorego tak tu chwala, tez jest ?

    To onych zapytaj -jak już pisałem, że na temat jego algorytmów
    wyznaczania tras się nie wypowiadam.

    > Taka prawda. Mam jechac np do Szczecina, to sie nie bede nawigacji
    > pytal jak wyjechac z Wrocka. Wiem jak sie jedzie do Zielonej Gory.

    Skoro się nie będziesz pytał, to jaki sens ma taka dyskusja?

    > Do niedawna bylem zadowolony. Teraz jakos dziwnie prowadzi.

    AM od dawna prowadzi dziwnie i śmiem twierdzić że w tej materii wiele
    się nie zmieniło - no chyba że na gorsze :P

    > Ale temat o Androidzie ... nie, zdecydowanie Osmand nie dziala.

    Zacytuję sam siebie:

  • 17. Data: 2014-07-24 17:26:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Jul 2014 17:09:10 +0200, Artur Maśląg napisał(a):

    > No tak, kółko to nie kółko tylko wycinek koła :)

    Skoro takis madry, to pokaz gdzie ci AM _zaplanuje_ trase w kolko.

    Ona cie moze poprowadzic w kolko, jesli zjedziesz z zaplanowanej
    trasy. Tylko ze wtedy ten kawalek ktory przejechales, to jest to co
    wycinamy z tego kola.

    Ale tak to imo dzialaja wszystkie nawigacje.

    > Bzdury Waść opowiadasz - przecież pisałem wcześniej (co nawet
    > zacytowałeś), że jest funkcja "omiń korek", a nie żadne "zablokuj odcinek".

    Przeciez to to samo :-)

    > Nie całkiem inną, a inną i korek zasadniczo ominą.

    A jak dlugi ten korek ?

    > Najczęściej o tym remoncie wie,

    Ale to jakies on-line. O tej przewadze nie dyskutujemy.
    Zreszta i AM ma elementy on-line, ale o tym sie nie wypowiem, bo nie
    uzywalem.

    > bądź algorytm omijania/zmiany
    > trasy ma lepszy od AM. To też już kiedyś opisywałem :)

    Ale konkretnego miejsca podac nie chcesz.

    > To onych zapytaj -jak już pisałem, że na temat jego algorytmów
    > wyznaczania tras się nie wypowiadam.

    O a tym dyskusja.
    Dlugi jest ... tak dlugi ze sie do niczego nie nadaje :-)

    > Skoro się nie będziesz pytał, to jaki sens ma taka dyskusja?

    Tez juz swoje lata masz i pewnie podobnie decydujesz ..

    > AM od dawna prowadzi dziwnie i śmiem twierdzić że w tej materii wiele
    > się nie zmieniło - no chyba że na gorsze :P

    IMO - prowadzil w miare dobrze. Ale sie zmienilo na gorsze :-(

    J.

  • 18. Data: 2014-07-24 18:54:30
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-07-21 13:36, Vikku pisze:
> [...]
    > (140 za 2 lata)
    > b. do innych zastosowan instaluje OsmAnd Mapy i Nawigacja (mapa
    > offline, idealna do lasu albo na wypad poza granice PL - zeby nie bylo
    > roamingu)
    > c. instaluje Yanosika (zeby ograniczyc mandaty)
    >
    > Mam teraz pytania:
    > a. co sadzicie o takim zestawie do nawigacji
    > b. czy faktycznie automapa + yanosik sprawia, ze ogranicze ryzyko
    > blednej jazdy albo wpadniecia na fotoradar?
    > c. OsmAnd Mapy i Nawigacja - co o tym sadzicie do korzystania w
    > samochodzie albo miescie (np. Wroclaw albo w Europie). Aktualne to?

    Jeżeli nie zależy Ci na kasie, to oczywiście nie ma sensu bawić sie w
    darmowe programy typu OsmAnd do nawigacji drogowej. Jeżeli zależy, a
    jesteś fgotów pogodzić się z tymi wszystkimi ograniczeniami darmowego
    programu, to OsmAnd jest jedną z najlepszych darmowych nawigacji.
    Zaprzągnięcie go do pracy w duecie z Yanosikiem to dobry pomysł. Warto
    także zamiast Yanosika wypróbować "Ryśka". Jest to lekki program
    pozbawiony możliwości nawigowania, ale za to bardzo dobrze ostrzega
    przed FR, patrolami, zdarzeniami na drodze itd.

  • 19. Data: 2014-07-24 18:56:57
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2014-07-24 17:26, J.F. pisze:
    > Dnia Thu, 24 Jul 2014 17:09:10 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
    (...)

    > Skoro takis madry, to pokaz gdzie ci AM _zaplanuje_ trase w kolko.

    Pisałem już.

    > Ona cie moze poprowadzic w kolko, jesli zjedziesz z zaplanowanej
    > trasy. Tylko ze wtedy ten kawalek ktory przejechales, to jest to co
    > wycinamy z tego kola.
    >
    > Ale tak to imo dzialaja wszystkie nawigacje.

    Hmmm, skoro źle wyznaczyła i jest problem, to raczej niekoniecznie
    tak działają wszystkie nawigacje.

    > Przeciez to to samo :-)

    Zdecydowanie nie.

    > A jak dlugi ten korek ?

    Przecież pisałem, że na "oko" się to określa i działa.

    > Ale to jakies on-line. O tej przewadze nie dyskutujemy.

    Litości - dyskusja jest o nawigacji na Androida i te z definicji
    mają funkcjonalność on-line. Jak nie mają to lipa. Czasy się proszę
    kolegi zmieniły i należy jednak korzystać z dobrodziejstw cywilizacji.
    Oczywiście nie w ciemno.

    > Zreszta i AM ma elementy on-line, ale o tym sie nie wypowiem, bo nie
    > uzywalem.

