    From: a...@p...pl
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: Jaka antena na dwa rozne nadajniki? T.V.
    Date: Wed, 21 Dec 2011 01:07:27 +0100

    On Tue, 20 Dec 2011 16:49:34 +0100, "T.V." <s...@z...pl>
    wrote:

    >Czesc, poszukuje anteny do odbioru TV DVB-T z multipleksu 2 i 3 (caly
    >zestaw programow) - problem jednak w tym, iz odbior wyzej wymienionych
    >multipleksow pochodzi z dwoch roznych miast, a dodatkowo jeden ma bardzo
    >slaby sygnal.
    >
    >Mieszkam w Lubaczowie (podkarpackie, ok 90km od Rzeszowa, pomiedzy
    >Jaroslaw, a Tomaszow Lubelski - poludniowo wschodnia polska), w okolicy
    >jest kilka mocnych nadajnikow, ale tak ustawione, ze nie mozna zlapac dwoch
    >na raz :/)
    >
    >http://www.telewizja-cyfrowa.com/nadajniki.html

> [...]

    Wg mnie masz 2 rozwiazanie:

    1. wziac fachowca (od anten naziemnych np. "zaprzyjaznic sie" z
    fachowcem od kablowki co ma przyrzady pomiarowe) i dac mu zlecenie.
    Niech sie martwi - placisz za efekty.

    2. zostac samemu fachowcem - ale moga byc wieksze koszty a efekty
    czasami rozne.

    ad. 1: aby zrobic dobry uklad antenowy to trzeba zalozyc antene i
    pomierzyc, aby miec obraz sytuacji czego tak naprawde mozna sie
    spodziewac z eteru. Dopiero pozniej dobrac odpowiednie anteny do
    sygnalu.

    Aby odbierac slabe sygnaly z daleka to potrzebne sa ci anteny o duzym
    zysku energetycznym (ale nie chodzi tu o wzmocnienie wzmacniacza!!).
    Musisz pamietac, ze najlepszym wzmacniaczem jest sama antena, a
    wzmacniacz stosuje sie do zniwelowania strat na kablu lub ew.
    podniesienie poziomu sygnalu - ale sygnal musi byc a on zalezy od
    zastosowanej anteny.

    Regula jest (dla anten o duzym zysku), ze im bardziej zyskowna antena
    tym bardziej kierunkowa (mniejszy obejmuje kat "widzenia"). Wtedy
    musisz uzyc 2 anten aby obsluzyc 2 odlegle nadajniki (jak jest
    pomiedzy nimi wiekszy kat niz wynika z charakterystyki).

    Dla 2 nadajnikow: bierzesz 2 dobre anteny (np. TriDigit -
    szerokopasmowa z rownomiernym zyskiem wzgledem kanalow 15-16dB) i
    stosujesz w nich wzmacniacze kanalowe (na konkretne kanaly tych
    nadajnikow) a wyjscia sumujesz na zwrotnicy.

    Czyli z jednej anteny wchodzi jeden kanal (mux2) i z drugiej drugi
    (mux3) - reszta jest tlumiona (lub nie wzmacniana). Jakbys chcial
    kolejny kanal (mux) dolozyc to sie komplikuje (itd).

    Dla kilku kanalow z roznych anten i kierunkow sa zwrotnice antenowe
    strojone/kanalowe, ale byly projektowane i produkowane pod odbior
    analogowy i pod kanaly uzywane przez analogowe nadajniki. Ale jest
    taka firma (chyba Bat/d/mor) co pisze, ze sa wstanie zrobic zwrotnice
    na zamowienie (cena ???) - wiec jakbys juz wiedzial jakie kanaly na
    jakich wejsciach to moga ci zrobic zwrotnice na zamowienie. Ale
    najpierw POMIARY I TESTY NA SAMEJ ANTENIE Z LEKKIM WZMACNIACZEM -
    pomiary na mierniku sygnalu a nie na wskazniku!

    Im dalej nadajniki i slabszy sygnal, to tym trudniej uzyskac efekty.
    Oczywiscie musisz liczyc sie z kosztami. Moze tez tak wyjsc, ze wydasz
    kilka stowek a efekt marny. Moze taniej byloby poczekac lub wziac
    jakies kanaly (programy) z satelity (tnk, cyfra plus, polsat, n).
    Teraz sa super oferty przed swietami.

    Jak chcesz sie bawic sam, to zacznij od mapy. Zaznacz swoje miejsce,
    nadajniki, pomierz katy, odleglosci, wypisz kanaly i moce nadajnikow.
    Jak to bedziesz mial, to wrzuc gdzies na jakis serwer i daj linka na
    grupe. Chetnie grupa pomoze lub chociazby podyskutuje.

    Mnie tez interesuja od dawna zyskowene anteny. Mam taka nawet ksiazke
    jakiegos Niemca, to zaprezentowal i policzyl anten Yagi o
    kilkudziesieciu elementach na konkretne kanaly tv. Tylko, ze takie
    anteny to moga miec 3-4 metry dlugosci !!!! A ich zysk i tak bylby
    blisko 19-20dB. Kazdy nastepny dB okupiony jest wysokim kosztem
    (kolejnych kilka-kilkanascie elementow). Im antena bardziej waska tym
    mniej kompromisow, tym moze miec wiekszy zysk dla konkretnego kanalu.
    Im bardziej szerokopasmowac tym na jednych kanalach ma mniejszy zysk a
    na innych wiekszy. Chociaz ta wspomniana wyzej antena TriDigit (takie
    jakby 3 polaczone Yagi) to sa nowe konstrukcje i wyglada na to, ze
    moga byc szerokopasmowe i i rownomiernym wzmocnieniu!

    Ale gdy ci potrzeba dB zysku to nie musisz miec
    szerokopasmowosci/szerokiego kata widzenia - takie kolo zamkniete.
    Wszystko zalezy na czym ci zalezy.

    Na tyle ile bede mogl to chetnie pomoge (chociaz specem nie jestem).
    Pisz, to moze ja cos sie nowego naucze.

    --
    ThinkXtra