  • 21. Data: 2009-02-20 23:50:36
    Temat: Re: Jak zasilićgrzałkę na 40 V
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Oporniki trzeba sobie zrobić z drutu oporowego, albo wyjąć z lampy do
    > opalania. Najłatwiej będzie użyć dławik zamiast opornika.

    Myślisz że dławik będzie tańszy, mniejszy, łatwiej dostępny niż transformator.
    Jak sądzisz, dławik zabezpieczy przed pojawieniem się napięcia zagrażającego
    życiu w przypadku uszkodzenia grzałki, bo ja wiem że nie zabezpieczy, będzie
    droższy i trudniej go kupić. Dławik to jakiś pomysł, ale według mnie marny.
    Tylko transformator. Na dodatek przemądrzały pytający ma taki transformator,
    tylko pod czaszką mu się dymi żeby życie sobie skomplikować i go nie widzi.

  • 22. Data: 2009-02-21 21:30:50
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 Feb 2009 00:50:36 +0100, kogutek wrote:
    >Myślisz że dławik będzie tańszy, mniejszy, łatwiej dostępny niż transformator.

    Sa dlawiki do swietlowek i innych lamp.

> [...]
    >droższy i trudniej go kupić. Dławik to jakiś pomysł, ale według mnie marny.

    marny prawde mowiac.

    J.

  • 23. Data: 2009-02-21 23:35:55
    Od: othello <b...@v...com>

    Najłatwiej będzie użyć dławik zamiast opornika.

    Moze najlatwiej, ale najmniej skuteczne.
    Dlawik jak sama nazwa mowi sluzy do ograniczenia skladowej zmiennmej
    pradu a nie do ograniczenia napiecia.
    Przy 50 cyklach/s koszt doboru/budowy dlawika bedzie co najmniej 3x
    wyzszy niz transformator i na dodatek moze okazac sie nie skuteczny,(nie
    tracilem czasu aby to obliczac). Szczegolnie bez wiekszego znaczenia
    dla odbiornika o charakterze rezystywnym jakim jest grzalka.
    Jedyne z mozliwie trafnych rozwiazan - to transformator o czym wiele
    ludzi pisalo wczesniej, ale autor watku uparcie szuka innych rozwiazan
    niekoniecznie tanszych i prostych.
    Dodatkowy opor wlaczony szeregowo to nic innego niz druga dodatkowa
    grzalka. Moze posluzyc do ogrzewania pomieszczenia (przydatne w okresie
    zimowym).

    Mozna tez oczywiscie zastosowac uklad triaka sterowany microprocessorem
    tak aby srednie,skuteczne napiecie na wyjsciu triaka nie bylo wyzsze
    niz 40V~,a zalaczanie odbywalo sie w......
    Ale przeciez nie o to tu chodzi; MA BYC TANIE I PROSTE!

    emarcus

  • 24. Data: 2009-02-22 07:46:48
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > W takim razie zastosuję regulator na triaku :-)

    Wszyscy dobrze Ci tu radzą. Kup transformator i nie kombinuj.
    Tu nie chodzi tylko i wyłącznie o obniżenmie napięcia. Tu także chodzi i
    przedewszystkim chodzi o bezpieczeństwo.
    Po to grzałka jest zasilana z napięcia bezpiecznego (poniżej 50V), żeby
    nikomu nie zrobiła krzywdy.
    Po pierwsze daje Ci napięcie bezpieczne, a po drugie daje Ci separację od
    sieci zasilającej.
    Z resztą Twoje życie, Twój wybór.

  • 25. Data: 2009-02-22 08:03:56
    Od: grg12 <g...@c...at>

    othello pisze:

    > Mozna tez oczywiscie zastosowac uklad triaka sterowany microprocessorem

    A po diabla mikroprocesor? No chyba że ktoś koniecznie chce się
    sprawdzić w pisaniu kodu odpornego na zwisy ;)
    Takie rzeczy robi się na prostym układzie RC+diak.
    > tak aby srednie,skuteczne napiecie na wyjsciu triaka nie bylo wyzsze
    > niz 40V~,a zalaczanie odbywalo sie w......
    > Ale przeciez nie o to tu chodzi; MA BYC TANIE I PROSTE!

    Układ na triaku jest tani i prosty - z tego co wiem można nawet kupić
    gotowe "reduktory napięcia" 220-110V (jeśli sprzedawca jest uczciwy -
    poinformuje klienta że nie można ich używać do zasilania elektroniki).
    Fakt - redukcja napięcia skutecznego o połowę to nie to samo co redukcja
    o 80% - regulacja czegoś takiego bez miernika napięcia skutecznego (do
    autora wątku - tanie mierniki klasy 20zl raczej tego nie mają) będzie
    upierdliwa. Z drugiej strony muszę poprzeć lobby "transformatorowe" -
    taki układ nie odseparuje grzałki od sieci (BARDZO niebezpieczne) a w
    razie awarii poda na grzałkę pełne napięcie sieciowe - jeśli grzałka
    jest droższa od transformatora - kup trafo, jeśli tańsza - kup grzałkę
    na 220V.
    Pozdrawiam
    GRG

  • 26. Data: 2009-02-22 19:04:24
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    Agent 0700 <k...@w...pl> wrote:

    > W takim razie zastosuję regulator na triaku :-)

    Przebicie izolacji przystosowanej do 50V (ktoś o tym pisał, chyba umknęło),
    urwanie zera, cokolwiek, i masz napięcie sieci w potencjalnie śmiertelnym
    miejscu. Przywiązywanie tak dużej wagi do bezpieczeństwa i dmuchanie na
    zimne to nie jest przesada - takie rzeczy naprawdę zabijają ludzi. W małym
    procencie przypadków, ale jeżeli już porazi, to w stu procentach, nie w
    kilku. Jeżeli robisz to raz to zrób raz a dobrze.

    Ktoś sugerował kupienie dwóch transformatorów na 24V i połączenie ich
    szeregowo - prostsze i bezpieczniejsze od regulatora na triaku i nic
    nie musisz przewijać, a może okazać się, że kiedyś uratuje ci to życie.

    --
    http://www.extreme-photo.pl/