    A ja myślałem, że jednak piszesz o doświadczeniach z AM + LiveDrive itd.
    W końcu mowa o nawigacjach na Androida, a nie dedykowanych Win CE.
    Znaczy jak zwykle piszesz nie na temat :P

    > Ale konkretnego miejsca podac nie chcesz.

    Podawałem.

    > O a tym dyskusja.

    Nieprawda - zareagowałem na Twoje twierdzenia o AM, a nie
    OsmAnd. Podałem lepsze (IMHO) rozwiązanie. Na Androida.
    Pisałem też, że nie za darmo.

    > Tez juz swoje lata masz i pewnie podobnie decydujesz ..

    Zdziwisz się, ale nie. Nauczyłem się wierzyć dobrej nawigacji.
    Moja lepsza połowa od dawna twierdziła, że przez to że oczywiście
    wiem lepiej, prowadzę w korek, zamiast się słuchać jolki.
    Cóż począć - żonka miała rację, a ja się musiałem nauczyć
    jeździć zgodnie ze wskazówkami, a nie uważać, że wiem lepiej.
    Oczywiście nie bezkrytycznie, niemniej racja leży po stronie
    mojej żony :)

    > IMO - prowadzil w miare dobrze. Ale sie zmienilo na gorsze :-(

    Podtrzymuję swoją opinię.

  • 20. Data: 2014-07-24 20:23:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 24 Jul 2014 18:56:57 +0200, Artur Maśląg napisał(a):
    > W dniu 2014-07-24 17:26, J.F. pisze:
    > (...)
    > Pisałem już.

    W Bystrzycy ? Malo dokladnie.

    > Hmmm, skoro źle wyznaczyła i jest problem, to raczej niekoniecznie
    > tak działają wszystkie nawigacje.

    Masz trase wyznaczona, ale zjezdzasz z niej. Nawigacja wyznacza nowa.
    Ta nowa moze prowadzic "w kolko" do punktu pierwotnego zjazdu.
    Ale wyznaczona zostala juz poza tym punktem, wiec nie ma calego kolka.

    Tylko jeszcze prosze o przyklad nawigacji, ktora robi inaczej,
    patrzy sie wstecz jak kierowca jechal i unika kolek ...

    Mozesz tez pokazac nawigacje ktora wyznacza trase z kolkami.
    Bardzo ciekawy to program musi byc.

    Tylko nie mow ze AM w Bystrzycy - konkrety prosze - skad i dokad.

    > Litości - dyskusja jest o nawigacji na Androida i te z definicji
    > mają funkcjonalność on-line.

    Nie, z definicji to nie.

    > Jak nie mają to lipa. Czasy się proszę
    > kolegi zmieniły i należy jednak korzystać z dobrodziejstw cywilizacji.

    Milosciwie panujaca Unia jeszcze nam nie calkiem oplat za transfer w
    roamingu obciela.

    > A ja myślałem, że jednak piszesz o doświadczeniach z AM + LiveDrive itd.
    > W końcu mowa o nawigacjach na Androida, a nie dedykowanych Win CE.
    > Znaczy jak zwykle piszesz nie na temat :P

    Pisalem od poczatku o czym pisze, ty sie jak zwykle klocisz nie na
    temat :-P

    > Podawałem.

    "Bystrzyca" to co prawda jest dokladniej niz "Warszawa"
    ale nadal g* warte.
    Co, mam wpisac dowolna trase przez Bystrzyce i zobacze kolka ?

    > Nieprawda - zareagowałem na Twoje twierdzenia o AM, a nie
    > OsmAnd. Podałem lepsze (IMHO) rozwiązanie. Na Androida.
    > Pisałem też, że nie za darmo.

    Naviexpert i tomtom ?

    No to sprawdzmy, trasa z Wroclaw ul Legnicka 19 do Opolska 19B
    https://www.google.com/maps/dir/51.1127336,17.017463
    /Opolska+19B,+Wroc%C5%82aw,+Polska/@51.1125524,17.01
    88169,16z/data=!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x470fc2c6a9ae
    3a53:0xb8703dea95a1d2d3!2m2!1d17.0789781!2d51.078163
    1!3e0
    https://goo.gl/maps/M9wtv

    Poczatek nas interesuje.

    Legnicka ma dwie jezdnie i 19 po zlej stronie lezy.
    Google widac jak prowadzi.
    A AM proponuje kolko przez Srodkowa i Rybacka. Co jest imo lepszym
    rozwiazaniem, szczegolnie w godzinach szczytu.
    A NE i TT co proponuje ?

    Bo jesli proponuja przez Srodkowa, to ...
    zaczynam hen wysoko na koncu Rybackiej 24.
    Ale skret w lewo w Legnicka niemozliwy, wypadek, musze skrecic w
    prawo. I mowisz ze nie zapetla sie ?

> [...]
    > jeździć zgodnie ze wskazówkami, a nie uważać, że wiem lepiej.
    > Oczywiście nie bezkrytycznie, niemniej racja leży po stronie

    No coz, znalem podobnego Niemca, tez mowil ze najlepiej wierzyc
    nawigacji.
    Ale potem sie spoznil godzine, bo najpierw wypadek (co prawda nie mial
    szans, swieza sztuka), a potem korki ... i nastepnym razem spytal
    doswiadczonych ludzi.

    Ci jak sie okazalo tez go wprowadzili w korki ... po prostu w piatek
    po poludniu zadna nawigacja w Niemczech nie pomoze :-)

    > Podtrzymuję swoją opinię.

    No coz - patrz wyzej, lepsza petelka 350m, czy dwa razy po kilometrze?

    Ale to google, czekam na informacje jak to te "lepsze" policza ...

    J.