    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@t...no1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <e...@t...no1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <1...@t...no1>
    <5b87d434$0$669$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <a...@t...no1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <5...@t...no1>
    Date: Mon, 3 Sep 2018 18:30:52 +0200

    Queequeg pisze:

    > Czy podobne podejście mieli do listów (wolno pisać tylko otwartym
    > tekstem)?

    Pewnie też by chcieli, ale to przykrywało prastare prawo o tajemnicy
    korespondencji -- wtedy jeszcze dbano o to, by nie tworzyć matrwego
    prawa, a jak tu je egzekwować, skoro nikomu nie wolno sprawdzić co
    obywatel pisze. Chyba do dzisiaj tak jest, że za otwarcie papierowego
    listu jest większa kara niż za włam do zasobów elektronicznych.

    > Też racja. Tylko dziś nikt, przynajmniej w Polsce, nie bije za szyfrowanie
    > (choć próby zastraszania są, np. oskarżeniem o utrudnianie śledztwa, jeśli
    > nie poda się hasła / klucza do danych). W USA potrafią wtrącić do lochu do
    > momentu, w którym ktoś poda klucz, w UK zdaje się też coś podobnego
    > wprowadzili.
    >
    > Tak czy inaczej... https jest, szyfrowanie end-to-end też jest, jeśli ktoś
    > jest zainteresowany.

    Jest. Ale na początku powszechnego Internetu nie wszędzie było. Gdy się
    pojawił pierwszy Netscape (połowa lat dziewięćdziesiątych), to był do
    pobrania w wersji amerykańskiej oraz francuskiej. Francuska różniła się
    nie tylko językem, ale brakiem obsługi https. Władze tamtejsze uważały,
    i zapisały to w ustawach, że Francuzowi nie przystoi mieć tajemnic.
    Szybko to zmieniono, dzisiaj Francuz też może kupić w internecie żabie
    udka i zapłacić za to kartą.

    --
    Jarek